שטח אש • סודות מחדר החקירה

נציגי ה-FBI וגוף הביון MI5 התייצבו בכניסה לבית הכנסת שעות ספורות לאחר ביצוע הטבח • מאחורי הקלעים של עולם הצללים סביב אירוע טבח בהר נוף

האבל שלט השבוע היטב בשכונת הר נוף הירושלמית. הכביש המוביל אל בית הכנסת של קהילת 'בני תורה' בשכונה היה במהלך השבוע כולו עמוס למדי. מאות מנחמים ביקשו לבוא ולעודד את משפחות ארבעת הנרצחים בטבח הנורא שהתבצע בבית הכנסת, בבוקר יום שלישי שעבר. גם אנשי ממשל, דיפלומטים ובכירי ההנהגה בישראל הגיעו אל מקום מושבן של המשפחות האבלות, וניסו לשמוע, להקשיב ולעודד את שהותירו אחריהם הנרצחים הי"ד.

בתווך, הרחק מעין מצלמות העיתונאים, עמלו עשרות חוקרים מכמה גופי מודיעין שונים על חקירת הטבח המזעזע. יחד, ביקשו לדעת מה הניע את המחבלים, מדוע בחרו דווקא את בית הכנסת המדובר כיעד לתקיפה האכזרית, כיצד ידעו את שעות התפילה במקום ומדוע המתינו זמן רב עד אשר נכנסו והחלו לבצע את הטבח הנורא. החקירה עודנה מתנהלת בימים אלו ופרטים רבים ממנה אסורים עדיין לפרסום, אך מה שכן הותר לדווח מדאיג בהחלט את גורמי הביטחון בישראל, ולא רק.

מיד עם היוודע דבר הפיגוע ועם פרסום שמות ההרוגים בטבח, פנו אנשי האף-בי-איי ל'תבל', המחלקה לקשרי חוץ ב'מוסד', בדרישה להיות מעורבים בחקירת הטבח. העובדה ששלושה מארבעת ההרוגים הם אזרחי ארצות הברית, חייבה את גורמי הביטחון האמריקניים, על פי החוק האמריקני, לגלות מעורבות אקטיבית בחקירה. במקביל, נרשמה פנייה דומה מסוכנות הביון הבריטית, MI5, שנציגיה בישראל דרשו אף הם להיות מעורבים בחקירה בפועל, בשל היותו של אחד ההרוגים, הרב אברהם שמואל גולדברג, אזרח בריטי.

FBI agents continue to process the shooting scene in Tucsonמעורבות אקטיבית בחקירה. חוקרי ה-FBI בזירת אירוע

בשב"כ ובמשטרת ישראל העדיפו בתחילה לפתוח בחקירה מבלי לצרף את גורמי הביטחון האמריקניים והבריטיים. אלא שנציגי ה-FBI וגוף הביון MI5 התייצבו בכניסה לבית הכנסת שעות ספורות לאחר ביצוע הטבח. חוקרי משטרת ירושלים ואנשי השב"כ שניהלו את החקירה ביקשו לעדכן את הגורמים הזרים כי החקירה החלה, וכי הם יעודכנו בכל פרט ממנה ברגע שיתבהרו הפרטים הראשוניים. הגורמים הזרים לא ויתרו בנקל, ודרשו להיות פעילים בכל הקשור לחקירה המתנהלת. עלפי החוק האמריקני, ברגע שנפגע או נרצח אזרח אמריקני, בכל מקום שהוא, על גופי הביון והמודיעין לחקור את האירוע ולהפנים את לקחיו.

לאחר דין ודברים בין הגופים, הוקם למעשה חמ"ל משותף שבו החלו לפעול במשותף אנשי חמשת הגופים: משטרת ישראל, שירות הביטחון הכללי, ה-FBI, הMI5 והמוסד, שהיה למעשה הגוף המקשר בין גורמי הביטחון הישראליים לזרים.

למעשה, מדובר בחמ"ל שכמותו לא הוקם בישראל זה שנים רבות. במקרים דומים בעבר, הקימו השב"כ והמוסד, עם המשטרה, חמ"ל משותף לחקר פרטי האירוע, אך לא היו מעורבים בו גורמי ביון זרים. הפעם, אולי בשל חומרת הטבח והשלכותיו, הסכימו גופי הביטחון השונים לעבוד יחדיו, לשתף זה את זה בפרטי החקירה ולנסות יחדיו להתחקות אחר אופי הפעולה המדויק ואחר המניעים של שני הרוצחים שיצאו משכונת ג'אבל מוכאבר במזרח ירושלים, ואף להוציא דו"ח סיכום לחקירה, כשתסתיים, ובו המלצות למניעת מקרים דומים בעתיד.

Israeli emergency personnel stand at the scene of an attack at a Jerusalem synagogue"בשל חומרת הטבח והשלכותיו". הזירה בביהכנ"ס בהר נוף

'תבל' והעולם

המילה 'תבל' מתארת כהלכה את תחומי האגף. ישראל, בדומה למדינות מערביות אחרות, חולקת עם בעלות בריתה בכל רחבי העולם את כל המידע המודיעיני שלה – מלבד זה הרגיש לה ביותר. תפקידו של 'תבל' הוא לוודא שהמידע אכן זורם בחופשיות ובזמן הנכון. מלבד שיתוף מודיעיני, תפקידו החשוב ביותר של האגף הוא פיתוח פרויקטים משותפים נגד ארגוני טרור ומשטרי רשע, כמו גם סיפוק 'כרית רכה' – סיוע חברי, העלמת עין או השתקה – למקרה שאחד מסוכני המוסד יסתבך בצרה במהלך פעילות חד-צדדית (שנקראה גם פעילות 'כחול לבן') במדינה ידידותית.

'תבל' פועל גם כמשרד חוץ 'צללים' באמצעות כינון יחסים חשאיים מעין דיפלומטיים עם ממשלותיהן של מדינות שנחשבות עוינות לישראל, כמו אינדונזיה ומדינות המפרץ. כמו כן הוא כונן יחסים עם קבוצות וארגונים שאין להם מדינה, כדוגמת הכורדים בצפון עיראק.

ולבסוף, 'תבל' מקיים סדרות אימונים וסמינרים לסוכנויות של מדינות בעלות ברית בתחומי מומחיותה של ישראל, כגון התמודדות עם הטרור האסלאמי. הודו למשל, הפיקה תועלת עצומה מהאימונים שקיבלה בתחום המלחמה בטרור באמצעות 'תבל'. ואכן הדבר אינו מפתיע כלל. מן הזווית הביטחונית, קשמיר דומה יותר מכול – מלבד בגודלה – לגדה המערבית.

מערך הקישור הקריטי ביותר של 'תבל' הוא בין המוסד ובין ה-CIA, וה-FBI מקיים קשר הדוק עם השב"כ. המנדט של אנשי 'תבל' הוא לקיים עם מקביליהם האמריקנים את זרם חילופי המודיעין הדו-צדדי בנושא המלחמה בטרור, ולפתח מבצעים משותפים נגד יעדי טרור שגם לישראל וגם לארה"ב יש עניין בהם. כמו כן על אנשי 'תבל' לטפח יחסי עבודה בין-אישיים טובים עם עמיתיהם ב-CIA כדי לוודא שהדברים יתנהלו כהלכה. השב"כ כאמור מנהל את הקשר עם ה-FBI.

תחומי האחריות בתוך 'תבל' מחולקים על בסיס אזורי. המחלקות השונות כוללות את המזרח הרחוק, מערב אירופה א' (צפון אירופה: גרמניה, צרפת ובריטניה); מערב אירופה ב' (דרום אירופה: איטליה, ספרד ויוון); מזרח אירופה, צפון אפריקה, אפריקה, אמריקה הלטינית (שמאז נטמעה במחלקת צפון אמריקה, הנקראת עתה "האמריקנית"); ומחלקות נוספות שמקיימות קשרי מודיעין חשאיים עם מדינות מוסלמיות. עובדי מוסד שאין להם מושג על אופי פעילותו של 'תבל' רואים בו אגף יוקרתי לקשרים בין-לאומיים. למעשה, כשבעים אחוז מהחומר המודיעיני שמתקבל במוסד מגיע באמצעות 'תבל' – עדות לערך הרב שמופק מרצון טוב ומחילופי מידע הדדיים ביחסים בין-לאומיים.

Pardo, head of Israel's spy agency Mossad, and Cohen, chief of Israel's Shin Bet internal security service, speak during a ceremony in Jerusalemקשרים הדוקים עם ה-FBI וה-CIA. יורם כהן ותמיר פרדו, ראשי המוסד והשב"כ

מערכת היחסים עם ה-CIA ב'תבל' מתנהלת בערוצים שונים בתל אביב וכוללת חילופי מידע פנים אל פנים, תדרוכים קבוצתיים, וחילופי תזכירים בין המטות בתשובה על שאלות ובקשות בנושא מודיעין. בחקירת הפיגוע עובדים אנשי 'תבל' מול סוכני ה-CIA ממרכז הלוחמה בטרור של הסוכנות (ctc) – גוף שהוקם במטרה לתאם את הפעילות נגד הטרור בין הסוכנויות השונות של ארצות הברית.

באופן מסורתי, מספר 2 ב-ctc הוא בכיר ב-FBI שממונה לתפקיד זה כמחווה שנועדה להפגין את יחסי העבודה הטובים בין שתי הסוכנויות. אבל למעשה ה-CIA וה-FBI מתעבים זה את זה ולא מחמיצים הזדמנות לחבל האחד בעבודתו של האחר במסגרת מלחמות טריטוריה בין הגופים הללו. בכל אחד משני הארגונים אין הערכה רבה לכישורי האנשים של הגוף האחר. כמו כן שניהם מעוניינים לנהל את מערכת היחסים בין ישראל לארה"ב. בדרך כלל הממשל בארה"ב הוא שקובע מי מגופי המודיעין הוא המנצח.

בחקירת הפיגוע מצאו עצמם אנשי החמ"ל המשותף נדרשים לא פעם לעדכן הם את נציגי ה-CIA והן את אנשי ה-FBI, שכן אלה לא עדכנו את אלה ואף חיבלו בעבודתם. בשלבים הראשונים של החקירה מצאו עצמם אנשי ה-FBI מגששים באפלה בנושאים חיוניים בעוד עמיתיהם ב-CIA כבר נמצאים בשלב הבא. כאשר התבררו הדברים התנהלה שיחה זועמת בין נציגי הFBI לאנשי השב"כ שעמם הם בקשר הדוק, ובעקבות זאת הוחלט ב'תבל' לעדכן במקביל בכל המידע את נציגי כל הצדדים, מה שמאפשר עבודה משותפת.

למה נכנסו ב'שמונה עשרה'?

החקירה החלה עוד לפני שגופות הנרצחים התקררו. שיטת העבודה של משטרת ישראל והשב"כ באירועים מן הסוג הזה ידועה. ראשית, מבררים בשב"כ מי הם האנשים, מהיכן יצאו, במה הם עסקו בשנים האחרונות, האם בעבר נחשדו בפעילות טרור, מהו עיסוק בני משפחותיהם ועוד.
עוד ביום הטבח בבית הכנסת נעצרו אחד-עשר בני משפחת המחבלים, רסאן אבו ג'מל (27) ובן דודו עודיי אבו ג'מל (22), תושבי ג'אבל מוכאבר, שחוסלו בידי כוחות המשטרה. אלו הועברו לחקירה במתקני השב"כ, וגם המנקה שפעל בבית הכנסת ג'אמל, שסיפר השבוע בכאב על שהתרחש במקום, נלקח לחקירה.

ההתקדמות בחקירה הייתה מהירה במיוחד. לחוקרי המשטרה והשב"כ התברר במהרה כי שני הרוצחים עבדו בקרבת מקום והסתובבו ליד בית הכנסת. תמונות שלהם הועברו מיד על ידי תושבים ובעלי עסקים ברחוב אגסי בשכונה, שזיהו את השניים כמחבלים שביצעו את הטבח. אחד המחבלים עבד בעבר הרחוק בבניין סמוך לבית הכנסת, כך התברר לחוקרי המשטרה, והשני עבד כמשלוחן בשכונה והכיר אף הוא את בית הכנסת היטב.

במשטרה ניסו, ועדיין מנסים, להבין כיצד ידעו שני הרוצחים את שעות הפעילות בבית הכנסת. כמו כן, במהלך החקירה התברר כי השניים המתינו במשך ארבעים דקות לפחות מחוץ לבית הכנסת, ורק לאחר מכן, באמצע תפילת שמונה עשרה, החליטו להיכנס פנימה ולפתוח בטבח הנורא. השאלה שהעסיקה בשבוע האחרון את חוקרי החמ"ל המשותף הייתה מדוע בחרו המחבלים להיכנס אל בית הכנסת דווקא באמצע תפילת העמידה. ברור לחוקרים כי השניים הגיעו לקרבת בית הכנסת קרוב לארבעים דקות לפני שפתחו בפעולה. הם המתינו ברכבם, ורק לאחר הדקות הארוכות בחרו להיכנס ולפתוח בפעולת הטרור.

תמונות מזירת הפיגוע בהר נוף. צילום הלל מאיר-סוכנות תצפית (6)המתינו במשך כארבעים דקות. חוקרי משטרה על יד רכב המחבלים

ההערכה הראשונית קבעה כי השניים העדיפו לפתוח במתקפה בשעה שבה עמדו המתפללים כשגבם אל דלת הכניסה לבית הכנסת, והם מרוכזים בתפילת שמונה עשרה. אלא שאז, עלתה השאלה כיצד ידעו השניים מתי מתחילה תפילת שמונה עשרה, ובכלל, מנין ידעו שבתפילה זו עומדים המתפללים ללא תזוזה במשך דקות ארוכות.

אפשרות נוספת היא כי השניים כלל לא ידעו שהמתפללים נמצאים בעיצומה של תפילת עמידה, וכי השניים המתינו כדי לוודא שכמה שיותר אנשים ייכנסו אל בית הכנסת. כשישבו מחוץ לבית הכנסת, ברכבם, ראו עדיין את תנועת המתפללים שעשו את דרכם אל בית הכנסת, וייתכן כי ביקשו להמתין עד שבית הכנסת יהיה עמוס עוד יותר, במטרה לפגוע בכמה שיותר יהודים בבוקר הנורא ההוא.

אפשרות נוספת שהעלו חוקרי המשטרה מדברת על ניסיון של השניים לבדוק את השטח ולהיות בטוחים שאין נושאי נשק בסביבת בית הכנסת. מרכבם, תצפתו השניים על בית הכנסת, ולחוקרים ישנה הערכה כי ביקשו לוודא שאין באזור בית הכנסת אנשי מג"ב, שוטרים או אזרחים נושאי נשק. רק כאשר וידאו השניים כי אין מחזיקי נשק בסביבת בית הכנסת, בחרו להיכנס אל בית הכנסת ולפתוח במעשה הטבח.

בהקשר לשלוש התיאוריות האופציונליות שגרמו לשני המחבלים להמתין דקות ארוכות מחוץ לבית הכנסת, נחקר גם ג'מאל, המנקה הערבי שעבד בבית הכנסת, שכן חוקרי המשטרה חשדו כי הוא העביר מידע מוקדם ואף דקות ספורות לפני האירוע, לשני המחבלים. ג'אמל נוקה מחשד, אבל החקירה עדיין רחוקה מלהסתיים.

דאעש. רויטרסהטבח נעשה בהשפעת 'דאעש'.

כך או כך, גורמי החקירה שפועלים יחדיו בטוחים כבר עכשיו שהטבח כולו נעשה בהשפעת פעולות הטרור של ארגון הטרור 'המדינה האסלאמית' (דעאש). התכנון המוקדם, העובדה שהמחבלים הגיעו חמושים בסכיני קצבים מחודדים ובגרזנים, כמו גם העובדה שהשניים כיוונו את נשקיהם ואף ירו לכיוון ראשי המתפללים, מלמדת את החוקרים על ההשפעה העמוקה של ארגון דאעש על שני המרצחים. גם העובדה שניסו לפגוע בו זמנית בכמה שיותר מתפללים, מלמדת את החוקרים כי ההשפעה על האירוע כולו הייתה מפעולות ארגון דעאש הפועל בעיראק ובסוריה. דרכי הפעולה הבולטות בסרטונים שמפרסמים פעילי דאעש כמעט זהות לאופי הפעולה של שני המחבלים. במקביל, גופי הביון החוקרים בטוחים גם כן כי השניים השתייכו לגוף המקורב לחמאס, ואף הושפעו מההסתה שמנהלת התנועה נגד ישראל בחודשים האחרונים, מאז הסתיים מבצע 'צוק איתן'.

בתי הכנסת חשופים לפגיעה

במקביל לחקירה המתמשכת, עסוקים במשטרת ישראל בהפקת לקחים מהאירוע הרצחני. ראשית, במשטרה נרשמה ביקורת רבה על העובדה שבאזור בית הכנסת כולו לא היה בנמצא ולו אדם אחד נושא נשק. גורמים במשטרה אמרו השבוע כי זו מציאות שיש לשנותה. "לא ייתכן שבמקום שבו מתכנסים כל כך הרבה אנשים מדי יום, לא יהיה לפחות אדם אחד נושא נשק, שיוכל להושיט עזרה במקרי חירום", אמר בכיר במשטרת ירושלים.

במשטרה אף ערכו בדיקות שגרתיות בבתי כנסת נוספים בירושלים, ובעקבותיהן עתידה המשטרה להוציא דו"ח מסקנות שיכלול בתוכו הוראות בטיחות לבתי הכנסת בעיר. במשטרה גילו כי במרבית בתי הכנסת בעיר ישנה רק כניסה ויציאה אחת, ובמרבית מהמבנים אין יציאת חירום.
בכיר בשב"כ שהשתתף בעצמו בביקורים בבתי כנסיות בעיר אמר השבוע ל'משפחה' כי "זוהי מציאות חסרת תקדים. בתי הכנסת עומדים חשופים בפני פגיעה, בכל רגע נתון. בלתי אפשרי להשאיר את המצב כמות שהוא".

במשטרה שוקלים בימים אלו כיצד להתמודד עם המציאות המורכבת הזו, וגם האפשרות לשלב בין ארגוני ההצלה, 'איחוד הצלה' ו'זק"א', עומדת על הפרק. במשטרה שואפים שבכל בית כנסת בעיר יהיה לפחות נושא נשק אחד, שיהיה נוכח בשעות התפילות גם בשבתות ובחגי ישראל. "לו האירוע היה מתרחש בשבת, קשה לחשוב כיצד הוא היה מסתיים", אמר השבוע גורם המעורה בחקירת הטבח. "מבלי טלפונים ניידים, אנשי הביטחון לא היו יכולים לדעת בכלל על המתרחש בבית הכנסת, והתוצאות היו עלולות להיות חמורות הרבה יותר".

תכנית שמונת השלבים

ובעוד חקירת הטבח נמשכת, במערכת הפוליטית ממשיכים לטכס עצות כיצד ניתן להתגבר על מתקפת הטרור המתמשכת בירושלים. במשטרה מתעקשים שלא להגדיר את המציאות בעיר כ'אינתפאדה', אך לכל ברור שגם מבלי ההגדרה המדויקת מדובר באינתיפאדה לכל דבר.

גורמים פוליטיים רבים רואים במשטרה כגוף שאינו מצליח באופן מעשי להתמודד עם המציאות בעיר, ולפיכך, החלו השבוע להעלות הצעות שונות כיצד להתמודד עם הטרור בבירת ישראל. ההצעה הבולטת ביותר שאף זוכה לתמיכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו היא הצעת החוק של יו"ר ועדת הכנסת ח"כ יריב לוין (הליכוד), הכוללת תכנית בת שמונה שלבים שאמורה להרתיע את המפגעים הפוטנציאליים היוצאים מהשכונות המזרח-ירושלמיות. לוין מתכוון להעלות את ההצעה שלו במסגרת הוראת שעה, שתוקפה היא לזמן מוגבל מראש.

על פי נוסח ההצעה שאמור לוין להגיש, כל אדם שייתפס בפעילות טרור כלשהי – כולל יידוי בקבוקי תבערה – תישלל באופן אוטומטי אזרחותו או זכות התושבות שברשותו. כמו כן, מיד לאחד שיישא את עונשו, יגורש המפגע אל מחוץ לגבולותיה הריבוניים של מדינת ישראל. כמו כן, קובעת הצעת החוק, מבצעי פעולות טרור שייהרגו במהלכן, לא יזכו להלוויה, וגופותיהם לא יוחזרו למשפחותיהם אלא ייקברו בחשאי מבלי שתינתן לבני משפחותיהם הזכות לעלות על קברם. כמו כן, על פי הצעת החוק, בתי המחבלים ייהרסו תוך עשרים וארבע שעות מרגע ביצוע פעולת הטרור. עוד קובעת ההצעה כי בני משפחת טרוריסט שיביעו תמיכה במעשיו יגורשו מיד אל מחוץ לגבולותיה של מדינת ישראל.

A Palestinian protester fires a homemade weapon towards Israeli security forces during clashes in east Jerusalem"דרושה הרתעה נוקשה". יורי זיקוקין בירושלים

עוד קובע לוין בהצעת החוק שלו, כי אזרחים ישראלים שייתפסו בהסתה או ביידוי אבנים, ואלו שישתתפו בהתקהלות אסורה שבה יִיָרו זיקוקים או יושלכו בקבוקי תבערה, ייעצרו מיד עד תום ההליכים המשפטיים נגדם. כמו כן, כל אדם אשר יניף דגל אויב, לרבות דגל הרשות הפלסטינית או כל דגל של גוף טרור כזה או אחר, ייעצר מיד, יינקטו נגדו הליכים משפטיים והוא עתיד להיות מגורש מתחומי מדינת ישראל. מי שיורשע באחת העבֵרות הנ"ל, ייאבד מיד את זכותו לקצבה מהביטוח הלאומי וכן את רישיון הנהיגה שלו למשך עשר שנים ממועד ביצוע העברה. השלב האחרון בהצעת החוק קובע כי המשטרה תוכל לסגור בתי עסק שידפיסו פרסומי תמיכה בטרור וכן הוראה מיוחדת שלפיה יוכל כל מעסיק לפנות למשטרה כדי לקבל מידע בנוגע להרשעות בגין עברות ביטחון של עובדיו. אם יתברר שלמועסק עבר ביטחוני בעייתי, יהיה המעסיק רשאי לפטרו מיד ללא פיצויי פיטורים כלל. באמצעות הרתעה נוקשה, מאמין לוין כי מפגע ישקול שוב ושוב לפני שיצא לפעולה, ביודעו כי יוטלו עליו סנקציות חמורות במיוחד.

ריבונות ירדנית בהר הבית?

במקביל ללוין, גם השר לביטחון פנים מקדם הצעת חוק הנוגעת למתיחות במזרח העיר. הצעת החוק שמקודמת בימים אלו במשרד לביטחון פנים עתידה להכריז על משמרות ה'מורביתון' – משמרות של מוסלמים שפועלים באזור אל-אקצא, כעל התאחדות בלתי חוקית.

משמרות המוסלמים מורכבות מגברים ונשים ששוהים במשמרות באזור המסגדים בהר הבית, בשעות היום והליל. אנשי המשמרות היו מעורבים באין-ספור אירועים של ידויי אבנים ואלימות שהופנתה נגד מבקרים יהודיים בהר ונגד כוחות הביטחון הישראליים. את פעילותם של אנשי המשמרות מממנים גורמים אסלאמיים שונים, בהם הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית בישראל, ונגד רבים מחברי המשמרות הוצאו צווי הרחקה מההר לתקופות שונות.

כעת בוחן אהרונוביץ' עם המשטרה והשב"כ הגשת הצעת חוק שתאסור את פעילות המשמרות בהר. גורם ביטחוני צוטט השבוע כאומר שלאחר בדיקה שנעשתה במערכת הביטחון התברר כי הכסף שמקבלים אנשי המשמרות מגיע ממדינות המפרץ לשטחים, דרך מבריחים, ורק לאחרונה נתפס אדם שניסה לחצות את הגבול בין ישראל לירדן בגשר אלנבי כשברשותו מיליון שקלים שיועדו לתשלום משכורות אנשי המשמרות. מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו נדרש לאחרונה לאירוע המדובר ולתופעת המשמרות באמרו כי "החכמה הגדולה היא לראות איך אנחנו עוצרים את המימון הזה. באחרונה תפסנו מימון של כמיליון שקלים. בדבר הזה הרגשנו מיד שינוי בהר הבית. זה הורגש בתוך כמה ימים, איך הדבר הזה הוריד את המספרים. אני חושב שגם זאת דרך אפקטיבית לטפל בתופעה הזו".

Israeli border police officers walk past the Dome of the Rock  in Jerusalem's Old City"לא בטוחים שירדן תשמח לקבל את השליטה". הר הבית

סביר להניח שגם הצעת החוק הזו עתידה לגרום לסערה בעולם המוסלמי, שמנהיגיו מתעקשים לטעון כי ישראל מנסה לשנות את הססטוס-קוו בהר הבית, ואף מעודדים את ההתנגדות האקטיבית של מוסלמים במזרח העיר נגד מה שהם מכנים 'הניסיון הישראלי לפגוע במקומות הקדושים'.

הצעה נוספת שהשמיעו השבוע גורמי ביטחון וקיבלה אישור גם במשרד ראש הממשלה מדברת על אפשרות של העברת השליטה הריבונית בהר הבית לירדן. אפשרות כזו, טענו השבוע גורמי ביטחון, תעביר את מלוא האחריות למתרחש בהר לידי הירדנים, ומדינת ישראל תוכל לטעון ובצדק שכל המתרחש בהר אינו בתחום שליטתה. טרם ברור אם ישנו מענה בצד הירדני, וגורמי ביטחון המעורים בפרטי ההצעה כלל לא בטוחים שירדן תשמח לקבל את השליטה על האזור שנחשב למתחם הקדוש ביותר למוסלמים.

0 Responses

  1. לא צריך להיות גאון או חבר בFBI כל מי ששומע קצת חדשות שמע את הראיון בטמבלויזיה יומיים או 3 לפני כן על הנער אבוחדיד ובראיון הוזכר משפחתו של החשוד ברצח המתגוררים בסמוך לבית הכנסת בהר נוף ואלה שראו את זה בא להם דם בעיניים וההמשך לרצח היה קצר ביותר ופשוט, מה יש עוד להוסיף לצערינו??

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו