דיווח: המוסד העביר את המידע על הקמת מתקן הצנטריפוגות החדש באיראן

גורמי ביון במערב אומרים כי המוסד הוא שהעביר את המידע לכך שאיראן מקימה מתקן תת קרקעי לצנטריפוגות מתקדמות בנתנז. איראן בעצמה הצהירה על כך, אך עד כה לא זוהו עדויות למעשה. בישראל רואים בהמשך הפעילות האיראנית הפרה בוטה של הסכם הגרעין

גורמי ביון במערב אומרים כי המוסד הוא שהעביר את המידע לכך שאיראן מקימה מתקן תת קרקעי לצנטריפוגות מתקדמות בנתנז – כך דיווחו גילי כהן ועמיחי שטיין ב'כאן חדשות'. למעשה, איראן בעצמה הצהירה לאחר הפיצוץ במתקן בנתנז – שיוחס לישראל על פי פרסומים זרים – שהיא מתכוונת לבנות מחדש מתקן תת קרקעי, אך עד כה לא זוהו עדויות למעשה. בישראל רואים בהמשך הפעילות האיראנית הפרה בוטה של הסכם הגרעין.

ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי אמר אתמול כי איראן החלה בבניית מתקן תת קרקעי לאחסון צנטריפוגות. מדובר בניסיון איראני לשקם את תוכנית הגרעין לאחר הפיצוץ שהתרחש במתקן הגרעיני בנתאנז. הפיצוץ נגרם על פי האיראנים בעקבות "חבלה של גורם חיצוני" ולאחריו נגרם נזק של ממש לתוכנית הגרעין של המדינה האסלאמית. כעת מאשר גורם בינלאומי כי בטהראן שבים ומנסים להשיב למסלול את תוכנית הגרעין. עם זאת מרגיעים כי ישנה עוד דרך ארוכה מאוד עד להשלמת בנייתו של המתקן.

הדיווח של הסוכנות הוא אישור לטענות שפרסמה איראן בחודש שעבר כי בכוונתה לבנות מחדש את מתקן פיתוח הצנטריפוגות שהושמד בפיצוץ בחודש יולי, שלטענת טהרן היה חבלה מכוונת. לדברי האיראנים, אתר פיתוח הצנטריפוגות החדש ימוקם מתחת לאדמה ויהיה עמיד יותר – גם בפני תקיפה מהאוויר.

מנכ"ל הסוכנות העולמית לאנרגיה אטומית, רפאל ג'קוזי, מסר לסוכנות הידיעות איי.פי כי איראן ממשיכה בייצור מוגבר של חומר גרעיני מועשר ברמה נמוכה, אלא שבשלב זה לא נראה כי יש לה די ממנו על מנת לפתח כלי נשק. צילומי לוויין של אזור נתנז לא הראו עד כה עדויות לבנייה או פיתוח מקיפים.

לפני כשלושה חודשים אמר יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, עלי אכבר סלאחי, כי ארצו החלה בבניית מתקן חדש לייצור צנטריפוגות מתקדמות במקום זה שהופצץ בחודש יולי סמוך לעיירה נתנז. "הוחלט להקים היכל ייצור מתקדם יותר, גדול יותר ומקיף יותר בכל ההיבטים בלב ההרים ליד נתנז. כמובן, העבודות על המתקן כבר החלו", אמר סלאחי בראיון לרשת הטלוויזיה הממלכתית במדינה.

דובר ארגון האנרגיה האטומית באיראן, ברוז כמאלוונדי, טען לאחרונה כי ארגוני המודיעין של הביטחון זיהו את הגורמים העומדים מאחורי הפיצוץ במתקן בנתנז. בראיון ששודר בטלוויזיה ותורגם על ידי המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, אמר כמאלוונדי כי “מה שמובהק הוא שפיצוץ התרחש בנתנז (אתר הגרעין), אך גורמי הביטחון יודיעו במועד המתאים הזמן איך ובאילו חומרים הפיצוץ התרחש ומה הפרטים".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יכול להיות שבונים באתר שצויין אך זה הקטע המטעה, בונים בטח בעוד מקום או 2

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו