הרשות להגנת הצרכן תטיל קנסות על עסקים שיפרו את חוק הגנת הצרכן

הרשות להגנת הצרכן תוכל להטיל עיצומים כספיים עד 45 אלף שקלים על עסקים שיפרו את חוק הגנת הצרכן • יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת שאישרה את החוק, ח"כ ברוורמן: מקווה שלא יהיה צורך בהטלת עיצומים – אבל אם המסחר לא יתנהל כראוי הרשות להגנת הצרכן קיבלה את כל הכלים להגן על הצרכנים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק הגנת הצרכן תיקון, שנועדה להרחיב את סמכויות הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן במשרד הכלכלה, להעניק לרשות סמכויות אכיפה ופיקוח וסמכויות להטיל עיצומים כספיים על מי שיפר את החוק.

תאגידים שיפרו את חוק הגנת הצרכן ויבצעו עבירות חמורות צפויים לעיצום כספי משמעותי של עד 45 אלף שקלים לכל הפרה.

היו"ר ברוורמן אמר כי הוא מקווה שלא יהיה צורך בהטלת עיצומים והמסחר בין העוסקים לצרכנים יתנהל כראוי, אבל אם לא כך יהיה אז הוועדה נתנה לרשות להגנת הצרכן את כל הסמכויות הנדרשות להטיל עונשים כבדים ולהגן על הצרכנים.

בדיונים הקודמים שקיימה הוועדה אושרו ההפרות שייחשבו לעבירות הליבה בחוק, ובכללם ייאסר להפעיל השפעה בלתי הוגנת על צרכן, שיכולה לפגוע ביכולתו לקבל החלטה ופגיעה בחופש ההתקשרות שלו. בכלל זה נאסר למנוע מצרכן להתייעץ לפני עריכת עסקה, לנצל מגבלה נפשית או שכלית, לנצל אי ידיעת שפה, לאיים על צרכנים ועוד.

כמו כן אישרה הוועדה את ההצעה שיזם בכנסת הקודמת יו"ר הוועדה דאז, ח"כ לשעבר כרמל שאמה-הכהן, שנועד לאפשר לציבור להכניס אוכל ושתייה לעסקים סגורים בהם נמכר מזון, הצעה שנועדה להילחם בתופעת הצרכנים השבויים.

קרא עוד:

[postim]

במהלך הדיונים בהצעה בכנסת הקודמת אישרה הוועדה לקבוע כי העיצום הכספי על עבירות הליבה החמורות יעמוד על 50 אלף שקלים לתאגיד ו-35 אלף שקל לבעל עסק יחיד, והעיצום על העבירות החמורות פחות יעמוד על 25 אלף שקלים לתאגיד ו-10,000 שקלים לבעל עסק יחיד. עם זאת,

בדיונים הקודמים ביקשו חברי הכנסת איציק שמולי ודוד צור הסברים באשר לעיצומים, והזהירו כי מדובר בסכומים גבוהים שיכולים להביא לפגיעה לא מידתית בעסקים קטנים ובינוניים. הממונה על הרשות להגנת הצרכן, עו"ד תמר פינקוס, השיבה כי יהיו כללים ברורים שיובאו לידיעת בעלי העסקים במגוון דרכים וניתן יהיה להפחית את העיצומים בתקנות.

היו"ר ברוורמן התייחס לדברים, ואמר כי הוא מציע להפחית את תקרת העיצומים באופן מידתי, כדי לא לחזק את ההרתעה מצד אחד, אך לא לפגוע יתר על המידה בעסקים הקטנים והבינוניים מצד שני. הוא הציע כי העיצומים על העבירות הקלות יעמדו על 22 אלף שקלים לתאגיד ו-7,000 שקלים ליחיד. ח"כ דוד צור התייחס לכך תמך במידתיות ואמר כי הקנסות צריכים להיות מאוזנים, שכן בסוף הם יושתו על הצרכן.

הוועדה אישרה את הצעת היו"ר ברוורמן למרות התנגדותו של ח"כ איציק שמולי, שדרש הפחתה נוספת ואמר כי בעלי המכולות לא מכירים את כל העבירות והם עלולים להיות הנפגעים העיקריים. עוד אישרה הוועדה את הצעת היו"ר ברוורמן לקבוע כי העיצומים על העבירות החמורות יעמדו על 45 אלף שקלים לתאגיד ו-25 אלף שקל ליחיד. בדיון היום נקבע כי ההצעה תיכנס לתוקף כבר ב-1 בינואר 2015, בלבד שעד לאותו מועד יכנסו לתוקף תקנות שיאפשרו להפחית את העיצומים הכספיים בנסיבות מיוחדות.

העבירות במדרג הנמוך הן, בין היתר, אי קיום הוראות של הבלטה ואופן ניסוח תנאים מהותיים בחוזה אחיד; אי עריכת חוזה בכתב או מניעה מהצרכן לעיין בחוזה ואי מסירה של עותק מהחוזה; אי מסירת הודעה על מועד סיום עסקה; אי שליחה לצרכן פירוט חיובים שנתי; העדר פרסום באתר האינטרנט את הדרכים לביטול עסקה מתמשכת; העדר הצגת המחיר הכולל של המוצר או השירות; חיוב צרכן במחיר הגבוה (במקרה של פער בין המחיר במדף למחיר בקופה); תרגום מחיר מדולר לשקלים שלא לפי שער החליפין הקבוע; אי מתן שירות או תעודת אחריות (או מדבקת אחריות) ועוד.

העבירות במדרג הגבוה הן, בין היתר: הטעיה בעניין מהותי בעסקה; הפעלת השפעה בלתי הוגנת (הגבלת יכולת לעזוב מקום מכירה, מניעת אפשרות להתייעץ, פניות חוזרות ונשנות למרות שהצרכן ביקש להימנע מכך, ניצול אי ידיעת השפה, יצירת רושם של זכייה בפרס, איסור להכניס מזון ושתיה למקום שמוכרים בו מזון ושתיה למעט מסעדות); פרסום פרסומת מטעה; המשך חיוב צרכן לאחר מועד ביטול; גבייה מצרכן דמי ביטול בניגוד לחוק; אי מתן אפשרות להשתחרר מעסקה של חדרי כושר ויחידות נופש ועוד בהתאם לחוק.

כמו כן, ביוזמת היו"ר ברוורמן נקבע כי הרשות להגנת הצרכן תדווח לוועדת הכלכלה, בתום שנה מיום כניסת החוק לתוקף, על אופן יישום החוק. בכלל זה תדווח הרשות על מספר העיצומים הכספיים שהוטלו, סכומם, בשל אלה הפרות ניתנו העיצומים וכמה עיצומים ניתנו בשל הפרה חוזרת. הדיווח יתקיים אחת לשנה במשך 5 השנים לאחר כניסת החוק לתוקף.

במהלך הדיונים עלתה גם סוגיית עובדי משרד הכלכלה העוסקים כיום באכיפה, ואמורים לבצע אכיפה ברשות להגנת הצרכן, ועלו מחלוקות בין העובדים להנהלת משרד הכלכלה. בדיון היום הבהיר היו"ר ברוורמן כי בשבוע שעבר קיים ישיבה מיוחדת בנושא עם העובדים ובכירי משרדי הכלכלה והאוצר. הוא הוסיף כי מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג, מסר לו מכתב התחייבות לפיו אף אחד מהעובדים לא יפוטר וזכויותיהם לא יפגעו. היו"ר ברוורמן הוסיף כי בכוונת מנכ"ל משרד הכלכלה לסיים בהקדם את המשא ומתן עם העובדים באשר למעבר לרשות להגנת הצרכן.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture