צילום: קובי גדעון / לע"מ

בשל מחלוקת בין משרדי החינוך והבריאות: ‏ישיבת קבינט הקורונה נדחתה למחר

משרדי הבריאות והחינוך לא הצליחו לגבש מתווה מוסכם לפתיחת הכיתות הנמוכות, ובשל כך הוחלט לדחות את הדיונים על ההקלות הבאות למחר. באוצר מתנגדים למתווה הקפסולות ואילו בבריאות דורשים שפתיחת בתי הספר תעשה רק באופן כזה. ייבחן: לפתוח עסקים במתכונת איסוף עצמי

הדיון בקבינט הקורונה שאמור היה להתקיים הערב (שלישי) נדחה למחר, בניסיון להגיע להבנות בין משרדי הבריאות והחינוך על פתיחת כיתות הלימוד הנמוכות. המשרדים חלוקים בשאלה אם פתיחת כיתות א'-ב' תיעשה במתכונת של לימודים בקפסולות או ללא קפסולות. במשרד החינוך מתנגדים למתווה הקפסולות ואילו בבריאות דורשים שפתיחת בתי הספר תעשה רק באופן כזה.

במשרד האוצר תומכים בהחזרת הילדים לבתי הספר – אך במתכונת הקודמת שכוללת למידה בכיתות שלמות לשכבות א'-ב', ולמידה בקפסולות בכיתות ג'-ד'. אנשי האוצר נימקו את עמדתם בכך שבגילים אלו שיעורי תחלואה נמוכים, כמו בגני הילדים, וכי מדובר בעלויות גבוהות הנאמדות בשישה מיליארד שקלים. עוד ציינו נציגי האוצר כי לפי הערכת משרד החינוך, ההיערכות לחזרה ללימודים תימשך כחמישה שבועות ולכן הצעה זו אינה רלוונטית.

ב'חדשות 12' דווח כי במשרד החינוך החליטו להיענות בחיוב לבקשה – ולאפשר לימודים בקפסולות, אך רק בכיתות א'-ב ובאופן חלקי בלבד. בשל חוסר הסכמות בנושאים רבים אחרים, וגם על מערכת החינוך, ישיבת הקבינט שאמורה הייתה להתקיים היום נדחתה ותתקיים מחר.

במשרד הבריאות ביקשו ממשרד החינוך לאפשר לימודים בכיתות הנמוכות במתווה של קפסולות. במשרד החינוך עומדים על כך שהיערכות לפתיחה שכזו תיארך חודש לפחות, ולכן הציעו מעין פתרון ביניים – לחלק את שכבות א'-ב' לקפסולות שייפתחו בסירוגין. המשמעות היא שאם המתווה יאושר, הילדים ילמדו רק חלק מהזמן: או שקפסולה תלמד ברציפות רק 3 ימים ותתחלף בקפסולה השנייה או ששתיהן ילמדו במתכונת של שבוע-שבוע.

עם זאת, חרף הנכונות להסכמה – שעדיין טעונה את אישור קבינט הקורונה שיתכנס הערב – גורמים בכירים במשרד החינוך תקפו בחריפות את משרד הבריאות ואמרו כי הם התמהמהו: "הם בזבזו זמן יקר, כבר יכולנו לגייס את המורים לטובת פיצול הכיתות הנמוכות. במשך חודשים אומרים לנו שאין צורך בקפסולות שאנחנו הצענו – ופתאום בדקה ה-90 דורשים לפצל את כיתות א'-ב'".

נושא נוסף שעליו מאירים זרקור במשרד הבריאות הוא ההסעות – גם שם דרושה הקפדה על מבנה הקפסולות כשהאפשרויות הנבחנות הן הסעות נפרדות והפרדה של לפחות שתי שורות ספסלים בין קבוצות מיישובים שונים כשכל קבוצה עולה מדלת אחרת להסעה. "יש להקפיד על ישיבה בצמדים קבועים ובמקומות קבועים, יחד עם אותו בן זוג לספסל הלימודים, ככל שניתן ויש לבצע רישום מקומות הישיבה של התלמידים בכל הסעה", נכתב במסמך של משרד הבריאות.

נושא נוסף שצפוי היה לעלות בישיבת קבינט הקורונה הוא בחינת טייק אווי לפריטים אחרים מלבד מזון. זאת, בעוד המסחר לא צפוי להיפתח עד תחילת השלב השלישי, בהתאם להמשך הירידה במדדי התחלואה. נוסף על כך, צוות המומחים יבהיר לחברי הקבינט כי ניתן לפתוח חנויות ומסחר במקום חידוש הלימודים, כאשר פתיחת הסחר תתקיים במתכונת של איסוף עצמי כשהלקוחות לא בתוך החנות.

במשרד האוצר מעריכים שהחזרת לפעילות חלק מהסחר תתרום למשק מיליארד וחצי שקלים בשבוע, לכן שר האוצר ישראל כ"ץ יתמוך בחילופים, בניגוד לעמדתו של שר החינוך יואב גלנט. יש לציין כי בתי הספר היו צפויים להיפתח ב-1 בנובמבר, ואם תתקבל ההחלטה לדחות את חזרתם לפעילות, הם ייפתחו באמצע החודש.

פרופ' איתמר גרוטו המשנה למנכ"ל משרד הבריאות השיב בכנסת לדרישות הח"כים בנוגע לצימרים ואמר: "הצימרים כרגע זה בשלב 3 וזו החלטה שצריכה להיות בקבינט. אם מכניסים את החינוך לשלב 3 אפשר להכניס הרבה דברים אחרים ואת המסחר. יש גם דיון על האפשרות במסחר בטייק אווי שייתכן וייפתח כבר עכשיו וזה עולה בקבינט בשעות הקרובות, לעשות טייק אווי לא רק של מזון אלא של פריטים אחרים מחנויות".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו