Abed Rahim Khatib/Flash90

בלימה או השפעת החג? מקדם ההדבקה מתחת ל-1; 3,247 מאומתים

מומחים חלוקים על משמעות נתוני הקורונה כשלפי נתוני משרד הבריאות מקדם ההדבקה נמצא בירידה, ומספר החולים קשה יציב. פרופ' בליצר: "מוקדם להכריז על סוף הגל". פרופ' גזית: "מצפים לירידה במספר המאומתים היומי"

משרד הבריאות מעדכן הבוקר (חמישי) כי אתמול אובחנו 3,247 מאומתים לנגיף קורונה מתוך 60,230 בדיקות שנערכו. שיעור החיוביים עומד על 5.44%. לפי משרד הבריאות, מקדם ההדבקה ממשיך לרדת ועומד על 0.83 בלבד.

כזכור, אתמול מקדם ההדבקה ירד לראשונה מאז פרוץ הגל הרביעי אל מתחת ל-1 והוא עומד על 0.95. הפעם האחרונה שבה ה-R היה מתחת ל-1 הייתה ב-2 ליוני, אז הוא נקבע על 0.89. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,120 חולי קורונה, מתוכם 680 חולי קורונה במצב קשה, מהם 160 מחוברים למכונות הנשמה.

אפידמיולוגים מומחים חלוקים בנוגע למשמעות הנתונים והאם מדובר בבלימת הגל הרביעי או חריגה בגלל החגים? ראש קבינט המומחים פרופ' רן בליצר אמר ל'ווינט' כי "מוקדם להכריז על סוף הגל". לדבריו, "עדיין ישנם יותר מ-10 אלף נדבקים ליום, ונתוני ההדבקות גם מעוותים בשל החג, מדיניות הבדיקות והשפעות חגים או חופשות – בנוסף ללימודים לסירוגין שעוד לפנינו". הוא הוסיף: "חשוב לזכור שגם להמשך ההדבקות הרבות מדי יום כעת, גם לאחר הבלימה במגמת העלייה, יש השלכות קשות גם בהפרעה לשגרת החיים וגם במחיר לנפש".

מנגד, פרופ' דורון גזית מצוות המומחים של האוניברסיטה העברית אמר לאתר כי "מגמת הבלימה של ההתפרצות הנוכחית נמשכת. האשפוזים החדשים במצב בינוני וקשה הולכים ויורדים, והתחזיות שלנו מראות שקצב האשפוזים ילך וירד. בגלל מבצע הבוסטר, שהחל מהאוכלוסיות בסיכון, האשפוזים החלו בירידה לפני ההדבקות. מקדם ההדבקה הוא כרגע 1, משמע שההדבקות נמצאות כרגע בשיא, ואנו מצפים שמספר המאומתים היומי ילך וירד".

פרופ' גזית מוסיף כי "לעניין זה תרם גם מבצע הבדיקות המהירות לפני תחילת הלימודים, שאיפשר זיהוי מוקדם של הדבקות אצל ילדים, ולמעשה קטיעה של שרשראות הדבקה. עם זאת, רמת ההדבקות בשיאה, מה שגורם לבידודים רבים שמשבשים את שגרת החיים. עניין זה ימשך עד אשר ישראל תמשיך ותרד במספר ההדבקות היומי. המשך המגמה הנוכחית תוביל לירידה למספר מאומתים יומי של 5,000-2,000 בתחילת אוקטובר".

פרופ' גזית הדגיש כי "מסיבה זו, וכדי שלא יהיה היפוך מגמה וחידוש התפרצות (כפי שרואים בבריטניה בימים אלו, שבה התחדשה ההתפרצות ומספר האשפוזים והתמותה עולים) לא ניתן בשלב זה להקל במגבלות התו הירוק".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו