סיפק צרכנו במדבר • כך מתכונן צה"ל לתרחיש מדברי

אילו חיילי צה“ל היו נדרשים להתמודד עם מסע מפרך של 40 שנה במדבר, חייליו היו נדרשים למערכות ניווט מתוחכמות, כלי רכב מדבריים וארוחות חמות בשטח • "על אחת כמה וכמה טובה כפולה ומכופלת... וסיפק צרכנו במדבר ארבעים שנה"

כשעם ישראל יצאו ממצרים, הם זכו לראות את ניסי ה' הגלויים בכל צעד ושעל, עמוד הענן התווה את הדרך וסלל אותה בפניהם, מזונם ירד בכל בוקר על פתח האוהל ובאר המים התלוותה עמם בכל מסעיהם, ובגדיהם כובסו בענני הכבוד.

יחידות הלוחמים בצבא כהיום המייחלות לברכה "ייתן ה' את אויבך הקמים עליך נגפים לפניך" נאלצים גם בימי הגלות להתמודד עם קשיי המדבר. בחסדי ה', המוח היהודי שהורגל לאלתר בנדודיו פתרונות לכל מצב התמודד גם האתגר המדברי.

צה“ל פיתח כיום יכולות מגוונות לשרידות בתנאי מדבר, לרבות ניווטים מורכבים, אספקת מזון ומים.

ניווט

יחידה 9900 באגף המודיעין מתמחה בניתוח של מפות ותצלומי אוויר. בשגרה הם מנתחים את השטח וממפים אותו בשביל צרכים מבצעיים, כדי שהחיילים בשטח ידעו מה לעשות, לאן ללכת ואיפה עליהם להיזהר.

הנתונים הללו, לצד אחרים, מוזנים מהשטח אל תוך מערכת הצי“ד – מערכת השליטה והבקרה המתקדמת של צה“ל. הצי“ד מאפשר לחיילים לנווט ביתר קלות, תוך בחינת הכוחות השונים הפועלים במרחב. בנוסף לכך, כל קצין בצה״ל עובר במהלך הכשרתו תהליך למידה של ניווטים בשטח, בהתבסס על תנאי הטבע בלבד.

ניווט צהל

תחבורה

איך מנווטים בשטח מדברי? סיירת רימון המדברית, למשל, עושה שימוש ברכבי "חתול בר". הרכבים מותאמים לנסיעה בסביבה חולית, מאובקת וסלעית. הרכב כולל מערכת הנעה מיוחדת כך שהוא יכול לתפקד גם בסביבה אקלימית קשה, והוא מותאם למדבר מכל הבחינות – מהגלגלים והקפיצים ועד למנוע ולמערכות המיוחדות שבו.

הרכב מותאם לצרכים המבצעיים של החיילים, כמו למשל מרדפים במדבר, פטרול ביטחון על גדר הגבול ועוד.

מזון

יחידות צה"ל מצטיידות מראש במנות קרב בשפע, התפריט כולל טונה, פירות משומרים, תירס, ממרח שוקולד ועוד. המנה מגיעה באריזה גמישה המותאמת לשטח, היא עמידה ללא צורך בקירור למשך שנתיים – גם אם מדובר בתפוח אדמה ובשר ”גולאש“, אורז ושוקי עוף, קציצות ברוטב עגבניות ועוד. המנות הינן בעלות ערך קלורי שמתאים לשימושם של הלוחמים הנדרשים למאמץ פיזי מתמשך.

על מנת לחמם את המנה יש להכניסה לשקית מיוחדת, להוסיף מים, לאטום את השקית ותוך כמה דקות לקבל מנה בשרית חמה וטעימה.

מנות קרב צהל

מים

בשביל מים לחיילים יש לצה"ל יחידה מיוחדת – יחידת המים המטכ"לית. היחידה מורכבת מחיילי מילואים, כולם מומחים בתחום הנדסת המים, אשר יוקפצו לתעסוקה מבצעית ברגע שיידרשו לכך. המערכות המיוחדות של היחידה עובדות על אוסמוזה הפוכה, וכך הן יכולות לייצר מים טובים לשתייה ממקורות מים שאינם טובים לשתייה, כמו נחלים, מאגרי מים וכד'.

יש לציין כי בכל עשרות השנים מאז הוקמה, לא הפעילו את היחידה לצרכים מבצעיים.

מים צהל

בגדים

חלק מלוחמי צה“ל, הפועלים באזורים מדבריים, משתמשים במדים מיוחדים בעלי התאמה אופטימלית לגוף הלוחם, הכוללים מיגונים באיזור הברכיים והמרפקים. המדים עושיים מבדים סינטטיים מיוחדים חזקים במיוחד ועמידים בפני שחיקה וקריעה. בשל מזג האוויר החם של המדבר, המדים הם בעלי יכולת נידוף זיעה גבוהה במיוחד והם שומרים על חום הגוף בלילות המדבריים הקרים. מבחינת הנעלה – גרביים אנטי בקטריאליות המשלבות סיבי נחושת אשר מונעות בעיות רפואיות וריח רע גם לאחר שבוע של שימוש.

הסוואה צהל

עם ההבנה במורכבות המהלכים הנדרשים לשהייה במדבר מצבא מאורגן, מתגברת תחושת הכרת הטובה על חסדי ה' עמנו ארבעים שנה במדבר "עַל אַחַת, כַּמָּה וְכַמָּה, טוֹבָה כְפוּלָה וּמְכֻפֶּלֶת לַמָּקוֹם עָלֵינוּ… וסִפֵּק צָרְכֵּנוּ בַּמִּדְבָּר אַרְבָּעִים שָׁנָה, וְהֶאֱכִילָנוּ אֶת הַמָּן". אין לנו אלא להוסיף ולהתפלל שיבנה בית המקדש במהרה בימינו.

צילומים: דו"צ

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו