בעקבות תקנה חדשה: העגלונים (אלטע זאכן) יורדים מכבישי הערים

תיאסר תנועת עגלות רתומות לבעלי חיים בערים • שר התחבורה: הימצאותם של עגלות הרתומות לבעלי חיים בכבישי ישראל מהווה סיכון משמעותי לנהגים ולהולכי הרגל כאחד ולעיתים קרובות הן אף גורמות לעיכוב בתנועה ולפקקים מיותרים • ביוזמת יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ ברוורמן אושרה התנועה בכרכרות תיירותיות בערים

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ אבישי ברוורמן אישרה היום (יום ראשון) תקנה חדשה של שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, האוסרת על תנועת עגלות הרתומות לבעלי חיים (אלטע זאכן) בכבישים העירוניים והבינעירוניים בכל הארץ.

התקנה החדשה אוסרת על עגלות רתומות לבעלי חיים בדרכים עירוניות ובינעירוניות, למעט בתחומי מושב או קיבוץ. עם זאת, הרשויות המקומיות יהיו רשאיות להעניק היתר מיוחד לאחר התייעצות עם קצין משטרה לעגלונים המיועדים למטרות נופש ופנאי בלבד.

השר כץ חתם על התקנה החדשה, בעקבות בקשות של גופים העוסקים בזכויות בעלי החיים ובראשם עמותת "הכל חי" לאסור את השימוש בבעלי חיים, לצרכים תחבורתיים. התקנה החדשה תיכנס לתוקף בעוד שישה חודשים לאחר פרסומה ברשומות.

פקודת התעבורה מכירה כיום בעגלה רתומה לבעל חיים כאמצעי תחבורה. מדובר בעיקר בשימוש בסוסים וחמורים לצורך הובלת משאות בתוך העיר ("אלטע זאכן"). ניתן לראות כיום את תופעת ה"אלטע זאכן" ברבות מערי הארץ בהן תל אביב- יפו, רמת גן, גבעתיים, כפר סבא, נתניה, נהריה ועוד.

השר כץ ציין כי הימצאותם של עגלות הרתומות לבעלי חיים בכבישי ישראל מהווה סיכון משמעותי לנהגים ולהולכי הרגל כאחד ולעיתים קרובות הן אף גורמות לעיכוב בתנועה ולפקקים מיותרים.

מדובר לרוב בסוסים, המושכרים לרוכלים על בסיס תשלום פעוט של עשרות שקלים ליום ומהווים עבורם תחליף זול לכלי רכב. כדי להימנע מהוצאות כספיות, בעלי החיים אינם מקבלים טיפולים רפואיים הכרחיים, מזון ראוי ותנאי מחיה הולמים, כך עד מותם האכזרי, עקב תשישות מחלות ורעב.

אלה ברכב ואלה בסוסים

לפני כחודשיים אישרה הוועדה שורה של תיקונים לתקנות התעבורה, ובכללן תקנה האוסרת על שימוש בעגלות בערים, אולם בדיון התברר כי בעיקר בנהריה ובערים אחרות פועלות כרכרות תיירותיות, שאישור התקנה עלול לפגוע בהן. יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן, ביקש לקיים דיון מחדש בנושא, על מנת למצוא את הדרך לאסור על תנועת העגלות בערים באופן שלא יפגע בשימוש בכרכרות למטרות תיירותיות.

היו"ר ברוורמן אמר כי השמירה על בעלי החיים חשובה, אולם יש מקומות שניתן לאשר בהם תנועת עגלות כמו במושבים, קיבוצים וכפרים וכן גם במסלולים מוגדרים בערים בתנאי שהתנועה היא לצרכי נופש ופנאי, בדומה לנעשה בערים רבות בעולם. נציגת משרד התחבורה, עו"ד שרית זוכוביצקי, הבהירה כי התקנה תאפשר תנועת עגלות בערים אך ורק למטרות תיירותיות, ורק במסלולים שהתירה הרשות המקומית בכתב ולאחר התייעצות עם המשטרה.

נציג עמותת תנו לחיות לחיות, עו"ד יוסי וולפסון, אמר כי יש חשש שהחרגת הכרכרות תיצור פרצה שתאפשר בסוף גם את תנועת האלטזכן, שגם הוא משתמש בכרכרה לפרנסתו. "כמו שהאלטזכן יכול לעבור לטנדר, גם מי שמשתמש בכרכרות לצרכי תיירות יכול לעבור להשתמש ברכב פתוח או ריקשה, בלי להפריע לתנועה ובלי לגרום סבל לבעלי החיים", אמר. היועץ המשפטי של עיריית נהריה, עו"ד אורון ארבל, אמר כי החברה הכלכלית העירונית היא שמפעילה את הכרכרות, ומצב הסוסים טוב מתמיד. חבר ועד הכל חי, אדם פרנק, אמר מנגד כי לא מטפלים בסוסים כמו שצריך ויש בעיה כלית של האכיפה בישראל.

כאמור, הוועדה אישרה את התקנות ואת החרגת הכרכרות. היו"ר ברוורמן הגיב ואמר כי גם כשמתקנים עיוותים צריך לעשות זאת בחוכמה, עם זאת הוא קרא לכל הגורמים האחראיים לאכוף את התקנות. הוא הוסיף ואמר כי נהריה תהווה מודל, וקרא לבחון בדקדקנות גם את השימוש בכרכרות וגם את הטיפול בסוסים. הוא אף הבהיר כי אם יימצאו בעיות ואם תתגלה פגיעה בבעלי החיים הדבר יטופל.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו