עם קשה עורף: נחישות, עירנות, ועמידות

מחקר צבאי שנערך בימים האחרונים: הציבור הישראלי מפגין עירנות ועמידות תחת מטח הרקטות מעזה, ובקיא בהנחיות פיקוד העורף • מאז תחילת המבצע- מספר שיא בפניות אל מוקד המידע של הפיקוד

תושבי ישראל מקפידים על הוראות פיקוד העורף ומפגינים מוכנות, עירנות ועמידות תחת ירי הרקטות – כך עולה ממידע שנאסף במחלקת אוכולוסייה בפיקוד העורף בימים האחרונים. ראש מטה פיקוד העורף, תא"ל דדי שמחי, התייחס לאפקטיביות המסתמנת של הפעילות ההסברתית של פיקוד העורף לציבור. "פיקוד העורף מזה שנים מכין את הכוחות שלו ואת האוכלוסייה בדיוק לאירועים מהסוג הזה, מתוך הבנה שהסברה מובילה למוכנות", אמר. "מחלקת אוכלוסיה גיבשה מדיניות התנהגות ומיגון במשך שנים בכלי התקשורת השונים, במשרד החינוך וברשויות המקומיות. כתוצאה מכך כיום רוב תושבי ישראל יודעים היטב מה לעשות בחירום ומכירים את ההנחיות".

בשבוע החולף נרשמה כמות שיא של פניות למוקד המידע לציבור של פיקוד העורף: 72,000 פניות למוקד נרשמו מאז תחילת מבצע "צוק איתן". לצורך ההשוואה, בזמן הכוננות מול האירועים בסוריה בקיץ 2013 נרשמו בסך הכל 60,000 פניות למרכז המידע. מתחילת השבוע נרשם מענה ל-98 אחוזים מהשיחות אשר הופנו למוקד המידע בטלפון 104.

"קיימנו היערכות מקסימלית על מנת לתת מענה לציבור. במרכז פועלים כרגע 300 חיילים ואנשי מילואים, שהגיעו בין היתר מחיל הים, חילות השלישות והחימוש ומבית הספר לחילוץ והצלה של פיקוד העורף, במטרה לספק מענה מיידי". אמרה מפקדת מרכז המידע, סרן לני דורסמן.

התוצאות של מאמצי ההסברה של פיקוד העורף ניכרות בציבור, שעל פי המגמות המסתמנות מכיר את ההנחיות ובוחר נקודות התגוננות איכותיות, גם באזור הדרום וגם במרכז. ראש ענף הסברה בפיקוד העורף, סא"ל טל מיכאלוביץ', ייחסה את המוכנות להבנה של ההנחיות אותן מפרסם הפיקוד מחד וניסיון של התושבים מאידך. "האזרחים מבינים את חשיבות ההכנה המוקדמת – גם מבוגרים וגם צעירים. ניכר כי אוכלוסיית הדרום למודת ניסיון אך גם במרכז מתמודדים עם האירועים בצורה טובה וקרת רוח. הציבור שומר על השגרה שלו ושומע להנחיות, שזה דבר חיוני", סיפרה.

המוכנות בקרב תושבי הדרום מתחילת המבצע הייתה גבוהה מאוד, אך גם באזורים בהם התושבים מנוסים פחות, כגון גוש דן והשפלה, בולטת מוכנות ועמידות של התושבים. "הציבור מוכיח עמידות שנובעת מהכנה מוצלחת מראש לחירום", הסבירה ראש ענף מדעי ההתנהגות בפיקוד העורף, סא"ל קרן מימון. "ניכר כי האוכלוסייה הייתה ערוכה לאזעקות גם אם לא מורגלת בהן, וכתוצאה מכך אין פגיעה משמעותית בשגרת החיים של התושבים ברחבי הארץ".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו