"נהג, עצור בצד"

גם אם לא שמענו את הקריאה הזו, כשהיא בוקעת ממערכת הכריזה של ניידת המשטרה – זה מה שהמדינה אומרת לנו דרך מחירי הדלקים: השלימו עלייה של כ-60% בשלוש שנים

הנהגים לא עצרו בצד, אלא שתקו והמשיכו לשלם את מה שהושת עליהם: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פירסמה היום (שני) דו"ח החושף את הממדים המבהילים של אחת הבעיות הקשות של המשק הישראלי בשנים האחרונות, אשר לה מיוחסת גם השפעה רבה על פרוץ המחאה החברתית – התייקרות הדלק.

קרא עוד:

[postim]

על פי נתוני הלמ"ס, מחירו של ליטר בנזין 95 אוקטן זינק בשנים 2012-2009 ב-57.9%, בעוד שמחיר הסולר זינק באותן שנים ב-39.7%.

חשוב לציין כי עליית מחירי הדלק נגזרת מעליית המחירים בעולם, אולם המחיר הבסיסי של הדלק בארץ משקף אחוזים ניכרים של עלות ה'בלו', המס הקבוע על דלק ומוצריו המעלה את מחיר הדלק לצרכן בשיעור ניכר.

העלייה הדרמטית במחירם של הדלקים לתחבורה נובעת מהעלייה החדה במחיר הנפט החל משנת 2009, בין היתר בשל הסנקציות שהוטלו על איראן, יצואנית הנפט השנייה בגודלה בעולם. הסנקציות הוטלו כחלק מהמאמץ לגרום לאיראן לזנוח את כוונתה לפתח נשק גרעיני והן כוללות איסור על רכישת נפט מהרפובליקה האיסלאמית.

העלייה החדה באותן שנים מושפעת גם מכך שמחירי הדלק בתחילת 2009 היו בשפל. עם זאת, על פי נתוני הלמ"ס ניתן להבחין בעלייה חדה גם מהשוואה לתקופות מוקדמות יותר, שבהן מחירי הדלק היו יחסית גבוהים. בשנים 2012-2007 עלה מחיר הבנזין 95 ב-39.1% בעוד שמחיר הסולר עלה ב-38.4%.

התייקרות הדלק בשנים האחרונות השפיעה עמוקות על מצבם הכלכלי של הישראלים. בינואר 2009 ליטר בנזין עלה 4.84 שקלים בשירות מלא ו-4.17 שקלים בתדלוק עצמי. בספטמבר 2012 הגיע מחירו לשיא של 8.33 שקלים בשירות מלא ו-8.2 שקלים בתדלוק עצמי.

העלייה במחיר הדלק פגעה בכיסו של האזרח ישירות, דרך העלייה בהוצאות החודשיות על נסיעה, ובעקיפין דרך העלייה בעלויות ההובלה, שגרמו להתייקרותם של מוצרים רבים. בינואר 2011 הובילו ההתייקרויות הללו להתפרצותה של מחאת הנהגים, שרבים רואים בה, בדיעבד, ניצנים ראשונים של מחאת האוהלים הגדולה, שפרצה כחצי שנה לאחר מכן כתגובה למחירי הדיור בתל-אביב.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו