אובמה לנתניהו: מוכן לתווך בין הצדדים

ארה"ב מודאגת: שלושה ימים אחרי תחילת מבצע צוק איתן, שוחח לראשונה נשיא ארה"ב עם רה"מ. הוא הביע דאגה מהמשך ההסלמה והציע לתווך במו"מ עם חמאס. אבו מאזן הודה לפני כן: המגעים לא צלחו. חמאס מאיים: "אם ישראל תפלוש, הטילים שלנו יהפכו את ת"א לגוש אש" ראש הממשלה: "ערוכים להעמיק את הפגיעות."

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

לראשונה מתחילת מבצע "צוק איתן" שוחח הלילה (ו') נשיא ארצות הברית ברק אובמה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר לו – מוכן לתווך במגעים למשא ומתן על הפסקת אש עם חמאס. שיחה זו התקיימה על רקע עיבוי הכוחות הקרקעיים בעוטף עזה וההודעה לפלסטינים הגרים בקרבת הגבול להתפנות מבתיהם, כהכנה אפשרית לפלישה קרקעית. לפני אותה שיחה אמר הנשיא הפלסטיני אבו מאזן כי המגעים לרגיעה כשלו בינתיים.

בשיחה אמר אובמה לנתניהו כי הוא חושש מהסלמה בעימות בין חמאס לישראל, והציע לתווך במגעים. אובמה גינה את ירי הטילים ואמר כי לישראל יש זכות להגן על עצמה. עם זאת, הוא הפציר בשני הצדדים לא להסלים את העימות.

גורם בכיר בממשל אובמה הבהיר כי לא חל שינוי במדיניות האמריקנית האוסרת ניהול מגעים אם מנהיגי חמאס, המוגדר בארה"ב כארגון טרור. אך ציין כי ניתן השתמש במדינת ערב במזרח התיכון כמתווכת משנית. הגורם ציין כי מצרים, טורקיה או קטאר הן בין המדינות שעשויות לסייע בכך.

במקביל דווח כי מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי כבר פנה למצרים ולקטאר בניסיון לערב אותן בקידום הפסקת אש. גורם במחלקת המדינה האמריקנית מסר בלילה לסוכנות הידיעות רויטרס כי "הישראלים יודעים שיצרנו איתן קשר".

יצויין כי אמש הבהיר ראש הממשלה כי נכונה לנו מערכה קשה ומורכבת שלא תסתיים בימים הקרובים ועלולה לקחת זמן, הצהרה שמביאה ככה"נ את המדינות "הידידות" לנסות לעצור את "התוקפנות הישראלית" ולהגיע להבנות עמוד ענן.

בחמאס, בינתיים, מודאגים מאפשרות של פלישה קרקעית – אך מנסים לשדר כי אינם נלחצים. בהודעה שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס נאמר כי מבצע קרקעי הוא ההזדמנות עבורנו לשחרר אסירים פלסטינים מבתי הכלא בישראל".

ההתפתחויות הללו אירעו לאחר יממה שבה התפוצצו בשטחי ישראל 141 רקטות. בסך הכול נפלו בישראל 405 רקטות מתחילת המבצע. כיפת ברזל יירטה 44 רקטות אתמול ו-108 מתחילת המבצע. אמש היא לא הצליחה ליירט רקטות לאשדוד ולבאר שבע, שם אירעו פגיעות ישירות שחוללו נזק רב. שני חיילים נפצעו במטח למועצת אשכול.

ארה"ב, מצדה, מנסה למנוע את השלב הבא של המבצע. "אף אחד לא רוצה לראות פלישה קרקעית", אמרה דוברת מחלקת המדינה ג'ן סאקי. לדבריה, "גם הישראלים אינם רוצים בזה. ישראל מממשת בשלב זה את זכותה להגנה עצמית". האמריקנים הבהירו כי ידברו עם "כל מדינה שיכולה לסייע ולהשפיע על החמאס להפסיק את הירי". מזכיר המדינה קרי דיבר בבוקר עם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן, חזרוהביע את הדאגה האמריקנית מההסלמה והביע נכונות אמריקנית לסייע בבלימת ירי הרקטות.

סאקי אמרה כי ארצות הברית "מתרכזת בניצול כל הכלים העומדים לרשותנו לעצור את ירי הרקטות. שום מדינה לא יכולה לאפשר ירי בלא אבחנה כלפי אזרחיה". בתשובה לשאלת כתבים ערבים על פגיעה באזרחים פלסטינים אמרה הדוברת כי "הרג אזרחים כולל ילדים הוא טרגי, אבל הישראלים נוקטים צעדים להזהיר את הפלסטינים לפני שהם פועלים, בעוד החמאס שהוא ארגון טרור יורה במכוון לעבר אזרחים ישראלים. האשמה היא של החמאס ואנחנו ממוקדים במאמצים לעצור את ירי הרקטות מעזה".

במהלך פגישה עם אישים מירושלים במוקטעה ברמאללה הביע הנשיא הפלסטיני אבו מאזן פסימיות לגבי המגעים: "אנחנו לא רוצים שאף צד יציג תנאים כדי לחזור לרגיעה כי הדבר הכי חשוב הוא למנוע שפיכות דמים. מצרים ניהלה מגעים עם הצדדים, אבל המגעים האלה נכשלו למרבה הצער". לדברי אבו מאזן, "דיברנו עם הצד האמריקני וביקשנו ממנו שיפסיקו את הפעולות צבאית מצד ישראל ואנחנו נשכנע במקביל את חמאס להפסיק את הירי. למרבה הצער לא הצלחנו בכך".

בהודעת דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה, הודגש כי הזרוע הצבאית הכינה את עצמה למערכה ארוכה מאוד שעשויה להימשך שבועות ארוכים וכי הם מתייחסים למערכה בשלב זה כמצומצמת: "האויב הבחין שהכפלנו את ההפגזות שלנו בתגובה למעשי הטבח שלו נגד חפים מפשע. שכל העולם יידע שעמנו הכריז על מהפכה בגדה בירושלים ובשטחי 1948 הכבושים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

חכם מה הוא אומר???
רשע מה הוא אומר???
תם מה הוא אומר???
שאינו יודע לשאול מה הוא אומר???

לאומבמבה יש מה להגיד!!!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture