שר החוץ ליברמן מציע: האו"ם ישלוט בעזה

בסקירה שמסר לחברי ועדת חו"ב, אמר שר החוץ אביגדור ליברמן כי האפשרות למנדט של האו"ם נעשתה גם בימינו והיא מחייבת הסכמה בינינו לבין הפלסטינים • את הדרישה לנסיגה ישראלית לקווי 67 הוא דוחה מכל וכל "במקרה של עזה חזרנו לאותם גבולות וגם פירקנו את כל הישובים. ומה קיבלנו בתמורה? 18 אלף טילים רקטות"

​יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ זאב אלקין (הליכוד) בירך היום (ב') בפתח סקירתו של שר החוץ ח"כ אביגדור ליברמן, את חיילי צה"ל על פעילותם במהלך מבצע "צוק איתן". לדברי יו"ר הוועדה "המבצע אומנם לא נגמר אך כרגע הכדור עובר למגרש המדיני של משרד החוץ". עוד הוסיף ח"כ אלקין כי הוא "מברך את החלטת הממשלה שלא לנהל מו"מ עם החמאס כארגון טרור".

שר החוץ ליברמן אמר בפתח הישיבה כי "בשלב זה אנחנו מבצעים הערכות מחדש ברצועה אך המבצע טרם הסתיים. מבחינתנו ישנם מספר אפשרויות פעולה להמשך: אופציה ראשונה היא הסדרה. אופציה שניה היא הכנעת החמאס. ואופציה שלישית היא המשך "הלימבו" הזה שהם יורים ואנחנו מגיבים. האופציה השלישית מבחינתי בכלל לא רלוונטית. כי היא משאירה לחמאס את היוזמה ואתה למעשה רק מגיב. מדינה נורמלית לא יכולה להתנהל על פי הרצונות של ארגון הטרור. לגבי שני האופציות הראשונות ברור שדרישות של ארגוני הטרור במצרים זה "נאן סטרטר".

היעד מבחינתנו הוא השגת שקט, חיסול איום הרקטות ומניעת ההתעצמות. מבחינתי כל אין דיסוננס בין העמדות שאני מציג בחוץ לעומת אלו שאני אומר בקבינט.

לגבי הפן המדיני: זהו אתגר מורכב. האשראי המדיני שקיבלנו עד עכשיו הושג בעבודת דיפלומטית של אנשי משרד החוץ דבר שמאפשר לצה"ל לפעול כבר שבוע רביעי ברצועה. עובדה שעד עכשיו במועצת הביטחון לא היו החלטות לגבי המבצע אלא רק הודעות לתקשורת. היום כל פורום בינלאומי שמתכנס מבין את הדרישה הישראלית לפירוז הרצועה ממנהרות ומרקטות. כל שרי החוץ מבינים שהדרישה לפירוז היא יותר מלגיטימית. צריך להגיד ביושר לשת"פ שלנו עם ארה"ב יש משקל מכריע יחד עם פעילות הדיפלומטים שלנו.

אומנם מרבית הדיווחים בתקשורת הבינלאומית על הנעשה בעזה משקפת את הפגיעה בבלתי מעורבים אך אין כאן דיווח חד כיווני, גם הנרטיב שלנו מקבל ייצוג. התקשורת שמדווחת מעזה משתפת פעולה עם חמאס. לא תראו שם את פגיעה באלו שמפגינים נגד חמאס וגם לא תראו את הירי מתוך המסגדים.

בהערכות "מה יקרה ביום למחרת?" אמר ליברמן כי יש לשקול אפשרות להחזיר את השליטה של עזה לאו"ם. "אני לא פוסל את האפשרות הזו זה. הקהילה הבינלאומית תמיד באה בדרישה שישראל תחזור לגבולות 67 תוך פירוק כל הישובים. ואומנם במקרה של עזה חזרנו לאותם גבולות וגם פירקנו את כל הישובים. ומה קיבלנו בתמורה ? 18 אלף טילים רקטות. חייבים להתפקח מהאשליה שחזרה לגבולות 67 זו ערובה לשקט ויציבות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו