עלייה של עשרות אחוזים בהיקף ההזנקות לאוויר של טייסות הקרב בצפון

בימים האחרונים מתחמם המצב מעבר לגבולה הצפוני של מדינת ישראל, כאשר בתחילת השבוע יורט כטב"ם שחדר לשטחי ישראל • המאבקים שהחלו בסוריה בשנת 2011 מתקרבים לשטחי ישראל, הביאו לעלייה של עשרות אחוזים בהיקף ההזנקות לאוויר של טייסות הקרב ברמת-דוד

כמעט מאז ומתמיד הייתה הזירה הצפונית של מדינת ישראל מורכבת ומאתגרת. אך בשנים האחרונות, בעקבות שינויים פנימיים במדינות השכנות מצפון ובפרט מלחמת האזרחים בסוריה, החשש מהסלמה עולה וחיל-האוויר דרוך לקראת מעבר ממצב של שקט לזירה פעילה בכל רגע נתון.

דריכות זו הוכיחה עצמה בתחילת בשבוע, כאשר יירטה מערכת ה"פטריוט" כלי-טיס בלתי-מאויש (כטב"ם) שזוהה במרחב האווירי של מדינת ישראל בגבולה הצפוני. "סוללות ה'יהלום' פועלות וימשיכו לפעול באופן רציף מסביב לשעון", אמר מפקד כנף "הגנת שמי המדינה", אל"ם חמי, בראיון לביטאון חיל-האוויר לפני כחודש.

לפני היירוט השבוע, הופיע הכטב"ם כמטרה על מסכי מערכות התמונה האווירית ביחידת הבקרה האזורית (יב"א) הצפונית. "ראינו מטרה בסוריה שמגיעה לשטחנו. סיווגנו אותה כחשודה וביצענו בדיקות. אחרי שהבנו שזאת מטרה זרה, עדכנו את תא שליטה והתחלנו להתקדם ולאסוף עוד נתונים", מסביר סגן חזי, שהיה באותו אירוע קצין מערכות הנשק בקומת ההגנה האווירית. לעבר המטרה הוזנקו מטוסי ומסוקי קרב, ולבסוף הוחלט שסוללת הטק"א שהייתה בזמינות מידית היא שתפיל אותה. "אנחנו מתחקרים את האירוע הזה כמוצלח – גילינו את המטרה והגדרנו אותה כאיום ודאי מהר מאוד והפעלנו עליה את הכוח. אנחנו יודעים שתמיד אפשר להשתפר ומתכוננים לאירועים נוספים שיגיעו".

קרא עוד:

[postim]

אך מלבד לסוללות ה"פטריוט" ו"כיפת הברזל" הפרושות באזור הצפון, בסיס רמת-דוד השוכן בלב עמק יזרעאל הינו בסיס הטיסה היחיד של חיל-האוויר צפונית לקו תל-אביב ומהווה למעשה את המגן המרכזי על שמי צפון המדינה. "הדינאמיות של האויב מחייבת את חיל-האוויר לייצר אחיזה בשטח. חוסר היציבות בצד השני משפיעים עלינו באופן ישיר", מסביר רס"ן תומר, סגן מפקד טייסת התעופה בבסיס. "על הגבולות שלנו מתקיימת לחימה שוטפת. התפקיד שלנו הוא לשמור על הריבונות האווירית של ישראל בשמי הצפון בכל עת".

מטוס צהל

"היום אנחנו הרבה יותר חשדניים"

מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה בשנת 2011, נרשמה קפיצה של עשרות אחוזים בהיקף ההזנקות לאוויר של טייסות הקרב בבסיס, המטיסות את ה"ברק" (F-16 c/d). כוננות היירוט של מטוסי הקרב בבסיס הינה קצרה במיוחד ומתבצעת סביב השעון. משמעותה היא שבהינתן האות, המטוסים הכוננים יעשו את דרכם אל הגבול הצפוני תוך דקות בודדות. "האחריות הגדולה שמונחת על כתפינו מחייבת אותנו לדריכות, מוכנות ונוכחות בהיקפים גדולים יותר באזור הצפון מאשר בעבר", מסביר אל"ם ניר, מפקד הבסיס. "אנחנו נמצאים שם הרבה יותר, מתוך כוונה לשמור על הריבונות של מדינת ישראל בגבולה הצפוני ולהבטיח שהמתרחש מעבר לו, לא זולג לשטחנו".

למעשה מדובר גם בשינוי תפיסה משמעותי שמתבטא בדריכות מוגברת כלפי כל חשד לאיום באזור. "היום כשאנחנו מזנקים לגיחה מבצעית אנחנו הרבה יותר חשדניים", מספר רס"ן תומר. "זה אומר גבוה יותר, מוסתר יותר, מהר יותר וחשאי יותר". הערנות המוגברת מתבטאת בגיחות מבצעיות רבות, פטרולים מול הגבולות הצפוניים ולא פחות מכך – גיחות איסוף מודיעין וחוזי. "המציאות המבצעית היא כזו שעינינו פקוחה ללא מעט זירות", אומר אל"ם ניר. "אנחנו נדרשים להיות מוכנים וערוכים לכל הזירות במקביל".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו