מקור תמונה - אתר 123rf.com

צעדים ראשונים בשוק ההון? 5 מושגים בסיסיים למשקיע המתחיל

בישראל בשנים האחרונות חל גידול משמעותי בחשבונות המסחר העצמאיים בשוק ההון. בארה"ב המשקיעים העצמאיים, המכונים אלה שאינם מוסדיים או מקצוענים, מהווים כ-20% מהמסחר היומי בוול-סטריט

האטרקטיביות של שוק ההון וההשקעה בו באים לידי ביטוי בפשטות, בנגישות ובחסם הכניסה הנמוך הנדרש מהמשקיע. בהתאם לכך, צצו בשנים האחרונות הכשרות וקורסים שונים בנושא שוק ההון למתחילים, קהילות שונות הפועלות ברשתות החברתיות והמודעות הפיננסית בקרב הציבור נמצאת במגמת עלייה. מתחילים להשקיע בשוק ההון? כמה מושגים בסיסיים שחשוב וכדאי להכיר.

מערכות המסחר

ככלל על מנת לסחור בבורסות השונות נדרש לעשות זאת באמצעות חבר בורסה. בישראל ישנם מספר לא רב של חברי בורסה ודרכם ניתן לסחור באופן עצמאי כגון בית השקעות או בנק. המסחר מתבצע באמצעות מערכות מסחר המספקות בדרך כלל מידע עדכני בזמן אמת, החל בחדשות והודעות של החברות בבורסה, דרך שערי המניות וכלה בנתונים אחרים. השימוש במערכות המסחר אינו מסובך, הוא דורש למידה והתנסות בסיסית וניתן לסחור דרכן מהמחשב כמו גם באמצעות אפליקציה ייעודית מהנייד.

מכשירי השקעה

שוק ההון הוא זירת מסחר בה ניתן לרכוש ולמכור נכסים ומוצרים פיננסיים שונים. ריבוי המוצרים לא פעם מבלבל את המשקיעים המתחילים בשוק ההון. לכן רצוי להתמקד תחילה במוצרים הבסיסיים כגון מניות, אג"ח, קרנות סל. מניות מייצגות בעלות יחסית בחברה מסוימת ומקנות למחזיק המניות זכויות הצבעה, זכות לרווחים בחברה ועוד. אגרות חוב (אג"ח) הן נייר ערך המתפקד כחוזה בין מנפיק האגרת לבין רוכש האגרת. המנפיק מגייס חוב מהרוכש ומתחייב להחזירו בתוספת ריבית ידועה. קרן סל היא מכשיר פיננסי העוקב אחר מחיר של נכסים שונים בשוק ההון בשיטות שונות ומעניק למשקיע חשיפה רחבה ופיזור סיכונים יעיל ופשוט. לכל מכשיר יתרונות וחסרונות משלו וניתן לסווגם תחת קטגוריות שונות של רמת סיכון.

אסטרטגיות מסחר

בשוק ההון ישנן אסטרטגיות מסחר רבות ומבוססות הנשענות על סטטיסטיקה עמוקה וניסיון של מאות שנים. בכל הקשור לשוק ההון למתחילים, חשוב להכיר שתי אסטרטגיות עיקריות וכלליות. האחת היא הגישה הפסיבית להשקעות המבוססת על מכשירי השקעה פסיביים, קרי, כאלה העוקבים אחר מחירים של נכסים אחרים בשוק כדוגמת קרנות סל. המצדדים בגישה זו גורסים כי בטווח הארוך לא ניתן להשיא תשואות גבוהות מהממוצע בשווקים ולכן נדרש להתמקד בסלי השקעות רחבים ומפוזרים ככל הניתן העוקבים אחר מדדים של מניות או נכסים אחרים ולא מתמקדים בנכס מסוים. לעומת גישה זו, הגישה האקטיבית להשקעות מציבה בקדמת הבמה את הבחירה המודעת בנכס כזה או אחר המבוססת על ניתוח הדוחות הכספיים, הסנטימנט בשווקים, פרשנות מאקרו-כלכלית ועוד. בגישה האקטיבית להשקעות בדרך כלל ההשקעה תתמקד בנכסים מסוימים בהתאם לתזת ההשקעה המאומצת.

ניהול סיכונים

אחת הטעויות המרכזיות של משקיעים מתחילים בשוק ההון המביאה לתשואת חסר היא ניהול סיכונים לוקה בחסר בכלל והקצאת נכסים בפרט. על פי הסטטיסטיקה ארוכת השנים, ככל שטווח ההשקעה עולה כך משתלם הסיכון בהשקעה. במלים אחרות, לאורך שנים ארוכות (15 שנים ומעלה) התשואה הממוצעת השנתית בשווקים הינה לרוב חיובית. בהתאם לכך ניהול הסיכונים מחייב את המשקיע להבין את טווח ההשקעה שלו בהתאם לנסיבות השונות ולקבוע את רמת הסיכון המתאימה לו. הקצאת הנכסים תעשה בהתאם לרמת הסיכון, וניתן לשלב בין נכסים שונים ומכשירים שונים בהתאם לרמת הפיזור והחשיפה שלהם.

עמלות ומיסוי

המסחר בשוקי ההון כרוך בעמלות מסחר ובמיסוי. עמלות המסחר העיקריות הן עמלות קנייה ומכירה, עמלות המרת מטבע ודמי ניהול אינטגרליים במכשירים השונים. עמלות הקנייה והמכירה הן עמלות יחסיות או קבועות בהתאם להיקף העסקה והן נקבעות בחוזה של המשקיע מול חבר הבורסה דרכו הוא סוחר. עמלת המרת מטבע נדרשת כאשר המשקיע בבורסה רוכש נכסים במטבע זר, לדוגמה ניירות ערך בבורסה שבניו-יורק. דמי ניהול אינטגרליים קיימים במכשירים פיננסיים הכוללים ניהול ותחזוקה מסוימת כגון קרנות סל, קרנות נאמנות ועוד.

המיסוי על רווחים כתוצאה מהשקעה בשוקי ההון נקרא 'מס רווחי הון' והוא עומד על שיעור כללי של 25% בישראל. המיסוי מחושב על הרווחים בלבד, ובמקרה של הפסדי הון ניתן לקזז אותם בצורה של מקלט או מגן מס בשיעור של 25% מההפסדים כנגד הרווחים. חשוב לוודא כי חבר הבורסה דרכו סוחרים מחשב את הקיזוז באם מדובר באותה שנת מס. במידה וההפסד מועבר בין שנים ניתן לדרוש את החזר המס מול הרשויות באמצעות הגשת הטפסים והדו"חות המתאימים.

סיכום

כל אחד מאיתנו חשוף להשקעה בשוק ההון באמצעות החסכונות הפנסיוניים. כיום בזכות הנגישות הטכנולוגית, הפשטות והיעילות של המסחר בשוקי ההון עולה הפופולריות של המשקיעים העצמאיים. שוק ההון מציע למשקיעים המתחילים חשיפה רחבה ומגוונת לנכסים שונים ובעלויות נמוכות. העובדה כי ניתן להשקיע גם בסכומים נמוכים במיוחד (אלפי ש"ח בודדים) מאפשרת השקעה ולמידה תוך כדי התנסות. כלומר, הכרה בסיסית של המושגים והמכשירים העיקריים בשוקי ההון מספיקה להשקעה ראשונית וללמידה בהמשך תוך כדי העמקה הידע והניסיון בשוקי ההון.

 

 

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו