לקצץ בתקציב או לעודד צמיחה?

השאלה שאין לה הכרעה מוסכמת עומדת בליבו של וויכוח בין ארה"ב לאירופה, בדרך ליציאה מהמשבר הכלכלי. שר האוצר האמריקני, ג'ק לו: יש לעודד את הצמיחה במשק | בכירי הכלכלה האירופית: "מחויבים למדיניות הצנע".

מדובר בוויכוח עתיק יומין, שימיו כימי הכלכלה המודרנית בעולם. מה עושים במצב של משבר כלכלי וגרעון תקציבי? שיטה אחת גורסת כי יש להמשיך ולעודד את הצמיחה במשק, להזרים תקציבים נוספים וליזום הטבות מס נוספות, צעדים אלו, כך אומרים התומכים בהם, יביאו את המשק לרווחיות מחודשת, ויגברו על המשבר הכלכלי.

קרא עוד:

[postim]

לעומתם יש הקובעים כי במצב של גרעון אין להוציא כסף נוסף, אלא יש להדק את החגורה ולצמצם הוצאות, למקסם את גביית המיסים וכך להתמודד עם הגרעון ולהבריא את הכלכלה המקרטעת.

שתי השיטות המנוגדות עומדות בימים אלו בליבו של דיון בין ארה"ב לאירופה. הצורך בתיאום הצעדים בהם ינקטו המעצמות נובע מהיותו של העולם כפר גלובאלי קטן ולא ניתן לקיים מדיניות שונה בכל מדינה. קיימת עדיפות ברורה לניהול פתרון מוסכם על ארה"ב ואירופה. לו כל אחת מהמעצמות תלך בדרכה שלה אזי שתיהן עלולות למצוא את עצמן ניזוקות.

זו הסיבה בעטייה ג'ק לו, שר האוצר האמריקאי הנכנס, ניצל ביומיים האחרונים את פגישותיו עם בכירי הכלכלה האירופית כדי לדחוק בהם לקדם את הצמיחה ביבשת. מסריו של לו לראשי האיחוד האירופי מעידים על החשש בממשל אובמה מהשלכות המיתון הכפול באירופה על הכלכלה האמריקאית.

"חוזק הכלכלה שלנו רגיש גם לאירועים מעבר לים, ויש לנו עניין עצום בבריאותה של אירופה וביציבותה", אמר לו במסיבת העיתונאים שהתקיימה אתמול בבריסל, לאחר פגישתו עם נשיא המועצה האירופית הרמן ון רומפיי. "אין לארה"ב מערכת יחסים כלכלית גדולה וחשובה מזו שיש לה עם אירופה", אמר לו. בפגישתו מאוחר יותר עם שר האוצר הגרמני בברלין ביקש לו מאירופה לנקוט במדיניות של עידוד הצמיחה במשק במטרה להתגבר על המשבר הכלכלי.

אולם לא בטוח שבקשתו תיפול על אוזניים קשובות. נראה כי באיחוד דבקים בהשתת מדיניות צנע ביבשת מוכת המשבר, גם על חשבון עידוד הצמיחה. במסיבת העיתונאים המשותפת עם לו אמר אתמול ון רומפיי כי "אנחנו ממשיכים לאזן ולבנות מחדש את הפוטנציאל הכלכלי שלנו כדי להבטיח צמיחה חזקה, מקיפה ובת־קיימא". גם שר האוצר הגרמני דיבר במילים דומות והדגיש את מחויבותה של מדינתו לשמירה על מדיניות הצנע האירופית.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו