Abed Rahim Khatib/Flash90

הביטו השמימה: הערב, ירח 'סופרמון' מרהיב יאיר מעל שמי ישראל

ירח גדול ובהיר בצורת עיגול מושלם, יקשט את השמיים במהלך הלילה הקרוב • מעוניינים לחוות את תופעת הטבע הזו בשיא תפארתה? כדאי שתצפו בירח כשהוא בדיוק בזריחתו או בשקיעתו, ועדיף לצידם של עצמים כמו צמרות עצים או בניינים • וגם: מה הגורם לתופעה יפה זו?

אם תרימו הערב (שלישי) את הראש לשמיים, תראו מחזה טבע מרהיב במיוחד: "סופרמון". ירח גדול ובהיר בצורת עיגול מושלם, יקשט את השמיים. מעוניינים לחוות את תופעת הטבע הזו בשיא תפארתה? כדאי שתצפו בירח כשהוא בדיוק בזריחתו או בשקיעתו.

בשעה שהוא מרחף אי שם באופק, לצידם של עצמים מוכרים כמו גגות בניינים וצמרות עצים. כיוון שאלו מספקים פרספקטיבה, הם מחדדים את גודלו האמיתי והמרשים של הירח, שקוטרו גדול בכ-9 אחוזים מן הממוצע. כאשר הירח יזרח לכיוון הזנית, ממש מעל ראשכם, גודלו אמנם יראה מרשים פחות, אולם מבהירותו עדיין יהיה קשה להתעלם.

בת-שבע וגון-גלמידי וד"ר יגאל פת-אל מסבירים באתר של סוכנות החלל הישראלית מה גורם לתופעה זו: כמו מסלוליהם הטבעיים של גרמי השמיים, גם מסלולו של הירח סביב כדור הארץ איננו מעגל מושלם, אלא צורתו אליפסה, ועל כן מרחקו של הירח מאיתנו אינו קבוע.

מחזור הירח אינו מסונכרן עם מסלול ההקפה שלו סביב כדור הארץ, ולכן הירח יכול להיראות במילואו בכל נקודה במסלול. צירוף מקרים שבו הירח במילוא ובו בזמן חולף בקרבה מקסימלית לכדור הארץ מתרחש רק פעמים אחדות בשנה – ואז מקשט את שמי הלילה עיגול מושלם, גדול ובהיר במיוחד, בעל נוכחות מרשימה, מה שמכונה: סופרמון.

הערב, בנוסף לצירוף המקרים הזה, הירח גם יזרח מעל ארצנו הקטנה. בעת זריחת הירח המלא בישראל הוא יהיה בנקודה הקרובה ביותר במסלולו סביבנו – 357.4 אלף ק"מ, ולכן זהו הזמן הטוב ביותר לצפות בו.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ע"פ הלכה יש ענין שלא להביט בירח שלא לצורך

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו