Noam Revkin Fenton/Flash90     

החשב הכללי: המדינה יכלה לחסוך מאות מיליונים בקניית בדיקות הקורונה

לדברי החשב, הצבת הקריטריונים יצרה מונופול ועל בדיקות האנטיגן משלמת קופת המדינה הרבה יותר ממה שמשלמים בשוק הפרטי • רוטנברג פירט כי "חסמי כניסה, כמו גם אופן ביצוע מכרזים וכשלים מבניים", הובילו לעלייה במחירים

החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, מתח ביקורת חריפה על התנהלות משרד הבריאות בכל הנוגע לרכישות בדיקות האנטיגן וה־PCR. רוטנברג שיגר אמש מכתב אל מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, תחת הכותרת "חוסר יעילות כלכלית ברכישה ובביצוע של בדיקות קורונה".

"לפי כל ההערכות, אנו צפויים להתמודד עם תופעות המגיפה עוד זמן ניכר ועלינו להכיר בכך, גם בעולם התכנון הכלכלי וביצוע הרכש. מסקירת התקשרויות שביצע משרד הבריאות, וכן מסקירה של המחירים המשולמים בעולם לעומת המשולמים על ידי המשרד, עולה כי קיים מקום רב לשיפור התהליכים ברכישת בדיקות קורונה וביצוען בפועל", כתב רוטנברג.

בהמשך רוטנברג פירט "חסמי כניסה, כמו גם אופן ביצוע מכרזים וכשלים מבניים", אשר הובילו לטעמו לעלייה במחירי הבדיקות ולבזבוז משאבים.

בנוגע לבדיקות ה-PCR, רוטנברג מציין כי דרישות המשרד מהיבואנים מייצרות בפועל מונופול: "בתחום בדיקות ה-PCR קיימת כיום, למיטב ידיעתנו, דרישה לאישור יבואן המכשור של מעבדת הבדיקה לסוג המתכלים המתאפשרים לצורכי הבדיקה. דרישה זו מייצרת 'מונופול' הלכה למעשה, ומונעת רכש חופשי של מתכלים הפועלים בהתאם לאותו התקן.

"בכל הנוגע לדיגום של בדיקות מסוג PCR, יש פערים של עשרות אחוזים בין ספקים שונים. גם לאחר התחשבות בשוני התפעולי בין מתחמי הבדיקה השונים, מחיר של 49 שקלים הוא גבוה באופן משמעותי מאוד ביחס לעלות הנורמטיבית של השירות, אשר מוערכת באופן שמרני בעלות של כ-35 שקלים לבדיקה. הפרש זה, בעבור כשלושה מיליון בדיקות בחודש, שווה ערך לכמעט 42 מיליון שקלים בחודש", התריע החשב הכללי.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו