איראן טוענת: הצלחנו לזהות את האדם שגרם לתקלה במתקן הגרעיני

במשמרות המהפכה טוענים כי זוהה האדם שגרם להפסקת חשמל לאחד מהאולמות של מתחם העשרה של שאהיד אחמדי-רושאן (המתקן בנתנז) והוביל לשיבוש מערכת החשמל • שר החוץ זריף האשים את ישראל בפגיעה במתקן הגרעיני - והבטיח: "ננקום בציונים"

משמרות המהפכה של איראן אומרים היום (שני) כי זוהה האדם שגרם להפסקת חשמל לאחד מהאולמות של מתחם העשרה של שאהיד אחמדי-רושאן (המתקן בנתנז) והוביל לשיבוש מערכת החשמל. עוד נכתב כי ננקטים אמצעים הכרחיים לעצור את הגורם העיקרי להפרעה במערכת החשמל של מתחם נתנז.

על פי הדיווח של הצוות הטכני שחקר את התאונה קבע גם כיצד הצליחו לשבש את מערכת אספקת החשמל, ומאז אתמול ננקטו סדרת צעדים הכרחיים להחזרת האולם הפגוע למעגל ההפעלה מחדש.

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף אמר היום כי מדובר בפעולה ישראל והבטיח נקמה. "הציונים רוצים לנקום על ההתקדמות שלנו בדרך להסרת הסנקציות – הם הצהירו בפומבי שלא ירשו זאת. אבל אנחנו נגבה את הנקמה שלנו מהציונים".

בטלוויזיה הרשמית במדינה ציטטו את זריף אומר כי התגובה תבוא דרך האצת פרויקט הגרעין. גורמי מודיעין אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי "ייקח לאיראן לפחות תשעה חודשים לחדש את ייצור האורניום באתר".

סעיד חטיבזאדה, דובר משרד החוץ, אמר כי "זה היה טרור גרעיני שהיה יכול להוביל לאסון הומניטרי, ויש לתת תשובות שונות למשטר הציוני. שר החוץ ומשלחתנו עוקבים אחר נושא זה והפעולות יוכרזו היום או מחר. פעולות מסוימות יבוצעו בדרך הבלתי מתפשרת ולעולם לא יתגלו".

הוא הוסיף: "הדרך שהמשטר הזה נוקט היא ברורה, ומה שאתה שומע מראש הממשלה של המשטר הזה שהוא יעשה כמיטב יכולתו לא להסיר את הסנקציות מעל איראן ושהם רוצים להשיג את מטרותיהם לפגוע בכיסי העם האיראני".

גורמי המודיעין תיארו בניו יורק טיימס מבצע ישראלי חשאי, ואמרו כי לישראל יש אחריות בהפסקת החשמל במתקן העשרת האורניום אתמול בנתנז באיראן, שנגרם לדריהם באמצעות פיצוץ גדול מכוון.

הפיצוץ החריב לחלוטין את המערכת המספקת חשמל לצנטריפוגות להעשרת אורניום באתר. "זו מכה קשה מאוד ליכולתה של איראן להעשיר אורניום", אמרו גורמי המודיעין לניו יורק טיימס.

לפי אותם גורמים, הפיצוץ פגע באופן מהותי ביכולת האיראנית להעשיר אורניום, וכי ייתכן שייקח למדינה כתשעה חודשים לשחזר את התפוקה בנתנז. הם מזכירים כי התקרית התרחשה יום לאחר שטהראן החלה להפעיל צנטריפוגות מתקדמות להעשרת אורניום במקום, בניגוד לתנאי הסכם הגרעין.

ב"טיימס" ציינו כי לא ברור כמה מוקדם נתנו בישראל התראה לממשל ביידן על אודות התקיפה בנתנז, אם בכלל – כאשר הפעילות המיוחסת לישראל בוצעה בזמן ניהול שיחות המו"מ בין ממשל ביידן לאיראן על החזרה להסכם הגרעין, ממנו פרשה ארה"ב בעידן ממשל טראמפ.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו