תרגיל ● פיקוד המרכז התאמן לתרחיש של פיגוע כפול במערת המכפלה היל"ת

לקראת חג הפסח, במהלכו יגיעו לחברון 70 אלף מתפללים, תרגלו בחטיבת יהודה פיגוע קטלני ש"אינו תלוש מהמציאות" • "לא משנה לנו אם הנפגעים יהודים או פלסטיניים- נערכים לכל תרחיש"

20 שנה לאחר הטבח במערת המכפלה ורגע לפני החריג היהודי בפסח, בחטמ"ר יהודה תרגלו השבוע אירוע רב נפגעים במערת המכפלה.

התרחיש כלל פיגוע התאבדות כפול, כתוצאה ממנו נפצעו כ-40 בני אדם. "הסבירות לתרחיש כזה לא תלושה מהמציאות, ולא משנה לנו אם הנפגעים הם יהודים או פלסטיניים", הדגיש קצין האג"ם של החטיבה, רס"ן אמיר פרידמן. "ביום ממוצע מבקרים במערה כ-800 איש, אבל במהלך החריג אנחנו נערכים לקליטה של 70 אלף מתפללים ביומיים. לכן אנחנו נערכים לכל תרחיש, כולל פיגוע התאבדות נגד אוכלוסיה", הוסיף.

על פי התרחיש שתורגל, מחבל אחד התפוצץ בתוך אוטובוס בחניון הסמוך למערה ואילו המחבל השני נטמע בתוך האוכלוסייה בגן המערה והתפוצץ דקות אחדות לאחר מכן.

מערת המכפלה תרגיל צהלעל מנת ליצור תרגיל אמין ככל האפשר, נעשה שימוש ברימוני הלם ועשן על מנת לדמות את הפיצוצים.

"טיפול באירוע רב נפגעים כולל ריכוז של הפצועים, טיפול ופינוי רכוב לבתי החולים", הסביר קצין הרפואה של החטיבה, סרן הישאם אבו סאלח. "המענה הרפואי בתרגיל היה מהיר וטוב. השאיפה שלנו היא לעמוד בשעת הזהב, ולפנות את הנפגע לבית החולים תוך שעה".

במהלך התרגיל נבחנה היכולת של מערך הרפואה החטיבתי להגיע לאירוע במהירות ולטפל בנפגעים. בנוסף, נבחן שיתוף הפעולה עם כוחות מג"ב, הגוף הביטחוני שאחראי על מערת המכפלה, שנתנו את המענה הראשוני לאירוע.

ההיערכות לחריג כללה גם סיור על צירי הפינוי וגיבוש פקודות לשיתוף פעולה עם מד"א ירושלים. "הקפיצה בזמן אמת היא משולבת", הסביר הקרפ"ח. "בנוסף לרפואה של צה"ל יש רפואה של היישוב היהודי ושל מג"ב, וזה לא משנה מי מגיע ראשון. המטרה המשותפת היא להציל חיים".

צילום: דו"צ

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו