פולארד מסיר את האזיק האלקטרוני. צילום: עדי גינזבורג - הועד למען פולארד

אחרי 30 שנות מאסר, ו-5 שנות הגבלות: יונתן פולארד נחת הלילה בישראל

וְשָׁבוּ בָנִים לִגְבוּלָם: המרגל היהודי הגיע לארץ בטיסה פרטית מניו ג'רזי יחד עם רעייתו אסתר. השניים, שעם הגעתם יחוייבו להיכנס לבידוד, צפויים להתגורר בירושלים. לפני כחודש הוסרו מגבלות השחרור על פולארד שאסרו עליו לצאת מגבולות ארצות הברית

המרגל היהודי יונתן פולארד נחת לפנות בוקר (רביעי) בנמל התעופה בן גוריון, 35 שנים לאחר שנעצר לראשונה בחשד לריגול לטובת ישראל. פולארד שוחרר מהכלא האמריקני לפני כחמש שנים אך עד לפני חודש הוטלו עליו הגבלות קשות שמנעו ממנו את היכולת לצאת מארצות הברית. פולארד ורעייתו הגיעו במטוס פרטי שהביא אותם ארצה משדה התעופה ניוארק בניו ג'רזי.

לקראת הנחיתה הוזמן פולארד הנרגש על ידי הטייסים לקוקפיט, ושם האזין למגדל הפיקוח של נתב"ג שקיבל את פניו ובירך אותו בעברית לרגל הגעתו לישראל. השניים, שעם הגעתם יחויבו להיכנס לבידוד ביתי בשל הנחיות הקורונה, צפויים להתגורר בירושלים.

כזכור, משרד המשפטים האמריקני הכריע לאחרונה שלא להאריך את תקופת המבחן של ג'ונתן פולארד, היהודי-אמריקני שהורשע בריגול למען ישראל וריצה עונש מאסר בארה"ב. המשמעות היא שכל ההגבלות שחלו על פולארד בחמש השנים האחרונות – יבוטלו, והוא יוכל לעבור לכל מקום שירצה, כולל ישראל.

נתניהו שוחח אז עם פולארד ורעייתו אסתר "שיחה חמה ומרגשת". נתניהו בירך את פולארד ואמר בשיחה: "אנו מחכים לך. אתה צריך להרגיש באמת בבית. אתה צריך שיהיו לך כעת חיים נוחים, ששניכם תוכלו לעסוק בתחומי העניין שלכם, ואנו יכולים לטפל באסתר בטיפול הרפואי הטוב בעולם". ראש הממשלה אמר לרעייתו של פולארד, אסתר: "אנחנו מחכים לכם, גם בעידן הקורונה, בזרועות פתוחות. אתם תקבלו מאתנו את החיבוק האמיתי של עם ישראל. אני רוצה לברך אתכם שנגמר הסיוט הזה ותוכלו לחזור הביתה לישראל".

הוא הודיע לפני כחודש כי בשל מצבה של רעייתו, עלייתם לארץ תתעכב: "כצעד האחרון לחירות נותרה חזרתנו הביתה, לארץ ולעם שאנו אוהבים. בעז"ה בקרוב מאוד. אסתר נרגשים מעומק ליבנו להודות לכל האנשים הנפלאים בישראל ובארה"ב שנלחמו למעננו לאורך השנים הארוכות בדרך כל החופש. אנו מבקשים להודות מקרב הלב על המכתבים ששלחתם ואתם שולחים לנו ובפרט על תפילותיכם לאורך כל השנים".

"לסיום, ובשל מצב הרפואי המורכב של אסתר, אנו מודים לחברינו ומשפחתנו על הבנת הצורך שלנו לעבור את תקופת השהות הנצרכת בארה"ב ככל שתידרש באופן שקט ורגוע ולעלות לארץ באופן שיבטיח את המשך טיפולה של אסתר באופן היעיל ביותר ותוך שמירה על פרופיל נמוך באופן שיאפשר לי להתמקד בטיפול באשתי ובבניית חיינו מחדש אחרי כל השנים שבהם לא זכינו לכך".

"אנו מבקשים להוסיף גם את תודתנו האינסופית לכל הרופאים המקומיים שפעלו להציל את חייה של אסתר בשעה שאין בידינו כל ביטוח רפואי ולא היה גורם אחר שניתן היה לפנות אליו לעזרה. הרופאים הנפלאים הללו הפכו למשפחה עבורנו ובעזרתם אנו יכולים להתכונן למעבר חלק ככל האפשר להמשך טיפול רפואי לאסתר ולי בישראל. תודה מיוחדת לרב אברהם לידר ז"ל שעבד ללא ליאות על מנת להפגיש אותנו עם הצוות הרפואי המדהים שלנו. אנחנו אוהבים אתכם מאוד ושולחים חיבוק גדול לכולכם", מסרו בהודעה ששיגרו לתומכיהם בישראל.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו