הרמטכ"ל לשעבר מרגיע: "אין מלחמה בשער"

בוועידת 'כלכליסט', חשף יעלון טפח מיחסיה המורכבים של ישראל עם טורקיה, סוריה, איראן ומצרים • "אין ספק שהפלסטינים בחרו בהצהרה חד צדדית כדי להתחמק ממשא ומתן"

המשנה לרה"מ והשר לעניינים אסטרטגיים, משה (בוגי) יעלון, שם קץ לחרושת השמועות בימים האחרונים על המצב הרגיש במזרח התיכון. בנאום שנשא היום (ד') בוועידת 'כלכליסט' בתל אביב, אמר יעלון כי "אין מלחמה כוללת בשער. המדינות הערביות עסוקות בעצמן ואין להן זמן להתעסק בנו".

יעלון ירד לפרטים: "פתחנו אתמול את הבוקר עם דבריו של אלוף פיקוד העורף על מלחמה כוללת טוטלית, המשכנו את היום עם דבריו של ראש ממשלת טורקיה על ניתוק יחסי הסחר ולאחר מכן יצאה הבהרה, לפיה מדובר בעסקאות צבאיות, שגם כך היקפם אינו משמעותי. ברקע הצונאמי של ספטמבר. באופן טבעי הבורסה יורדת, לא רק בגלל זה אלא גם בגלל הירידות בעולם.

"ישראל לא תושפע באופן משמעותי בטווח הקרוב או הבינוני אך אנו חשופים לאיומי טרור שמנסים לתפוס טרמפ על המצב, וכמובן בטווח הרחוק הרצון האיראני להתחמש בנשק גרעיני.

"אם ננתח את האביב הערבי, אי אפשר לי להגיד שההפיכות ישפיעו רק לרעה על מדינת ישראל. המצב בסוריה, שהגיע לנקודת אל חזור יכול לשבור את ציר הרשע. לגבי המצב
במצרים, אם לא ינטרלו את הגורמים הקיצוניים, מצרים תתקשה לצאת מהמשבר, זה יהווה אתגר לכל נשיא שיבחר".

יעלון חשף מתי החלו להתערער היחסים עם טורקיה: "זה סיפור ישן. זה התחיל כבר לפני עשור, עם היבחרו של ארדואן. טורקיה בחרה להתרחק מזרחה ולהפוך למדינה מוסלמית. לא היינו מעורבים בזה, זה לא קרה בגללנו. יחד עם זאת, אני מאמין שישראל וטורקיה ימצאו את הדרך לשתף פעולה, הן שותפות חשובות הן מהבחינה הכלכלית והן מהבחינה האסטרטגית".

עוד אמר יעלון: "לגבי העניין הפלסטיני – אין ספק שהם בחרו בהצהרה חד צדדית כדי להתחמק ממשא ומתן. אנחנו מוכנים לשבת ולהידבר, לא רק על טריטוריה אלא גם לגבי ההכרה בהם".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו