התעשייה האווירית

מטוס ראש הממשלה סוף-סוף מוכן – אך בנט לא יטוס בו לוושינגטון

המדינה השקיעה מאות מיליוני שקלים בפרויקט "כנף ציון", אלא שבמשרד רה"מ התמהמהו בהגשת טופסי הרישוי - והוא יישאר מקורקע • "חלק מהטפסים שהוגשו לא היו נכונים, והתהליך מתעכב רק בגלל זה", מסבירים גורמים במשרד התחבורה

מדוע בנט לא ימריא לוושינגטון במטוס החדש של ראש הממשלה? שמעון יעיש, כתב התעופה של ישראל היום חושף הבוקר (שישי) כי מדובר בהתמהמהות בהגשת טפסי הרישוי.

לפני כחמש שנים החל אחד הפרויקטים התעופתיים הגדולים בתולדות המדינה – מטוס ראשי המדינה שזכה לשם "כנף ציון". על פי המלצות ועדה ממשלתית, הוחלט בממשלה לרכוש מטוס שישמש באופן בלעדי את נשיא המדינה ואת ראש הממשלה בטיסותיהם לחו"ל, כפי שמקובל במרבית מדינות העולם.

התעשייה האווירית נבחרה להתאים את המטוס שנרכש, בואינג 767 ישן, לצרכים המיוחדים של טיסות המנהיגים. נוסף על כך, הותקנו על "כנף ציון" רכיבי ביטחון ותקשורת ייחודים, על מנת שראש הממשלה יוכל לנהל מהאוויר מצב חירום. על פי ההערכות, שדרוג המטוס, שעלותו פחות מ-20 מיליון דולר, עלה עד היום כמה מאות מיליוני שקלים, ולפני חודשים ספורים הושלמה בנייתו.

רה"מ הקודם, בנימין נתניהו, לא הספיק להשתמש במטוס, ולכן מי שאמור היה לחנוך אותו הוא מחליפו, נפתלי בנט. אולם בנט, שייצא בשבוע הבא לפגישה הראשונה עם נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לא ישתמש ב"כנף ציון". במקום זאת, המדינה תחכור מטוס מאל על לצורך הטיסה המיוחדת, כפי שנהוג בישראל זה עשרות שנים, בעלות של עשרות אלפי דולרים.

במשרד התחבורה מסבירים כי אמנם הבנייה הפיזית של המטוס הושלמה, אולם תהליך הרישוי שלו לא הסתיים, ולכן בנט לא יוכל לעשות בו שימוש בשבוע הבא. עם זאת, בכירים במשרד מציינים כי במשרד ראש הממשלה התעכבו בהגשת הטפסים הנדרשים וגם כאשר חלק מהם הוגשו, הדבר לא נעשה בצורה נכונה – וזו הסיבה שבגינה התעכבה הפעלת המטוס בחודשים ארוכים.

מבדיקה שערכו בישראל היום המטוס מוכן להמריא מבחינה בטיחותית וקיבל את כל האישורים הנדרשים כבר לפני כחצי שנה – תקופה שבמהלכה היו יכולים במשרד ראש הממשלה להשלים את תהליך הרישוי של "כנף ציון". אותם גורמים במשרד התחבורה מסבירים כי התהליך אמור לקחת הרבה פחות זמן אם הוא מבוצע בצורה מקצועית ונכונה.

אותם גורמים מסרו כי: "הייתה התקדמות מסוימת אבל מאוד איטית. חלק מהטפסים שהוגשו לא היו נכונים, והתהליך מתעכב רק בגלל זה. כל זה אמור להתבצע על ידי משרד ראש הממשלה. המטוס לא יכול להיות בשימוש עד שיושלם התהליך".

בשורה התחתונה, מטוס שהושקעו בו מאות מיליוני שקלים ומוכן לשימוש – יישאר מקורקע.

יצוין כי בקרב בכירי הממשלה יש מחלוקת באשר לשימוש במטוס. ראש הממשלה בנט הצביע בשעתו בממשלה בעד רכישת "כנף ציון". מנגד, ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד התנגד בחריפות לפרויקט, וחושב גם כיום שיש למכור את המטוס – אף שמשמעות הדבר היא אובדן של מאות מיליוני שקלים.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה לישראל היום: "מטוס 'כנף ציון' נמצא בהליכי רישוי מול רשות שדות התעופה. מכיוון שמדובר במטוס שעבר הסבה ושהותקנו בו מערכות רבות כדי להתאימו לחפ"ק האווירי של ראשי הממשלות והנשיאים, הליכי הרישוי למטוס זה לוקחים זמן. טרם התקבלו האישורים הנדרשים להטסתו ולתפעולו השוטף".

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו