Flash90

בכירים במערכת הבריאות על התפטרות גרוטו: "נדרש להגן על החלטות שלא קיבל"

השדרה הניהולית שהובילה את ההתמודדות עם הגל הראשון עזבה: "הוא לא הרגיש פופולרי בלשכת השר", אמר בכיר במשרד הבריאות על המשנה למנכ"ל. "היו לו התפרצויות זעם, כולנו ראינו איך איבד שליטה בכנסת". הבכירים טענו כי "הוא הפך לשעיר לעזאזל של הפוליטיקאים"

המשנה למנכ"ל הבריאות פרופ' איתמר גרוטו הגיב בשיחה שפורסמה ב'חדשות 12' להחלטתו להתפטר מתפקידו, ואמר כי הוא מזמן כבר חושב על הצעד הזה. הוא הוסיף כי חשב לכהן בתפקיד פרק זמן ממושך יותר, אך התקופה האחרונה של משבר הקורונה "הייתה עבורו כמו 10 שנים".

כשנשאל מדוע עשה את הצעד הזה, השיב גרוטו: "תשובה פשוטה – קודם כול אני נמצא 13 שנים במשרד, אני בשל להמשיך הלאה, ומחפש את עצמי. וגם – טוב להחליף קצת כוחות בתוך המשרד", אמר. "בסוף אנשים מתקבעים בקונספציות שלהם. אני מזמן חושב על זה".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות היוצא הגיב גם לתזמון של הצעד שלו, ואמר שהעדיף "לא לפרוש באמצע המצב שהיינו (העלייה בתחלואה). וחוץ מזה אני לא עוזב עכשיו אני עוזב עוד חודש וחצי". הוא הוסיף: "לא מצטער בכלל, חשבתי לעשות תפקיד משנה יותר ארוך – השנה הזאת היייתה כמו 10 שנים. לא הלכתי כי נמאס לי, הלכתי כי אני רוצה לחפש את המקום הבא".

בכירים במערכת הבריאות שצוטטו ב'וואלה' טוענים כי ההודעה על ההתפטרות התקבלה בהפתעה, אף על פי שלאחרונה גרוטו "הראה סימני שחיקה". לדבריהם, "הוא היה חשוף לביקורת ההרסנית שאנשים שעינם צרה, בסוף הוא פשוט נשחק".

בכירים בלשכת שר הבריאות הוסיפו כי לא מדובר ב"טריקת דלת", בדומה להתפטרותה של ראש שירותי בריאות הציבור הקודמת סיגל סדצקי. הם הוסיפו כי "היחסים עם המנכ"ל הקודם משה בר סימן טוב היו מאוד קשים וידעו עליות וירידות, לעומת זאת היחסים עם חזי לוי היו יותר נוחים".

בכירים אחרים ציינו כי "הוא מאס בלספוג בוועדות הכנסת את הביקורת וזה גרם לו להרים ידיים. בשבוע שעבר הוא הסתובב כועס מאוד במשרד. הוא הפך לשעיר לעזאזל של הפוליטיקאים. הוא היה צריך להגן על החלטות שלא הוא מקבל אותן, ולהצדיק אותן בפני חברי הכנסת למרות שהוא לא תמיד הסכים איתן".

"אחת הסיבות המרכזיות שגרוטו עזב זאת כניסתה של ד"ר שרון אלרעי-פרייס לתפקיד", אמר הבכיר ממשרד הבריאות שצוטט ב'ווינט'. "הוא לא קיבל גיבוי מלשכת השר וכולם אומרים שזה קרה מאוחר מדי. אין לו הרבה חברים, הוא לא בן אדם פשוט. באיזשהו מובן איתמר היה אחראי על מרכז השליטה. הוא היה דומיננטי, למעשה חצי פרויקטור. בשעה שבר סימן טוב היה כלכלן – איתמר היה רופא. מה קרה מאז? מנכ"ל-רופא, פרויקטור-רופא, ראש שירותי בריאות הציבור שכמו קודמתה גם היא רופאה".

הבכיר הוסיף כי "המשנה למנכ"ל, בהגדרה, זה תפקיד שאוסף למעשה את ה'שאריות' של המנכ"ל. הכניסה של שרון בשילוב עם הפרויקטור החלישו מאוד את איתמר. הוא הרגיש שהוא לא מספיק פופולרי בלשכת השר ובחבורה הזו, וכבר לא היה ברור לו מי מקבל את ההחלטות. המעמד שלו חשוב לו. היו לו התפרצויות זעם וכולנו ראינו איך שהוא איבד שליטה בוועדות בכנסת. כנראה שלא יכול היה להמשיך".

התפטרותו של גרוטו מצטרפת לשורה של עזיבות של בכירים במשרד הבריאות שמילאו תפקידים קריטיים ומשמעותיים בכלל, ובמשבר הקורונה בפרט. בכירים נוספים שהספיקו לעזוב הם בין השאר ראש חטיבת הרגולציה של המשרד, מוריס דורפמן, ראש חטיבת בתי החולים הממשלתיים, ד"ר ארז און (שעזב אחרי חודשים ספורים בתפקיד), וסמנכ"ל הבינוי של המשרד, אבי בן זקן. לכל השלושה עדיין לא נמצאו מחליפים. ראש מינהל אסטרטגיה ותכנון כלכלי, ניר קידר, התפטר עוד לפני משבר הקורונה אך לא נמצא לו מחליף עד כה.

כזכור, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו הודיע אתמול לשר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין ולמנכ״ל פרופ׳ חזי לוי, על כוונתו לסיים את תפקידו לאחר 13 שנים כמשנה למנכ״ל וכראש שירותי בריאות הציבור, ובתום טיפול בקורונה בשנה האחרונה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו