סלקום: 'התנהגות בלתי סבירה' במונח 'שימוש בלתי סביר'

הסערה הגיעה לכנסת: לקוחות רבים של חברת סלקום גילו להפתעתם כי למרות שרכשו חבילת שיחות 'ללא הגבלה' חוייבו במאות ואלפי שקלים • יוזם הדיון, ח"כ מקלב: "מדובר בהונאת לקוחות באופן יזום"

הועדה לפניות הציבור בכנסת התכנסה הבוקר לדיון בעקבות טענות של לקוחות סלקום על כך שהחברה מחייבת אותם באלפי שקלים על אף שהם במסלול שיחות ללא הגבלה.

הדיון התכנס בעקבות בקשה של ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) שקיבל עשרות פניות בנושא. ח"כ הרב אורי מקלב: הופתעתי שלאחר המחאה החברתית והמודעות הרחבה בכוחו של הצרכן, עדיין בשנת 2014 חברת תקשורת גדולה בישראל יכולה להכניס את ידה לתוך כיסו של הצרכן ולגבות סכומים אסטרונומים שלא כדין.

חשוב להדגיש, אין המדובר בתחום אפור ואינו ברור דיו אלא המדובר בהונאת לקוחות באופן יזום בשיטתיות הגובל בפליליות- שרלטנות לשמה.

תשובת החברה אין לה אחיזה במציאות הן בהסכם שעליה הם חתומים והן בפרסומי החברה תוך הפרה בוטה. מדובר בשינוי כללי המשחק תוך כדי המשחק.

החברה מחויבת להשיב את הכספים אשר גבתה שלא כחוק ואנו לא נניח עד שזו תבוצע. על משרד התקשורת לטפל בהונאה המדוברת ללא דיחוי ולפרסם הערת אזהרה לכלל הצרכנים שיתכן והם צפויים לגביות חריגות שלא כדין ואלו הציבור יעשה את שיקוליו בהתאם.

בדיון התברר כי מסלולי השיחות "ללא הגבלה" שמציעות חברות הסלולר, מוגבלים בפועל ל"שימוש סביר" – מושג שנתון לפרשנות כל חברה ואינו מוגדר ע"י משרד התקשורת. עוד התברר כי החברות אינן מחוייבות להודיע ללקוח כאשר הוא מתקרב לסף השימוש הסביר, וכי החברות עושות זאת "כמחווה של רצון טוב" באמצעות הודעת אסאמאס או הודעה מוקלטת. לקוחות סלקום התלוננו כי לא קיבלו כל הודעה על כך, וכי לא הבינו כי חלה עליהם הגבלה במעמד חתימת החוזה.

בין המתלוננים היה יונתן קולנגי, שסיפר: "חתמתי על חוזה של שיחות ללא הגבלה בשימוש סביר, אבל אפילו סלקום לא יודעת מה זה שימוש סביר. גבו ממני כמעט 700 ₪ כשאני אמור לשלם 35 ₪. שאלתי למה ולא ידעו לענות לי, פשוט חייבו אותי כמו שנראה להם בלי שום רף ברור".

נציג משרד התקשורת, מאיר בן בסט, אמר כי משרד התקשורת החל בהליך פיקוח על סלקום, במטרה לבדוק האם החברה הפרה את הוראות הרישיון. אם יתברר שיש אמות בטענות – ייתכן שיוטלו על סלקום עיצומים כספיים. בן בסט ציין כי התופעה מוכרת למשרד התקשורת מזה חודשיים, בעקבות פניות רבות שהתקבלו בנושא.

סמנכ"ל סלקום, איתמר ברטוב הודיע כי החברה תתייחס לטענות. ברטוב טען כי אין בידיו נתונים על היקף התופעה. הוא הוסיף כי מדובר במספר מצומם של לקוחות וכי החברה מנסה להקל על לקוחות שחורגים מהשימוש הסביר.

ח"כ הגב' קול דרשה מסלקום להעביר לידיה נתונים על מספר הלקוחות מהם נגבו סכומים מוגדלים ועל גובה הסכומים. בנוסף ביקשה קול לדעת כמה מהלקוחות קיבלו פיצוי בעקבות פנייתם.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו