Yonatan Sindel/FLASH90

ניצחון למפלגות החרדיות: ועדת הכנסת אישרה – הבחירות בתחילת בין הזמנים

ועדת הכנסת אישרה לקריאה ראשונה את חוק פיזור הכנסת ברוב של עשרה תומכים מול שבעה מתנגדים, והיא כוללת גם הצעה להפחית את מימון המפלגות במערכת הבחירות הקרובה. נכון לעכשיו, התאריך המוצע לבחירות הוא המועדף על החרדים - ג' בניסן

ועדת הכנסת בראשות ח"כ איתן גינזבורג מכחול לבן אישרה היום (רביעי) את הצעת החוק לפיזור הכנסת לקריאה ראשונה, ברוב של עשרה תומכים מול שבעה מתנגדים. המועד המוצע לבחירות לכנסת ה-24 כעת הוא 16 במרץ 2021 – ג' בניסן, פחות משבועיים לפני ליל הסדר. החוק מתוכנן לעלות ביום שני הקרוב למליאת הכנסת לאישור בקריאה ראשונה.

בכיר פוליטי ציין ב'ווינט' כי "החרדים כבר הביעו הסכמה לתאריך הזה והיום בבוקר נציג יש עתיד בוועדת הכנסת, בועז טופורבסקי אמר שמדובר בתאריך מקובל מבחינתם". התאריך מקובל גם על הליכוד כך שאם יתקיימו בחירות, כרגע זה התאריך המסתמן, אבל לא הסופי. ח"כ בועז טופורובסקי מיש עתיד הודיע לוועדה כי "המועד המומלץ לבחירות מבחינתנו – 16 במרץ".

בעד הצעת החוק הצביעו חברי הוועדה מסיעות כחול לבן, הרשימה המשותפת, יש עתיד, ימינה וישראל ביתנו (סה"כ 10). נגד הצעת החוק הצביעו חברי הכנסת מהליכוד, ש"ס ויהדות התורה (סה"כ 6). שאר הסיעות אינן מיוצגות בוועדת הכנסת ולפיכך אין להן זכות הצבעה בוועדה.

בנוסף למועד הבחירות, קובעת הצעת החוק כי מודעת בחירות תישא את שמו ומענו של האדם האחראי להזמנתה, ואם אותו אדם פעל מטעם מתמודד בבחירות או מטעם גוף אחר, תישא המודעה את שם המתמודד או הגוף.

עוד קובעת הצעת החוק, כי יחול קיצוץ של כ-10% ממימון תקציב הבחירות של המפלגות שיתמודדו. בנוסף, כל מפלגה, ללא קשר לגודלה, תקבל סכום של כ- 2.6 מיליון שקלים (במקום תוספת של כ-1.3 מיליון שקלים שקיבלה במערכת הבחירות האחרונה). חשב הכנסת, חיים אבידר, ציין שתוספת כזאת גורמת לכך שלמעשה אין כמעט קיצוץ בסכום הכולל של מימון המפלגות, אולם היא מסייעת למפלגות הקטנות.

עוד הוחלט על הקלות לסיעות בפירעון הלוואות שנטלו במערכות הבחירות האחרונות וייטלו לצורכי הבחירות הבאות: על הסיעות יהיה לפרוע אותן בתום 4 שנים וארבעה חודשים.

יו"ר הוועדה ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) אמר בדיון: "נקיים בחירות קצרות, חסכוניות ושקופות. הוספנו תיקון חשוב בעניין שקיפות ההודעות הממומנות ברשת והגבלנו את הוצאות המפלגות. אנחנו מתכוונים להביא את הצעת החוק לקריאה ראשונה במליאת הכנסת כבר ביום שני הקרוב".

ח"כ שלמה קרעי אמר בעת ההצבעה: "צריך לקרוא להצבעה הזאת הצבעה נגד המדינה ותמיכה ברשימה המשותפת". חבר הכנסת עוזי דיין מהליכוד בדיון כי עדיף להמתין עם הבחירות למועד טוב יותר. בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה, חבר הכנסת איתן גינזבורג, כי "רוחות הבחירות מורגשות וצריך להיערך כבר עכשיו".

ח"כ עוזי דיין מהליכוד אמר במהלך הדיון כי "שוב הוקמה מפלגה לא דמוקרטית. יש לנו בכנסת קרוב ל 70 חברי כנסת שלא נבחרו בבחירות דמוקרטיות פנימיות, אלא אדם אחד בלבד מינה אותם. אף אחד לא בחר בח"כ שאשא-ביטון, והיא עכשיו צפויה לקחת את המימון שלה לרשימה של גדעון סער. עדיף לחכות עם הבחירות למועד טוב יותר. החלטות קיצונית בעניין קיצוץ מימון המפלגות יביאו לחריגה מהתקציב ופגיעה בדמוקרטיה". רואה החשבון של הליכוד, מאור חמו: "ראוי שכל ח"כ שמקים מפלגה ייקח על עצמו את חלקו היחסי בהחזר הלוואות הסיעה ממנה פרש".

כזכור, הצעת החוק לפיזור הכנסת ה-23 אושרה בשבוע שעבר בקריאה טרומית ברוב של 61 ח"כים ובתמיכת כחול לבן. אם ההצעה תאושר בסופו של דבר בשלוש קריאות, הכנסת תפוזר – וישראל תצא לבחירות נוספות. הצעת החוק עברה בקריאה טרומית ברוב של 61 ח"כים, לעומת 54 שהתנגדו.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו