ישראל הסכימה: מחר ב- 10 בבוקר הפסקת אש הומניטרית ל- 5 שעות

האם ההפוגה הקצרה תחזיק מעמד ? בישראל הודיעו כי הפסקת האש תחל בשעה 10:00 בבוקר ותימשך עד 15:00. הפסקת האש לא תכלול פגיעה במחבלים שינסו לשגר רקטות לעבר ישראל. בחמאס הסכימו להצעה. בעזה האשיימו את ישראל בהרג 4 ילדים בחוף בעזה כשכלל לא ברור מי הגורם. ארה"ב: "חמאס אחראי לרצח הילדים."

במשך חמש שעות תנצור מחר (יום ה') ישראל את האש במבצע "צוק איתן", לאחר ששליח האו"ם במזרח התיכון רוברט סרי ביקש הפסקת אש הומניטרית. הפסקת האש, שתיכנס לתוקפה בשעה 10:00 בבוקר ותימשך עד 15:00, לא תכלול סיכולים ממוקדים של מחבלים המנסים לשגר רקטות מרצועת עזה. סוכנות ידיעות טורקית דיווחה כי חמאס הסכימה גם היא להפסיק את האש במהלך החלון ההומניטרי.

סרי פנה למתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, וביקש ממנו את הפסקת האש הזמנית לצרכים הומניטריים. כעבור זמן קצר ישראל נענתה לבקשה. מערכת הביטחון מכינה למעשה את הקרקע מבחינת לגיטמציה בינלאומית והן מבחינת אפשרות לאזרחים ברצועת עזה להצטייד במצרכים חיוניים לקראת הימים הקרובים. בנוסף אמרו גורמים במערכת הביטחון כי במהלך הפסקת האש יוכלו האזרחים ברצועת עזה לראות את הנזקים שנגרמו להם במהלך תשעת ימי המבצע.

מדובר צה"ל נמסר כי לנוכח החלטת הדרג המדיני ולאחר בקשות חוזרות ונשנות של גורמים באו"ם הוחלט לאשר מחר חלון זמנים מוגבל כדי לאפשר לאוכלוסייה הפלסטינית הצטיידות ותיקון תשתיות לקראת המשך המאמץ הצבאי. עוד נמסר כי חזרת התושבים שנדרשו להתפנות משכונות בית להיה, סג'עייה וזייתון לאחר השעה 15:00 תיאסר.

דובר הג'יהאד האיסלאמי, דוואד שיהאב, אמר בתגובה להפסקת האש ההומינטרית שישראל הסכימה לה: "הנושא נבחן ונשיב עליו. מבחינה עקרונית נתניהו מנסה להטעות את דעת הקהל ולהראות שישראל אנושית. מי שאנושי לא רוצח ילדים ולא הורס לאנשים את הבתים מעל ראשיהם".

בחמאס טרם התייחסו להפסקת האש, אך מקורות פלסטיניים אומרים כי בחמאס יגישו מחר לצדדים המעורבים בעניין היוזמה המצרית מסמך הכולל את תנאיה להסכם הרגיעה עם ישראל. המסמך יוגש למצרים, ירדן, האו"ם והליגה הערבית.

המסמך יכלול חמישה תנאים בסיסיים והם:

1. פתיחת כל המעברים של רצועת עזה
2. פתיחת מעבר רפיח באופן קבוע ולמשך 24 שעות ביממה כולל ערבויות בינלאומיות לכך שהוא לא ייסגר.
3. הקמת מעבר ימי לרצוע עזה
4. אישור להתפלל במסגד אל-אקצה לתושבי רצועת עזה
5. שחרור משוחררי שליט בגדה שנעצרו בעקבות חטיפת שלושת הנערים הישראלים ורציחתם

ניתן להניח כי חמאס לא תקבל את כל התנאים שהיא מבקשת, אך מדובר בנקודת הפתיחה שהיא רוצה למשא ומתן להשגת הסכם הפסקת האש.

במקביל, סגן מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי, זיאד אל-נחאלה, הגיע בשעות הצהריים בעקבות הזמנה רשמית ממצרים כדי לדון ביוזמת הסכם הרגיעה מול ישראל. אל-נחאלה צפוי להיפגש עם אבו מאזן במהלך הביקור בבירה המצרית.

שירותי החירום ברצועת עזה דיווחו אחר-הצהריים כי ארבעה ילדים פלסטינים, בני משפחה אחת, נהרגו אחר הצהריים מפצצות שנורו ככל הנראה על ידי ספינות חיל הים. בשתי תקיפות נוספות נהרגו, על פי דיווחים פלסטיניים, חמישה בני אדם, בהם ילד אחד, באזור חאן יונס. תקיפה אחת בוצעה לעבר בית משפחת אל-אסטל והתקיפה השנייה כוונה לעבר שטחים חקלאיים. בתקיפה בעיר עזה לקראת הערב נהרג ילד נוסף.

כלי תקשורת מיהרו לקשור לישראל את מותם של ארבעת הילדים ברצועת עזה, לאחר שפגז נפל בחוף בו שהו, אלא שייתכן כי מי שגרם למותם הוא דווקא החמאס.

בצה"ל עדיין בודקים את האירוע, אך עד לרגע זה לצה"ל לא מוכרת כל פעילות שבוצעה בדיוק במקום זה ובמועד הפגיעה בילדים.

כתב צרפתי בעזה. פרנסואה זוקו .דיווח מעזה שהילדים נפגעו ממחסן רקטות שהתפוצץ. וכי לא ראה שצה"ל הפציץ בזמן הפגיעה.
דוברת מחלקת המדינה בארה"ב אומרת כי בסופו של דבר החמאס הוא אחראי לרצח 4 הנערים מההפגזה כשלא הסכימו להפסקת אש.

במשך תקופה ארוכה יורה החמאס רקטות לעבר ישראל, עוד הרבה לפני המבצע הנוכחי, ופעמים רבות שמחבלי הארגון כושלים והרקטות נופלות בסמוך לאזור הירי. רק במהלך המבצע זוהו ע"י גורמי הביטחון כמה וכמה שיגורים כושלים מתוך הרצועה. רק לפני כמה שבועות נפצעו מחבלים בעת ניסיון שיגור לישראל.

כאמור, עד לרגע זה אין כל עדות הקושרת את ישראל לאירוע ובצה"ל בודקים גם את האפשרות שהחמאס עצמו הוא האחראי למותם של הילדים.

בינתיים גם בארצות-הברית התייחסו למבצע. "אנחנו ממוקדים בהרגעת המצב בכל הכלים העומדים לרשותנו", אמרה דוברת מחלקת המדינה ג'ן סאקי. "יש אובדן חיים של אזרחים וילדים בעזה. אנחנו מודאגים מהמצב. אנחנו רוצים לראות סיום של מה שקורה בשטח".

ביממה האחרונה קיים מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי שיחות עם שרי החוץ של הליגה הערבית, מצרים, קטאר והאיחוד האירופי וכן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אבל למרות נכונותו של קרי להגיע לאזור, בינתים אין כל הודעה על צאתו למזרח התיכון. "ארה"ב עושה כל שביכולתה להביא לסיום האלימות בין ישראל לחמאס", אמר קרי. "אנחנו דואגים שתחול הפסקת אש לגיטימית ומנסים למצוא דרך לעצור את ההרג ואת הסכסוך", אמר קרי.

לפי שעה, במצרים ממשיכים הדיונים על הפסקת אש אפשרית. "לא נסכים לרגיעה תמורת רגיעה. על הישראלים לשלם מחיר", אמר חבר ההנהגה המדינית של חמאס מוחמד נזאל, והציג את המתווה שלו להפסקת אש: "ראשית על הישראלים להבטיח תוך ערובות בינלאומיות שהם לא יתקפו ברצועת עזה. שנית הם חייבים לפתוח את המעברים שמכתרים את רצועת עזה. בנוסף צריך שיתבצעו צעדים שיאפשרו חופש תנועה".

עזאם אל-אחמד, בכיר פלסטיני מפתח, אמר כי תנועת חמאס דורשת כמה שינויים ליוזמה המצרית. בשיחה עם סוכנות הידיעות הצרפתית אמר הבכיר הפלסטיני כי "מוסא אבו מרזוק נפגש עם גורמים במצרים בקהיר והגיש להם את השינויים שיש להכניס. חמאס דחתה את ההצעה הנוכחית וביקשה ליישם את הבנות עמוד ענן הקשורות במעברי הגבול עם ישראל ודרשה להגדיל את שטח הדיג ל-12 מיילים ימיים".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו