עריפת הראשים החלה: קצינים בכירים יודחו מתפקידם בעקבות מחדל החטיפה

ועדת הבדיקה המליצה להדיח מתפקידם את קצין האג"מ, מפקד מרכז השליטה, אחראי המשמרת במוקד ואחראית מוקד 100 במחוז ש"י • המשך שירותם במשטרה של שני האחרונים יישקל • המפכ"ל דנינו: "כשל חמור ביותר. אירוע בלתי נסלח בכל קנה מידה ויש בו כדי לקעקע את האמון במשטרה"

משטרת ישראל פרסמה בצהריים (יום ב') את מסקנות הוועדה לבדיקת הטיפול המשטרתי בשלבים הראשונים של אירוע חטיפת שלושת הנערים. המפכ"ל רב-ניצב יוחנן דנינו קיבל את ההמלצות והורה על הדחה של כמה קצינים.

ועדת הבדיקה בראשות ראש חטיבת השיטור תנ"צ משה ברקת, מצאה, כי נפל כשל חמור בהתנהלות מוקד 100 במחוז ש"י בכל הנוגע לטיפול בשיחה שהתקבלה במוקד, בהקשר של אמות המידה המקצועיות המצופות מבעלי תפקידים במוקד בכל הרמות, כאשר כשל זה חצה על פניו את שדרת השוטרים, הקצינים והמפקדים הנוגעים בעניין.

בהמשך לכך ממצאי הוועדה כוללים מסקנות אישיות ומסקנות מערכתיות, בכל הקשור להתנהלות המוקד במחוז ש"י. המשפחות עודכנו בממצאי הדוח באופן אישי ע"י יו"ר ועדת הבדיקה.
בעקבות ממצאי הוועדה הוחלט להדיח את קצין אגף המבצעים של מחוז ש"י, מפקד מרכז השליטה במחוז ש"י, אחראית המשמרת במוקד ואחראית מוקד 100 במחוז ש"י.

בנוסף להחלטה להדיח את קצין אג"מ של מחוז ש"י נקבע כי תירשם לו "הערת מפקד" בגין אחריותו כמפקד הממונה על מרכז השליטה. "הערת מפקד" נרשמה גם למפקד מרכז השליטה בגין אחריותו הפיקודית על יחידות מרכז השליטה, ועל הכשלים שנפלו בתפקודם. עוד נקבע כי הוא לא ישמש בתפקיד פיקודי לתקופה בת שלוש שנים.

בנוגע לאחראי המשמרת במוקד נקבע כי המשך שירותו במשטרה יישקל, וכך גם לגבי אחראית מוקד 100 במחוז ש"י, שגם היא כאמור הודחה מתפקידה. מנגד, הוועדה מצאה כי שוטר החובה במוקד מחוז ש"י פעל כמצופה ממנו בנסיבות העניין, וכי לא נמצא כשל בתפקודו.

לפי העדויות שעלו במהלך דיוני הוועדה, אנשי המוקד ניסו לחזור למספר שממנו התקשרו החטופים בין חמש לשמונה פעמים – אך לא ניסו לאתר למי שייך הקו שממנו בוצעה השיחה.

חברי הוועדה נתנו את הדעת על הטענה שהמוקד נאלץ להתמודד עם מספר גדול של שיחות הטרדה. בליל החטיפה, עד השעה 8:00 בבוקר התקבלו במוקד 757 שיחות בסך הכול, מתוכן 20% שיחות הטרדה – 155 שיחות. עם זאת, הובהר במסקנות הוועדה כי העובדה שלא נשמעו בשיחה המדוברת קללות וגידופים, המאפיינים שיחות הטרדה, "שומטת את הקרקע תחת האפשרות לסווג את השיחה כשיחת הטרדה".

דנינו: מדובר בכשל חמור ביותר"

"הכללים המקצועיים בתחום של קבלת שיחות במוקד 100 ברורים וחדים. כך גם ההנחיות כשמדובר בשיחת מצוקה. אם יש ספק אין ספק – חובת המוקדן לתת את זה כשיחת מצוקה, אין שיקול דעת", הובהר במסקנות הוועדה. עוד נכתב כי יש שורת פעולות שעל המוקדן ועל מי מעליו לעשות במקרה של שיחת מצוקה, כמו לבדוק את הבעלות על הטלפון שממנו נעשתה השיחה, לאכן את הטלפון, ולחזור לשיחה ולהאזין לה שוב. "מוקד 100 היא הנקודה האסטרטגית ביותר במפגש בין המשטרה לאזרח, על אחת כמה וכמה בעתות חירום. השיחה הזו הייתה שיחת מצוקה וכך הייתה צריכה להיות מטופלת".

בהתבסס על מסקנות הוועדה, הורה המפכ"ל להקים צוות נוסף בראשות הסמפכ"ל, ניצב ניסים מור, על מנת לבחון את הדרכים ליישום המלצות הוועדה בהיבטים הקשורים למוקדי 100, ולהוסיף עליהן המלצות נוספות ככל שיידרש. "מדובר בכשל חמור ביותר, הנוגע בטיפול שגוי בקריאת מצוקה של אדם עת שפנה למוקד 100 של המשטרה, וכשל מסוג זה אסור שיקרה, ואל לנו לעבור עליו לסדר היום", אמר דנינו לאחר אימוץ המסקנות.

"משטרת ישראל אמונה בראש ובראשונה על ביטחון אזרחיה, ובעניין זה מוקד 100 ניצב בקו הקדמי של התודעה הציבורית, ככתובת שאליה הוא פונה עת נקלע למצוקה ובמטרה לקבל מענה במגוון מצבי חירום והצלה", הוסיף המפכ"ל. "במקום שיש ספק – אין ספק. אי-מתן מענה הולם לקריאת מצוקה של אדם הוא אירוע בלתי נסלח בכל קנה מידה, ויש בו כדי לקעקע בסופו של יום את אמון הציבור במשטרה, שהוא אבן יסוד בפעילות המשטרה".

השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' אמר בימים שאחרי החטיפה כי לא היה ממהר להשתמש במילה "מחדל" בהתייחס לתפקוד המשטרה סביב החטיפה. "אנחנו באמצע האירוע וצריך להתנהג באחריות", אמר אהרונוביץ'. "המשטרה עושה עבודה מצוינת ואני מקווה שנחזיר את הבנים הביתה". עם זאת, כעבור כמה ימים הוא שינה מעט את גישתו, ואמר כי "הביקורת מוצדקת".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו