צילום: משרד הביטחון והמכון למחקר ביולוגי

החיסון הישראלי: המכון הביולוגי יחל בשלב השני בניסויים בבני אדם

השלב השני בניסוי ייחל בימים הקרובים בהשתתפות כ-1,000 מתנדבים הניסוי ייחל במרכזים הרפואיים שיבא והדסה ויתרחב בהדרגה למרכזים רפואיים נוספים ברחבי הארץ. גנץ: "רואה חשיבות רבה בהמשך פיתוח חיסון ישראלי שישרת אותנו שנים קדימה"

עם סיומו המוצלח של שלב הפאזה הראשונה בחיסון המכון הביולוגי, ללא תופעות לוואי משמעותיות, ובהמלצת שתי ועדות מומחים, פנימית וחיצונית, אישר משרד הבריאות להמשיך לפאזה השניה. המכון הביולוגי השלים בימים האחרונים את כל ההכנות והוא ערוך ליציאה מיידית לפאזה השניה.

הפאזה השניה בניסוי תכלול בדיקות בטיחות רחבות על כ-1,000 מתנדבים בריאים בגילאי 18 ומעלה. שלב זה נועד להשלים את בדיקות הבטיחות בחיסון, לדייק את המינונים הנכונים ולהמשיך ולבחון מדדים ליעילותו. הפאזה השניה תימשך מספר חודשים. הצלחתה תאפשר לצאת לניסוי רחב היקף לבחינת יעילות החיסון בהשתתפות עד 30 אלף מתנדבים (פאזה 3) בישראל ו/או בחו"ל.

שר הביטחון, בני גנץ: "חוקרי המכון הביולוגי הם הסיירת של ישראל שלקחו על עצמם משימה חשובה מאין כמוה- הצלת חיי אדם. אני רואה חשיבות רבה בהמשך פיתוח חיסון ישראלי שימשיך לשרת את החברה הישראלית שנים קדימה".

גנץ שוחח הערב עם ראש המכון הביולוגי פרופ' שמואל שפירא ועם עוזר השר להתגוננות, משה אדרי. השר גנץ בירך אותם על השלמת השלב הראשון בניסוי של החיסון הישראלי לקורונה- "ברילייף". פרופ' שפירא ואדרי עידכנו את שר הביטחון כי בימים הקרובים עתיד להתחיל השלב השני בניסוי בו ייקחו חלק כאלף נסיינים וסקר את תוצאות הניסוי והשלבים הבאים הצפויים.

שר הביטחון גנץ ביקש למסור לכלל חוקרי ועובדי המכון את תודתו בשם מדינת ישראל על ההתקדמות המרשימה המתנהלת לפי התוכנית שהוצגה בראשית הדרך. גנץ אמר כי חיסון ישראלי לקורונה חשוב לעצמאות הייצור ומול נגיף שאנו טרם יודעים את השפעותיו והתפתחותו העתידית.

במידה ויוכתרו שני שלבי המשנה בהצלחה, השלב השלישי והאחרון בניסוי צפוי להתחיל בחודש אפריל ולהימשך כחצי שנה – ניסוי רחב היקף לבדיקת יעילותו של החיסון בהשתתפות של עד 30 אלף מתנדבים. אם יסתיים השלב הזה בהצלחה – יהיה אפשר לאשר את החיסון שפותח במכון הביולוגי ולחסן את כל אזרחי המדינה.

ב'ווינט' דווח כי בתי החולים שישתתפו בניסוי עשויים לקבל עד 4.5 מיליון שקל, ולנסיינים יינתנו עד 6,500 שקל עבור ההשתתפות בהתאם למספר הזריקות שיקבלו. בתי החולים צפויים לקבל כ-20 אלף שקל עבור כל מתנדב שיקבל חיסון אחד, או כ-30 אלף שקלים עבור המתחסנים שיקבלו שני חיסונים. לאלה יש להוסיף מענקים נוספים שיועברו לבתי החולים – שעליהם גם יושתו הוצאות בגין ההשתתפות בניסוי ובהן הוצאות כוח אדם, והן עשויות להרוויח לכיסן בסופו של דבר כ-20 אחוז מן הסכומים שיועברו אליהם.

עוד נחשף אז כי מי שינהל את הניסוי בפועל לא יהיה המכון הביולוגי – אלא חברת הביוטכנולוגיה ומאגרי המידע האמריקנית IQVIA, שלה שלוחה בישראל, והיא מחזיקה בנתונים רפואיים בהיקף רחב. לפי דברים שאמר אז גורם במשרד הביטחון, "המכון הביולוגי העביר את האחריות על הניהול הביצועי לחברה הזו".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו