מבט מישראל לירדן • צילום: Nati Shohat/Flash90

ארה"ב ומדינות ערב לצד ירדן; השר גנץ: "האינטרס שלנו – ירדן חזקה ומשגשגת"

ארצות הברית ומדינות ערביותהתייצבו לצדו של עבדאללה מלך ירדן, אחרי הדיווחים על סיכול ניסיון הפיכה נגדו בהובלת יורש העצר לשעבר • שר הביטחון: "עלינו לעשות הכול כדי לסייע לירדנים בנושא הבריאותי-כלכלי, מקווה שבלשכת רה"מ ובמל"ל יגישו סיוע"

שר הביטחון בני גנץ, התייחס היום (ראשון) לאירועים האחרונים בירדן, ואמר: "אנחנו רוצים אותה חזקה ומשגשגת כאינטרס שלנו". לדבריו, "ירדן היא מדינת שלום, שכנה שלנו ובעלת חשיבות אסטרטגית, שמהווה את העומק האסטרטגי שלנו. אנחנו צריכים לשמר הברית הזו כאינטרס ביטחוני, מדיני וכלכלי".

"העניין בירדן הוא פנימי. ירדן היא מדינת שלום שכנה בעלת חשיבות אסטרטגית יוצאת מגדר הרגיל. זה העומק האסטרטגי שלנו ואנחנו צריכים לעשות את הכול בשביל לשמר את הברית הזו שקיימת יותר מ-30 שנה".

גנץ הוסיף, "אנחנו צריכים לעשות את כל מה שניתן לסייע להם מבחינה כלכלית. מבחינה בריאותית יש להם הרבה אתגרים בתחום הקורונה. אני בעד שמדינת ישראל תתן להם את כל הסיוע הנדרש". הוא הוסיף ביקורת מרומזת על נתניהו: "אני מקווה שבלשכת ראש הממשלה ובמועצה לביטחון לאומי יאותו להגיש להם כל סיוע".

דובר משרד החוץ של ארצות הברית, נד פרייס אמר היום: "אנחנו עוקבים מקרוב אחרי הדיווחים ונמצאים בקשר עם בכירים ירדנים. המלך עבדאללה הוא שותף מרכזי של ארצות הברית, והוא זוכה לתמיכתנו המלאה".

גם איחוד האמירויות הערביות, מצרים, הרשות הפלסטינית, עומאן, מרוקו פרסמו הודעות גיבוי לעבדאללה. שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן א-סעוד, אמר כי היציבות של ירדן ושגשוגה הן "הבסיס ליציבות ולשגוג האזור כולו".

רשת BBC פרסמה סרטון שצילם הנסיך מתוך ביתו, ובו הוא מכריז בעצמו כי הוא נתון במעצר בית. בסרטון הכחיש הנסיך חמזה כי היה חלק ממזימה כלשהי, ואמר כי הרשויות הורו לו שלא לצאת ולא לקיים קשרים עם אנשים אחרים – וניתקו את אמצעי התקשורת שלו, בין השאר החיבור לאינטרנט.

הפרשן לענייני ערבים של ערוץ 13 צבי יחזקאלי הסביר היום בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM את הרקע לדמות האנונימית עד עתה בציבור הישראלי חמזה בן חוסיין, שנמצא במעצר בית ונמצא קשור בפרשיית קשירת הקשר לכאורה נגד המלך עבדאללה השני.

"הוא הבן הבכור של נור, האישה הרביעית והאחרונה של המלך חוסיין", תיאר יחזקאלי. "הוא היה אמור להיות יורש העצר, המלך עבדאללה לקח את התפקיד ממנו והעביר אותו לבנו חוסיין – והתסכול נצבר. בהלוויה של המלך חוסיין ב-1999, היה את הנסיך חסן שהיה מתוסכל מאוד שהמלך עבדאללה יושבע. תמיד יש מישהו מתוסכל במשפחה הזאת. חמזה דומה בדיוק למלך עבדאללה – התחנך באותם מוסדות צבאיים, האנגלית שגורה בפיו, הוא טייס, צלף – גדל היטב בבית המלוכה".

על הרקע לניסיון ההפיכה סיפר: "יש פער עצום בין מה שקורה ברחוב הירדני ובין מה שקורה בבית המלוכה. בית המלוכה שולט על מונופולים כלכליים, הנסיכים רבים בינם לבין עצמם על מונופולים. יש תחושה של ניתוק, תחושה שהממלכה לא מנוהלת נכון מבחינה כלכלית. אי אפשר לבקר את המלך עבדאללה ואי אפשר לומר זאת. רק אזכיר שזה לא האיום האמיתי על הממלכה, שהיא אחת הממלכות היציבות ביותר, זה היה ההפיכה בשנות השבעים של ספטמבר השחור".

בנוגע להערכות כי בישראל לא ציפו לתקרית כזו דווקא בירדן אמר יחזקאלי כי: "זה הדבר היחיד שיצא החוצה. היו כמה ניסיונות שהושתקו בשנים האחרונות. העצבים והחושים המודיעיניים של עבדאללה פרושים היטב על כל תנועה קטנה".

לדבריו, "אם נדבר על מעורבות, יש פה שוב עזרה ישראלית. זה הגיע מהצד בישראלי לא יודע אם מצד רשמי. תמיד הייתה איבה בין בית המלוכה הסעודי להאשמי, על תקן איזו שושלת הייתה צריכה לקבל את הממלכה. יש הרבה גורמים שבוחשים בממלכה. היו כאלה שלא היו רוצים לראות את עבדאללה, עם העמדות שלו, מוביל את ירדן כמו שהוא מוביל אותה כרגע".

לגבי ההשפעה הביטחונית על ישראל במידה והפיכה שלטונית הייתה אכן מתרחשת הסביר יחזקאלי: "יכול להיות שירדן הייתה יוצאת מכלל שליטה. מבחינתנו, אם ירדן בכאוס אז הגבול לא יציב. נזכיר שבשנות ה-70 המלך חוסיין נתן לכל מיני ארגוני פדאיון לעשות בגבול ככל העולה על רוחם והגבול היה פרוץ. זאת סכנה רצינית באמת. אם הפלסטינים בירדן היו יוצאים מכלל שליטה, ישראל הייתה בבעיה אסטרטגית".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture