צילומים: הבית הלבן, קמפיין טראמפ

קרב צמוד בג'ורגי'ה: הרשתות בארה"ב חוזות נצחון למועמד הדמוקרטי

הסיבוב השני בג'ורג'יה, על המושבים האחרונים בסנאט, צמוד ודרמטי. רשתות הטלוויזיה הכריזו על ניצחונו של וורנוק הדמוקרטי בקרב מול הסנאטורית הרפובליקנית, זאת אחרי ספירת 98% מהקולות. ייתכן שרק בעוד כמה ימים נדע את התוצאות הסופיות

תושבי ג'ורג'יה ניגשו להצביע הלילה (בין שלישי לרביעי) בבחירות למועמדים לסנאט. בשיאו של הקרב הצמוד, רשתות NBC ו-CNN חוזות הבוקר ניצחון למועמד הדמוקרטי רפאל וורנוק על הרפובליקנית קלי לפלר. מנגד, המועמד הרפובליקני דויד פרדאו ויריבו הדמוקרטי ג'ון אוסוף נמצאים בתיקו.

במפלגה הדמוקרטית אופטימיים לגבי האפשרות לניצחון כפול בג'ורג'יה, מה שיאפשר לנשיא הנבחר ג'ו ביידן לחולל מהפך בקונגרס ולשלוט גם בסנאט. רוב הקולות שטרם נספרו מגיעים ממחוזות שבהם ביידן ניצח בנובמבר את הנשיא היוצא דונלד טראמפ.

אחרי ספירת 98% מהקולות מוביל הכומר הדמוקרטי רפאל וורנוק בפער קטן על הסנאטורית הרפובליקנית המכהנת קלי לופלר: 50.5% מול 49.5%, פער של 35,000 קולות. לפי התחזיות של רשתות הטלוויזיה הגדולות NBC ו-CNN וסוכנות הידיעות AP הפער מספיק לוורנוק לניצחון והוא יהיה הסנאטור השחור הראשון מג'ורג'יה.

במירוץ השני בין הצעיר היהודי הדמוקרטי ג'ון אוסוף לדיוויד פרדו, הסנאטור הרפובליקני המכהן, יש כרגע לאוסוף יתרון זעום של 0.2% – 50.1% מול 49.9%. הוא מוביל בפער של כ-9,000 קולות בלבד.

מספר שיא של 4.5 מיליון בוחרים השתתפו בהצבעה בסיבוב השני בג'ורג'יה. מזכיר המדינה שלה אמר שספירת הקולות תיפסק בשעות הלילה בג'ורג'יה, ותחודש בשעות הבוקר. "אני מקווה שעד הצהריים נדע טוב יותר היכן אנחנו נמצאים", אמר בראד רפנספרגר בהתייחסות לקרבות הצמודים, לפני שהוכרז על ניצחון וורנוק.

בגלל הספירה האיטית של המוני הקולות שנשלחו בדואר בצל מגפת הקורונה, ייתכן שרק בעוד כמה ימים נדע את התוצאות הסופיות. פקידי הבחירות לא יכלו על פי חוק לספור את הקולות שנשלחו בדואר אלא רק עם סגירת הקלפיות. ההערכות הן שרוב הקולות שנשלחו בדואר יהיו לטובת המועמדים הדמוקרטים.

הרפובליקנים זקוקים כעת לניצחון של הסנאטור פרדו כדי להבטיח לעצמם יתרון קטן בסנאט. אם אוסוף ינצח והדמוקרטים יזכו בשני המושבים ייווצר שוויון 50-50, ובמקרה כזה הקול המכריע בהצבעות הוא של סגן הנשיא. מכיוון שהחל מ-20 בינואר סגנית הנשיא תהיה הדמוקרטית קמלה האריס, תיקו ייתן למעשה לדמוקרטים את היתרון.

הקרב בג'ורג'יה מעורר תשומת לב עצומה בארה"ב ובעולם כולו. הסיבוב השני בג'ורג'יה נערך כיוון שבסיבוב הראשון בנובמבר אף אחד מהמועמדים בשני המרוצים לא השיג לפחות 50% מהקולות. לשליטה בסנאט יש חשיבות גדולה בפוליטיקה האמריקנית, משום שבו עוברות החלטות רבות-משמעות כמו מינוי של שופטים ושגרירים ואישור של חוקים.

"בבחירה בוורנוק ואוסוף, אתם תביאו למדינות את המשאבים הנחוצים כדי להפיץ את החיסונים", אמר אתמול ביידן על המועמדים הדמוקרטים לסנאט, רפאל וורנוק וג'ון אוסוף. "מה שקורה עכשיו הוא בושה. אמרתי זאת בעבר, לחסן את אמריקה יהיה אחד מהאתגרים התפעוליים הגדולים שהאומה הזאת עמדה בפניהם, אבל ידענו זאת בחודש האחרון. הממשל הנוכחי התחיל בצורה איומה ונוראה. הנשיא משקיע יותר זמן בלהתבכיין ולהתלונן מלעשות משהו בנוגע לבעיה".

"אין סיכוי שהפסדנו את ג'ורג'יה, הבחירות היו מכורות", אמר טראמפ בעצרת שקיים בצפון המדינה מול אלפי תומכים. "הדמוקרטים מנסים לגנוב את הבית הלבן, אתם לא יכולים לתת להם. אתם לא יכולים פשוט לאפשר להם לגנוב את הסנאט האמריקני". לדבריו, "גורל המדינה מונח על כף המאזניים. החשיבות לא הייתה יכולה להיות גבוהה יותר", הצהיר הנשיא היוצא. "המושבים האלה בסנאט הם באמת קו ההגנה האחרון. זה קרב עבור המדינה שלנו, לא קרב בשביל טראמפ".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו