צילום: ויקיפדיה

בגיל 79: שר החוץ הסורי, ווליד אל-מועלם שהשתתף בשיחות השלום – מת

הוא כיהן כשגריר הסורי ברומניה בשנים 1980-1975 ושימש כשגריר הסורי בארצות הברית בשנים 2000-1990. במשך השנים תקף אל-מועלם פעמים רבות את ישראל. בעבר, אף גינה את ארצות הברית ומדינות נוספות במערב, בטענה כי הן מתסיסות את המפגינים

שר החוץ הסורי, ווליד אל-מועלם, מת הלילה כשהוא בגיל 79. אל-מועלם, ששימש כשגריר סוריה בוושינגטון במשך כעשר שנים – שבהן התנהל בין היתר משא ומתן לשלום בין ישראל לסוריה – היה בעל ברית קרוב של הנשיא בשאר אסד, והיה ידוע בנאמנותו לו ובקו התקיף שנקט נגד האופוזיציה. הוא כיהן בתפקידים דיפלומטיים בכירים רבים לאורך השנים.

"משרד החוץ והגולים מתאבל על מותו של סגן ראש הממשלה ושר החוץ וואליד אל-מועלם", נמסר בהודעת דוברות משרד החוץ הסורי. אל-מועלם החל לעבוד במשרד החוץ ב-1964. הוא שימש כשליח דיפלומטי של סוריה בטנזניה, בסעודיה, בספרד ובבריטניה.

אל-מועלם נולד בשנת 1941 למשפחה סונית מדמשק, ובמשך השנים גיבה באופן פומבי את השיעים באיראן, אשר רבים מהסונים נהגו להגדירם ככובשים, מאחר והרוב במדינה הוא סוני. בין ההצהרות האחרונות שלו, הוא גינה את הסנקציות האמריקאיות נגד דמשק. במסגרת ההצהרתו, הוא התחייב שמדינתו תקבל סיוע מאיראן ורוסיה על מנת להתמודד עם הגזירות.

הוא כיהן כשגריר הסורי ברומניה בשנים 1980-1975 ושימש כשגריר הסורי בארצות הברית בשנים 2000-1990. הוא מונה לתפקיד שר החוץ של המדינה ב-2006 ולסגן ראש הממשלה ב-2012.

בשנות כהונתו, הוא ראה את הנטייה של סוריה להתיישר עם איראן ורוסיה. אלו סייעו בחיזוק שלטונו של אסד ואף הותירו לו להשיב שטחים שאבדו לסוריה, בעקבות מלחמת האזרחים בשנת 2011, בה ניסו להפיל את אסד. בעבר, אף גינה את ארצות הברית ומדינות נוספות במערב, בטענה כי הן מתסיסות את המפגינים, שכונו על ידו "טרוריסטים".

במשך השנים תקף אל-מועלם פעמים רבות את ישראל, ובשנת 2006, במהלך מלחמת לבנון השנייה, השתתף בפגישה עם שרי חוץ ערביים ואמר: "הלוואי שהייתי לוחם בהתנגדות".

הוא גם הצהיר: "אני מוכן להיות אחד מחייליו של חסן נסראללה". פעילים לבנונים אנטי-סוריים לעגו לאל-מועלם על כך, וטענו כי משקלו העודף לא יאפשר לו להילחם. בשנת 2018 טען אל-מועלם על בימת האו"ם כי ישראל מסייעת לארגוני הטרור הפועלים בסוריה במסגרת המלחמה.

בנאום שנשא בשנה שעברה מול העצרת הכללית של האו"ם, אמר אל-מועלם כי "עשרות אלפי לוחמים טרוריסטים זרים הגיעו לסוריה מיותר מ-100 מדינות, בתמיכתן של מדינות שידועות לכל".

דבריו רמזו להתנהלות של ארה"ב ושל טורקיה בצפון סוריה, שנחשבת כבלתי חוקית בעיניי שלטונו של בשאר אסד. הוא גם הזהיר שהטענות של מדינות המערב שהמשטר הסורי השתמש בנשק כימי על אזרחים משמש כתירוץ לתרחיש דומה לזה של המלחמה בעיראק.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו