טיוטה אוטומטית

Olivier Fitoussi/Flash90

למעלה ממיליארד שקל: אושרו תוספות הרמטכ"ל לפנסיות בצה"ל

בתום ישיבת ממשלה מתוחה הגיעה לפתרון אחת הסוגיות הרגישות בממשלה - הגדלות פנסיוניות לגמלאי צה"ל • מרצ, תקווה חדשה ומרב מיכאלי התנגדו • בפנים: הוויכוח בין ראש אגף התקציבים לרמטכ"ל, "אין את זה במקומות נוספים"

לאחר עימות בישיבת הממשלה היום (ראשון) בדיון על הגדלת הפנסיה שמממנת המדינה לגמלאי צה"ל, השרים אישרו תוספות של למעלה ממיליארד שקל לפנסיות הצהליות, זאת למרות התנגדותם של חברי מרצ, תקווה חדשה ושרת התחבורה מרב מיכאלי.

מדובר באחד הנושאים היותר נפיצים בממשלה לקראת העברת התקציב לכנסת. עד היום אנשי הקבע והקצינים המשתחררים בגיל ממוצע של כ-45 וזוכים לפנסיה תקציבית נדיבה לכל החיים, שברוב המקרים מוגדלת באישור הרמטכ"ל בכ-10% ולפעמים אפילו בכ-20%". כעת הממשלה ניסתה להסדיר את ההטבות האלה בחוק.

במהלך הדיון הרמטכ"ל אביב כוכבי טען כי מדובר בפנסיה מקובלת במקומות אחרים, "לא המצאנו את הגלגל", אמר. ראש אגף תקציבים באוצר יוגב גרדוס ענה: "בניגוד למה שנאמר – אין את זה במקומות נוספים". למעשה הטבות כאלו לא קיימות בשאר המגזר הציבורי, גם לא ביתר גופי הביטחון, ובוודאי שלא במגזר הפרטי.

לדברי הרמטכ"ל: "את הגידול הזה יש בגופים ביטחוניים נוספים, לא המצאנו את הגלגל. זה מקובל, ואנחנו גם מורידים את ההוצאה הממשלתית במיליונים. זו החלטה ערכית". ראש אגף התקציבים הבהיר כי הדברים אינם מדויקים: "סליחה, בניגוד למה שנאמר פה אין את זה בגופים נוספים. במשטרה ובשב"כ זה נגמר כבר בשנת 2002".

עוד אמר הרמטכ"ל בדיון: "זו קודם כל החלטה של ערכים ולא של מספרים. זו החלטה איך המדינה מתייחסת למגניה. לאנשים שיכלו לפתח קריירה בחוץ ובחרו לשרת. אנשים שאנחנו מסיימים דיון שיבוצים ואומרים להם – תעברו מהגולן לפיקןד דרום, ואין להם ועד שיגן עליהם. השלמת תקופות השירות היא חלק מחבילה שאנחנו באים איתה לאנשים בגיל 30-35 ואומרים להם 'תישארו איתנו ותמשיכו לתרום'".

"צריך לזכור שבצה"ל בגיל 42 אנשים יוצאים החוצה ורק 1 מ-11 בכלל מגיע לגיל הזה. אנחנו מפטרים אותם באופן כפוי בגיל 42, אנחנו מזיזים ומקפיצים אותם לפי צורכי המערכת. אין להם ועד עובדים שישבות כי אנחנו מציעים עכשיו לקצץ להם 15% בתוספת לפנסיה. ואני אומר לך – זה לא המטוס ולא ה-qme שינצחו את הקרבות – זה האנשים".

לפי האישור, תוספת הרמטכ"ל צפויה להיות מעוגנת בחוק, ותמשיך גם הלאה לבני הדור הצעיר יותר של אנשי הקבע, בני ה-40 ומטה, שאינם זכאים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת סטנדרטית יחסית.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו