הגרי"ש אלישיב והגר"ש וואזנר: "לא לקבור בקומות"

לאחר ששר הדתות מרגי הציג הבוקר מכתבים מטעם הגרי"ש אלישיב והגר"ש וואזנר, המאשרים, כביכול, קבורה רוויה, מגיעים לידי JDN מכתבים מאוחרים יותר מאת השניים שאינם מתירים כלל • "קבורה בקומות - דרכי הגויים"

מחלוקת הקבורה בקומות שהתעוררה שוב הבוקר (ב') בעקבות דבריו של השר לענייני דתות יעקב מרגי, מביאה עוד מסמכים ופסקי דין מאת גדולי הדור, המורים כי אין הסכמה מצד הגרי"ש אלישיב והגר"ש וואזנר שליט"א לקבורה רוויה, כפי שהציג במכתבים שבידו, השר מרגי.

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך

[postim]

מכתבים נוספים שהגיעו לידי JDN מביאים את עמדת פוסק הדור מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א, כי לדעתו אין לדון בנושא הקבורה הרוויה אלא רק כאשר יגיע הרגע בו לא ייוותר אפילו מקום אחד לקבורה בקרקע, וכן מכתבם המעודכן יותר של הגר"ש וואזנר והגר"נ קרליץ – שעוסק בזמננו, בו בתי הקברות אכן מלאים – אך עדיין אוסרים את הקבורה בקומות.

הגרי"ש אלישיב: "ודאי שאין לשנות מנהג הקבורה"

"מציעים לבנות בתי קברות בבניין של מספר קומות, לפי התוכנית ייבנה בניין מבטון כפי שבונים בניין מגורים, ובכל קומה יהיה לה קשר קבוע עם הקרקע באמצעות ארובה המתמלאת באדמה הנוגעת בתחתיתה בקרקע", מתאר הגרי"ש אלישיב לפרטיה את תוכנית הקבורה הרוויה במכתבו מלפני יותר משני עשורים. אולם, "ההצעה הנ"ל של לבנות בתי קברות בבניין על מספר קומות היא שינוי מנהג הקבורה שנהגו עד כה. ומנהג המתים הוא חמור משאר מנהגים.

"ואף שנהגו חז"ל לקבור זה ע"ג זה, ודאי אין דנין מאי אפשר לאפשר, ששם ניתן ליהודים מטעם המלכות רק שטח מצומצם לקבורה, לכן היו נאצלים לקבור מתים ע"ג מתים. אבל במקרה שיש אפשרות – ודאי שאין לשנות מנהג הקבורה שהיו נוהגים משנות דור ודור, גם אם יהיה צורך להרחיק את בית הקברות מן העיר. חושבני שבארה"ק עדיין יש מקומות קבורה כאלה, לכן איני רואה כעת צורך לדון בתכנית כזו".

מאוחר יותר, כאשר הופנתה שוב השאלה למרן הגרי"ש, הפנה לתשובתו של הגר"ש וואזנר בעניין.

מכתב הגרי"ש אליישיב בנושא מתאריך ב' אדר ב' תשמ"ו

"קבורה בקומות – דרכי הגויים"

מכתב נוסף, המעמיד בשאלה את האישור אותו הציג מרגי לקבורה רוויה, הינו מכתבם של הגר"ש וואזנר והגר"נ קרליץ שליט"א, המובא להלן, והוא דן בתוכנית הקבורה שנים רבות לאחר פסק הדין של הגרי"ש אלישיב שהחליט שלא לדון בנושא לאותו הזמן, וכמובן שלא לאשרו.

פוסקי הדור, שמצוקת מקומות הקבורה הובאה לפניהם בשנה שעברה, פסקו כי יש להרחיק את בתי הקברות מן הערים אם יש צורך בכך, כדי שיוכלו לקבור בקרקע, גם אם לצורך כך יימצאו רק קרקעות רחוקות יותר.

"והנה כבר הרעישו גדולי אחרוני זמננו, עיין מנחת יצחק ואגרות משה, שיש בזה גם משום דרכי הגויים, ואף שקשה למחות בזה ולומר שדינו כמונח בארון על גבי הקרקע, כיוון שסוף סוף הרי הוא מחובר לקרקע.

"מכל מקום, הרינו לגלות את דעתנו לקהל יראי ה', הרוצים לעשות מצווה כתיקונה ללא שינויים מן הדרך שנהגו קדמונים מלפנים, שיש להשתדל לקיים מצוות קבורה בקרקע ממש כפשטות ההלכה, ויש בזה טובה גדולה לנפטר, וכמאמרם ז"ל שיש בזה כפרה, ועדיף לקבור בקרקע אפילו במרחק ממקום יישוב, מאשר לקבור בבניין שעל גבי הקרקע".

מכתב הג"ש וואזנר שליט"א והגר"נ קרליץ שליט"א מתאריך טבת תשע"א

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אכן ראינו עתה כי אין למהר לכתוה כל הרבנים מתירים, חוץ מכמה. כי עתה ראינו שכמעט רוב הפוסקים אוסרים.

דוד, תקרא שוב, ואם לא לך לקורס הבנת הנקרא. שום רב לא הובא שאוסר באופן מוחלט לקבור בקומות. רק תשובה ישנה של הרב אלישיב שעדיין לא הגיע הזמן לדון בזה, ותשובה של הרב ווזנר שיש מצווה מן המובחר לקבור בקבורה מסורתית. הא ותו לא. וכנשאל הרב אלישיב על הקבורה בתל אביב השיב כי אפשר לסמוך על דעתו המקלה של הרב ווזנר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו