צום תשעה באב: חיילים העוסקים בלחימה בעזה יורשו שלא לצום

עפ"י פסק הרבנים: הכוחות הלוחמים, הכוחות הנמצאים בכוננות והכוחות המסייעים ללחימה באופן ישיר במסגרת מבצע "צוק איתן" לא ישוחררו מפעילות במהלך שעות הצום ולא יצומו • גם לתומכי לחימה החשים כי הצום יפגע בעבודתם נפסק כי לא יצומו

פיקוח נפש: ראש המטה הכללי, רב-אלוף בני גנץ, הפיץ חוזר ובו הנחיות מיוחדות לקראת צום תשעה באב בעת מבצע "צוק איתן". עפ"י פסק הרבנים, היחידות הונחו כי בעת הצום, שיחול ביום שלישי, הכוחות הלוחמים, הכוחות הנמצאים בכוננות והכוחות המסייעים ללחימה באופן ישיר במסגרת המבצע לא ישוחררו מפעילות במהלך שעות הצום.

לפי הנחיות הלכתיות שפרסם הרב הצבאי הראשי, תא"ל רפי פרץ, חיילים העוסקים בלחימה או בהיערכות לקראתה במסגרת המבצע, ובכלל זה חיילים העשויים להיכנס ללחימה בטווח זמן מיידי, לא יצומו כלל. חיילים השוהים בחמ"לים הקדמיים או האופרטיביים יכולים לצום, אך במידה והם חשים כי הצום יפגע בעבודתם – לא יצומו.

בנוסף לכך, חיילים תומכי לחימה השוהים בשטחי הכינוס יצומו במהלך הלילה. במידה ואין לאותם חיילים אפשרות לשהות במהלך היום במקום מוצל וקיים חשש להתייבשות עקב החום – הם רשאים לשתות, ובמידת הצורך גם לאכול. כמו כן, על פי קביעת הרמטכ"ל יתר חיילי צה"ל יפעלו על פי ההנחיות השגרתיות לימי צום.

הרבנים הראשיים, הגר"ד לאו, והראשל"צ, הגר"י יוסף פרסמו במשותף פסק הלכה ובתמימות דעים פסקו כי הלוחמים פטורים מצום ט' באב.

בפסק הלכה כתבו הרבנים לחיילים במלחמת עזה כי "על פי ההלכה חיילים הנמצאים בקו החזית פטורים מלצום בתשעה באב, וכל דיני האבלות אינם חלים עליהם". פרשנות כוללת זו גם הביאה את הרב הראשי האשכנזי, הגר"ד לאו, לפסיקה בתשובה לשאלת אמנים דתיים שביקשו לשמח חיילים – כי מותר לשיר בפני החיילים, לשמח ולעודד את רוחם, "מאחר והדבר מסייע בידם לצאת אל הקרב בכוחות מחודשים, כשהם מלאי עידוד ותקווה".

את האיגרת חתמו הרבנים בתפילה "שהקדוש ברוך-הוא ישמור צאתם ובואם לחיים ולשלום, יעטרם בכתר ניצחון, ונזכה לראות בנחמת ציון וירושלים מתוך השקט ובטח".

פסק הרבנים הראשיים תשעה באב צוק איתן

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו