לשוטרים המצולמים אין קשר לנאמר בכתבה. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מח"ש תחקור את מותו של הנער אהוביה סנדק; דיווח: ראש מח"ש ניסתה לטייח

המשנה לפרקליט המדינה החליט להקים צוות חקירה עם ימ"ר תל אביב, מכיוון שבאירוע היו מעורבים שוטרים ואזרחים. דיווח: ראש מח"ש סירבה לחקור את השוטרים המעורבים במות הנער במרדף משטרתי. במקביל, מאות מפגינים עקב מותו של סנדק בי-ם, 12 פעילי ימין נעצרו

המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה (מח"ש) פתחה בחקירת האירוע בו מצא את מותו הנער אהוביה סנדק, לאחר שרכב בו נסע התהפך במהלך מרדף משטרתי בבנימין ביום שני. ממשרד המשפטים נמסר כי "המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה (מח"ש) פתחה בחקירת האירוע בבנימין, בו מצא את מותו הנער אהוביה סנדק ז"ל, לאחר שרכב בו נסע התהפך במהלך מרדף משטרתי".

"מיד עם קרות האירוע הגיעו חוקרי מח"ש לזירת האירוע, ומאז הם מבצעים את פעולות החקירה הדרושות לצורך בחינת חלקם של השוטרים באירוע. חלקם של השוטרים באירוע נבדק ע"י מח"ש, בהתאם לסמכויותיה, ובמסגרת זו נחקרו היום ארבעה שוטרים באזהרה ונגבו עדויות משוטרים נוספים. האירוע כולו, על כלל החשדות העולים בו כלפי האזרחים החשודים, ובכלל כך חלקם בגרימת מותו של המנוח, נחקר ע"י משטרת ישראל".

"נוכח הממשקים בין החקירות, ביחס לשלב התאונה והתהפכות הרכב, החליט המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים להקים צוות חקירה משותף למח"ש ולימ"ר ת"א, אך כאמור החשדות המיוחסים לשוטרים נחקרים ע"י מח"ש, המקיימת חקירה מעמיקה, יסודית ומקיפה. ההחלטה על חקירת האירוע בכללותו במסגרת צח"מ משותף נבעה מטעמי קידום החקירה וייעולה, מאחר שישנם היבטים באירוע בהם חשודים אזרחים ושוטרים, כאשר יש צורך למצות את שני כיווני החקירה ולא ניתן להפריד באופן מלאכותי בין האירועים. כמו כן, לא ניתן בנסיבות המקרה להמתין עד לסיומה ומיצויה של אחת החקירות כדי למצות את החקירה האחרת, שכן התשתית הראייתית היא אחת והדברים קשורים זה בזה".

"המשנה לפרקליט המדינה הנחה, כי במסגרת חקירת הצח"מ תינתן קדימות ברורה לפעולות החקירה אשר נדרשות ע"י מח"ש לצורך חקירת החשד כלפי השוטרים. מחומר החקירה שנאסף עד כה עולה, כי תחילתו של האירוע בחשד לפיו מספר חשודים השליכו אבנים על פלסטינים, בכביש סמוך לגוש עציון. לאחר שהבחינו בניידת משטרה, החלו החשודים להימלט. במהלך מרדף משטרתי, בשלב מסוים, נוצר מגע בין הרכב המשטרתי לבין רכבם של החשודים. רכבם של החשודים התהפך והמנוח מצא את מותו", לשון הודעת משרד המשפטים.

בתוך כך, הפגנת מחאה בעקבות התאונה מתקיימת בצומת המטה הארצי, כאשר עשרות רבות של מפגינים מפרים את הסדר, תוך התעמתות עם השוטרים, גרימת נזק לתשתיות, הפרעה לתנועת הרכבת הקלה וחסימת הכביש לפרקים. עד כה נעצרו או עוכבו 12 מפגינים בגין הפרת הסדר ותקיפת שוטרים. כוחות המשטרה ממשיכים לפעול להשבת הסדר במקום.

מוקדם יותר, הורה בית משפט השלום בבת ים לשחרר למעצר בית את ארבעת החשודים ששהו ברכב עם אהוביה סנדק, שנהרג במהלך מרדף משטרתי ביום שני בשומרון. עם זאת, ימ"ר תל אביב הגישה עיכוב ביצוע על ההחלטה. במשטרה ניסו להאשים את החשודים בגרימת מוות ברשלנות, אך השופטת ליעד שגב דחתה זאת. היא קבעה כי הארבעה ישלחו למעצר בית עד לסוף החודש הנוכחי.

לבסוף המשטרה ביקשה להאריך את מעצר החשודים בגין עבירות של יידוי אבנים, עבירה של הימלטות מהמשטרה, עבירה של נסיעה פוחזת, ולאחר שרכבם של החשודים התהפך, הם אף נמלטו מהמקום. לאחר שהחשודים הבגירים נעצרו במקום, הם נשאלו לגבי הימצאותו של אדם נוסף והעדיפו לא למסור מידע, ולכן הם חשודים בגרימת נזק ברשלנות.

ב'הארץ' דווח כי ראשת מח"ש קרן בר מנחם סירבה לחקור את השוטרים שהיו מעורבים במרדף שבמהלכו נהרג בן 16 בהתהפכות רכב, בטענה שחבריו שהיו איתו שתקו בחקירתם ולכן לא היה מי שיגיש נגדם תלונה – כך אמרו מקורות במערכת אכיפת החוק. המשנה לפרקליט המדינה, שלמה למברגר, הורה אתמול לבר מנחם לחקור את השוטרים. לאחר מכן הלכו חוקרים אל חבריו של סנדק, אך הם סירבו לשתף עמם פעולה.

המקורות במערכת אכיפת החוק אמרו כי לאחר מותו של סנדק החליט צוות החקירה במח"ש לזמן את השוטרים המעורבים לחקירה. השוטרים הגיעו השבוע למשרדי מח"ש מלווים בסנגוריהם, אולם כשהדבר נודע לבר מנחם, היא הורתה לשחררם ולא לחקור אותם. המקורות הוסיפו כי השוטרים המעורבים שלחו למח"ש את הדו"ח שמתאר מה שהתרחש בכביש חמש שעות לאחר שנדרשו להעבירו. לפי החוק, מח"ש מוסמכת לחקור כל מקרה מרגע שנודע לה על ביצוע עבירה, והיא לא חייבת להמתין לתלונה רשמית.

ממח"ש נמסר בתגובה: "מיד עם קרות האירוע הגיעו חוקרי מח"ש לזירת האירוע, ומאז הם מבצעים פעולות חקירה הדרושות לצורך בחינת חלקם של השוטרים באירוע. ההחלטות מתקבלות משיקולים עניינים ומקצועיים, ואין בכוונתנו להתייחס לשיקולי החקירה או לפעולות החקירה המתבצעות. הדרך בה הוצגו הדברים יש בה כדי לסלף את התנהלות מח״ש בחקירת האירוע".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו