Yonatan Sindel/Flash90

גמזו ממליץ: להוריד שכונות בי-ם, קרית מ' ובי"ש מהסגר – שוקל הקלות בשאר

פרויקטור הקורונה ממליץ להגביל את הסגר עד יום ה': "אם המגמה תימשך - לא יישארו ערים אדומות". רשימת הסגר המסתמנת: ב"ב, ביתר, אלעד, מודיעין ע', רכסים ושכונות רמת שלמה, רמת אשכול ומטרסדוף בי-ם. נשקל: פתיחת הגנים גם בערים האדומות

ועדת השרים להכרזת אזור מוגבל במסגרת התמודדות עם נגיף הקורונה החדש תתכנס היום (שישי) בשעה 14:00 באמצעות ועידה טלפונית. ההחלטות המרכזיות נוגעות לשאלה אילו ערים ושכונות ייכללו ברשימה הסופית, האם תושבי אותם יישובים יוכלו לצאת לעבודה מחוץ לתחומי היישוב והאם יתקיימו ביישובים אלו לימודים במוסדות הגיל הרך בדומה לכל יתר המקומות.

מ'מגן ישראל' נמסר בהודעה רשמית כי "לאור מגמת הירידה בנתוני התחלואה בערים האדומות בוהקות המליץ פרופ' גמזו, לאחר התייעצות עם גורמי המקצוע, להוריד את הערים בית שמש וקרית מלאכי וכן מספר שכונות בירושלים מהרשימה של הערים עם תחלואה גבוהה בהם ימשך הסגר. כמו כן ימליץ פרופ' גמזו להגביל את משך הסגר עד יום רביעי בחצות מתוך הערכה שאם המגמה תימשך לא יהיו כנראה ערים אדומות בישראל".

כתבנו יעקב בנדה מדווח ב'מקומי JDN' כי ברגעים אלה מתנהל שימוע של העיר ירושלים מול משרד הבריאות על הסגר המסתמן בשבוע הבא. ראש העיר מציג עמדה נחרצת נגד הסגר ומביא נתונים ומומחים שתומכים בעמדתו. בעקבות עמדת ראש העיר והנתונים שמציג על ההצלחה במלחמה בבלימת התחלואה, מסתמן שמשרד הבריאות יקל בצורה דרמטית על הסגר הדובר ויוטל סגר על רמת שלמה, רמת אשכול ומטרסדוף בלבד.

רשימת הערים האדומות המסתמנת כסופית כוללת את בני ברק, ביתר עילית, אלעד, מודיעין עילית רכסים וכמה שכונות בירושלים. יודגש כי בעקבות השינויים והדיווחים הסותרים, טרם ברורה בוודאות רשימת הערים האדומות והשכונות בירושלים שיישארו בסגר – היא תובא שוב באופן מסודר כשתתפרסם באופן רשמי. יצוין ש'השימוע' לחלק מראשי הערים עדיין נמשך.

ב'חדשות 12' דווח כי במהלך דיון מקדים של פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו ומשרד הבריאות דנו בשאלה האם להטיל סגר מלא על הערים האדומות – או להסתפק בהגבלות חלקיות בלבד. ב'ווינט' דווח כי בין היתר תיבחן האפשרות לא להטיל סגר מלא שמשמעותו שאדם לא יכול לצאת לעבודה. ייתכן שוועדת השרים תסתפק בהטלת מגבלות על התקהלויות בתוך הערים.

ב'חדשות 13' דווח כי וועדת השרים צפויה לדון בפתיחת הגנים גם בערים האדומות. על פי הדיווחים, גמזו סבור כי יש ירידה גדולה בתחלואה ומספר הנדבקים בערים החרדיות פחת באופן משמעותי, ולכן ניתן לבצע הקלות בסגר גם בערים אדומות. גורמים המעורים בפרטים אמרו כי "ישנה ירידה משמעותית במספר הנדבקים בערים האדומות, וכי קיימת התלבטות אילו הגבלות יש להטיל עליהן".

עוד דווח שמהנתונים המעודכנים עולה כי אותן ערים עדיין מהוות את המוקדים המרכזיים של תחלואה בישראל – אך לאור הירידה בשיעור הנדבקים, עלתה ההתלבטות אם להטיל סגר מלא שכולל גם את איסור המסחר והצבת מחסומים בכניסות וביציאות לאותם היישובים – או רק להגביל בהם התקהלויות בלבד, ללא מחסומים וכן לאפשר פעילות כלכלית ברמה מסוימת. אחד התמריצים עליהם חשבו במשרד הבריאות הוא ברגע שעיר תרד מציון אדום לכתום – הסגר יהיה מוסר אוטומטית ובעצם כך ראשי הערים יגבירו את המאמצים כדי להוריד את התחלואה בעירם.

לפי סקירה של 'ווינט', בערים המדוברות חלה ירידה משמעותית בשיעור בדיקות הקורונה החיוביות – אך הוא עדיין גבוה למדי. באלעד נרשמה בשבעת הימים האחרונים ירידה מכ-25% בין 2 ל-8 לאוקטובר לכ-17% בשבעת הימים האחרונים. אחד מכל שישה תושבים בעיר מקבל כעת תשובה שהוא חיובי לנגיף. בביתר עילית חל שיפור ניכר יותר – מ-24% בין 2 ל-8 באוקטובר לכ-15% השבוע.

בבני ברק, בהשוואה לאותה תקופה, ירד שיעור החיוביים מ-25% לכ-13.6%. כלומר, אם בתחילת החודש אחד מכל ארבעה נבדקים בעיר קיבל תשובה חיובית בבדיקת הקורונה, כעת הנתון הוא אחד ל-7.3. גם במודיעין עילית חל שיפור ניכר מאוד – מכ-22% חיוביים בתחילת החודש לכ-11% בשבעת הימים האחרונים.

ב'גלי צה"ל' דווח כי במהלך ההתייעצות התעקש שר הבריאות יולי אדלשטיין להטיל הגבלות על אותן ערים אדומות בוהקות, בניגוד לעמדתם של חלק מגורמי המקצוע. הוא אמר כי "צריך לשים לב גם לכך שאנחנו עדיין לא בטוחים עד הסוף מה קרה בסוכות ושמחת תורה, וגם שאנחנו עדיין לא רואים את ההשפעה של פתיחת חלק ממסעדות החינוך שנפתחו אחרי החגים".

בכיר בממשלה שצוטט ב'גלי צה"ל' אמר כי "אנחנו נלך רק על רשימה מצומצמת של ערים שהן אדום בוהק. יש בכל הערים האדומות מגמת שיפור. היו מי שהציעו אפילו בכלל לא להתעסק בסוגיית הערים האדומות כיוון שלפי חלק גדול מהתחזיות בעוד מספר ימים אף אחת לא תענה על ההגדרה אדום בוהק".

שר התקשורת יועז הנדל הגיב בטוויטר לדיווח ואמר כי "חייבים לפתוח באופן מדוד ודיפרנציאלי את הערים על פי הצבע שלהן. עיר אדומה צריכה לקבל סיוע אדיר מהמדינה אבל להשאר סגורה. ‏אין שום הגיון לחזור על אותה טעות. ‏אם ינתנו הקלות בערים אדומות אצביע נגד".

שר הכלכלה עמיר פרץ, אמר בטרם הישיבה שתתקיים היום בצהריים בדבר הכרזה על אזורים מוגבלים: "כדי שנוכל לממש את תכנית הרמזור ולקבל את שיתוף הפעולה מהתושבים באזורים האדומים שישארו מוגבלים בתנועה ובפעילות, אנו חייבים לבנות מתווה פיצוי ידוע מראש נדיב יותר וגמיש יותר שיענה על הקשיים של בעלי העסקים ויתמודד עם מצוקות התושבים ברמת התושב הבודד. הקטנת התחלואה זאת מטרה לאומית, אך מחיריה הכלכליים, אותם שילמו וממשיכים לשלם ישראלים רבים, כואבים וקשים לא פחות. לכן, אנו חייבים להכריז לפני ההגבלה, מה יהיה הפיצוי".

שר העבודה והרווחה איציק שמולי בתגובה לפרסומים על ביטול אפשרי של הסגר בערים האדומות: ״האפשרות היחידה לנהל שגרת קורונה מבלי להידרדר לסגר שלישי תלויה בקבלת החלטות ע״ב אפידימילוגי ודבקות בשלבי היציאה שהציגו המומחים. הנחות סלב והחלת סטנדרטים כפולים בערים האדומות לא רק שימוטטו את ההגבלות החיוניות שנותרו בתוקף, אלא שיזניקו דרמטית את התחלואה והתמותה. אסור לחזור על השגיאה״.

בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ, קיים הבוקר מפגש (באמצעות אפליקציית זום) עם 40 ראשי רשויות שהפכו לירוקות בימים האחרונים, בהן הופעל פרויקט "אנשי חיל" במסגרתו מקבלים ראשי הרשויות סיוע בהסברה, בליווי החולים בבתיהם, בתגבור במוקדי 106, באספקת מזון ובהתאמת הסיוע לכל רשות ורשות.

במפגש סקרו עוזר השר להתגוננות במשרד הביטחון, מפקד פיקוד העורף אלוף אורי גורדין וראשי המחוזות בפיקוד העורף את הלקחים והתובנות מהחודשים האחרונים, והתקיים שיח עם ראשי הרשויות לגבי הפעולות הנדרשות בכדי לשמור על הסטטוס של הערים כירוקות עם הפעלת תוכנית היציאה.

שר הביטחון גנץ אמר בסיכום המפגש: "ראשי הרשויות מובילים מכוח המנהיגות שלהם את המאבק בקורונה בזירה המקומית. משרד הביטחון, צה"ל ופיקוד העורף ימשיכו ללוות את הרשויות ולהרחיב את פרויקט אנשי חיל, בכדי לדאוג שרשויות שהפכו לירוקות ישארו בסטטוס הזה. אפעל בכדי לחזק את הסמכויות של הרשויות המקומיות ולתת להן אמצעים במאבק בקורונה".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו