Yonatan Sindel/Flash90

בתי הכנסת, חנויות הרחוב והחינוך: הסכמה בקבינט הקורונה על צמצום כמות השלבים

העימותים בין משרדי הבריאות, האוצר והחינוך בקבינט הקורונה נמשכים, ולמעט השלבים באסטרטגיית היציאה טרם הושגו הסכמות בנושאי החזרה ללימודים ופתיחת המסחר. באוצר ובכחול לבן ידרשו לפתוח חנויות, נתניהו מתלבט. מסתמן: בתי הכנסת ייפתחו כבר ביום ראשון הקרוב

שרי קבינט הקורונה יתכנסו הבוקר (יום ה') בשעה 08:00 לדיון בהקלות נוספות החל מהשבוע הבא – והצדדים מתכוננים לעימות בנוגע לפתיחת המסחר, בדגש על חנויות הרחוב ולא על קניונים. ב'ווינט' דווח כי בכחול לבן צפויים להציג עמדה חד-משמעית שלפיה יש לפתוח את המסחר ביום ראשון הקרוב וידרשו לקיים הצבעה בנושא כבר היום. גם במשרד האוצר מתכוונים להציג קו תקיף בנושא ולהוביל לפתיחת המסחר ולהחזרת כמה שיותר אזרחים לעבודה.

גורמים בכחול לבן שצוטט בדיווח אמרו אמש כי "אחרי בחינת מתווה היציאה שמתוכנן להגיע לקבינט הקורונה, נראה לנו שהדבר הנכון הוא לפתוח את המסחר כבר ביום ראשון הקרוב באופן זהיר ומוגבל". בינתיים, גורמים בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו אמרו כי הוא טרם קיבל החלטה בנושא והוא יגבש עת עמדתו לאחר שישמע היום את דעת הגורמים המקצועיים.

ב'חדשות 12' דווחו כי קבינט הקורונה הגיע להסכמה בעניין שלבי היציאה מהסגר, תוך צמצומם ל-6 במקום ל-9 כפי שתוכנן תחילה: השלב השני יחל כבר ביום ראשון הקרוב, במסגרתו יפתחו טיפולים "1 על 1" וצימרים. בשלב השלישי, שיחל ב-13 בנובמבר, יפתח המסחר, הליגות המקצועיות בספורט וכיתות יא' עד יב'. השלב הרביעי בסוף חודש נובמבר יכלול פתיחה של מסעדות, חדרי כושר, בריכות וכיתות ה' עד ו'. השלב חמישי יצא לפועל באמצע דצמבר – אז נראה פתיחה של תרבות ופנאי, בארים, וכיתות ז'-י'. בשלב השישי שמתוכנן לסוף דצמבר, יפתחו האולמות ואירועי הספורט עם קהל.

ב'וואלה' פורסמו השלבים בצרה יותר מפורטת: בשלב השלישי, מתוכננת פתיחת המסחר בחנויות הרחוב, כשגם המסחר בקניונים ובשווקים ייפתח. בנוסף לכך, ייפתח מתווה ללמידה לבגרויות בכיתות י"א-י"ב. מעבר לכך, תתאפשר קבלת קהל בבתי העסק, וכן במוזיאונים, ספריות ואתרי המורשת.

לפי הדיווח של ברק רביד, בשלב הרביעי ייפתחו גם מסעדות ובתי קפה, וכן יתאפשרו חופשות בבתי המלון. גם חדרי הכושר ייפתחו וכן בריכות השחייה וחוגי ספורט. תלמידי כיתות ה'-ו' יחזרו ללימודים פיזית מבתי הספר וכן יחזרו החינוך הבלתי פורמלי והלימודים המעשיים בהשכלה הגבוהה.

בשלב החמישי יחזרו ללימודים גם בכיתות ז'-י"ב ובמוסדות ההשכלה הגבוהה, וכן ייפתחו ברים, פאבים, מוסדות תרבות ופנאי, כנסים ותערוכות, אטרקציות תיירותיות ולונה פארקים. בשלב הבא והשישי במספר, יחזרו גם גני האירועים ואולמות האירועים לפעילות, ובמקביל תתאפשר קיום אירועי ספורט בנוכחות קהל.

מסתמן כי בתי הכנסת ייפתחו כבר ביום ראשון הקרוב. על פי המצב הנתון היום, עשרה אנשים יכולים להתקהל בחלל סגור תוך עטיית מסכות ושמירת על הריחוק החברתי. התפילה בבתי הכנסת, עם זאת, עדיין אסורה. מחר ידון קבינט הקורונה בנושא – וצפוי לאשר את קיום התפילות – כך דווח לראשונה ב'חדשות 12'.

על פי הדיווח של העיתונאי יאיר שרקי קבינט הקורונה ידון מחר, בסוגיית פתיחת בתי הכנסת, שעדיין סגורים על פי ההנחיות. מספר חברי כנסת דרשו על כך דיון שכן שאר התקהלויות מותרות למספר מקסימלי של עשרה אנשים בחלל סגור, ו-20 איש בחלל פתוח, תוך שמירה על מסכות וריחוק חברתי, ואם כן מדוע בתי הכנסת מופלים לרעה.

פרויקטור הקורונה רוני גמזו החליט שלא להתנגד למהלך, כך אמר היום בשיחה עם מקורבו הרב יוסי ערבליך – כל עוד ישמרו כללי הריחוק החברתי, פתיחת חלונות ועטיית מסכות. עוד הוסיף גמזו, כי יאשר את הפתיחה בהתאם להנחיות ההתקהלות – 10 אנשים בחלל סגור ו-20 בחלל פתוח. גם שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי מכחול לבן הצהיר היום כי אינו מתנגד לפתיחת בתי הכנסת. – כך על פי הדיווח.

על אף ההסכמה הנראית לעין, ייתכן והנושא יוביל לוויכוח בקבינט. זאת, בעקבות כוונתו של שר הבריאות יולי אדלשטיין להתנות את פתיחת בתי הכנסת בהתחייבות לצאת בקריאה פומבית לציבור החרדי לעמוד בכללים של 10 אנשים ולא יותר במהלך התפילה.

במפלגות החרדיות יש מי שאומר שצריך לאפשר יותר מ-10 אנשים בחלל בית הכנסת, שכן התפילה נעשית במניין ונדרשים 12 או 15 נוכחים על מנת שהתפילה תוכל להתקיים כסדרה. לצד חילוקי הדעות, כנראה שבתי הכנסת אכן יפתחו בהחלטת הקבינט. השאלה, אם כן, היא האם יאפשרו כניסה של 10 מתפללים בלבד – או יותר.

ב'ווינט' דווח כי לפי המתווה המקורי של אלרעי-פרייס, חידוש התפילות אמור להתרחש רק בפעימה השנייה – אך הסרת ההתנגדות של גמזו להקדמת התפילות בשלב אחד עשויה לסלול מחר את הדרך בישיבת הקבינט לפתיחת בתי הכנסת כבר ביום ראשון.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו