עולם הישיבות באבל: הרב הלל זקס זצ"ל

אלפי תלמידים אבלים עם פטירתו של רבי הלל זקס זצ"ל מראשי עולם הישיבות אשר זכה ליצוק על ידיהם של דור דעה • מסע ההלוויה יצא בשעה 19:30 מבית ההלוויות שמגר להר הזיתים

עולם התורה הישיבתי אבל עם הסתלקותו לגנזי מרומים של הגאון הרב הלל זקס זצ"ל ראש ישיבת כנסת הגדולה במודיעין עילית ומראשי ישיבת חברון.

בהידרדרות מהירה שהחלה ביום ראשון בהתמוטטותו הפתאומית והמשיכה על פני הימים האחרונים בבית החולים מעייני הישועה שם עמלו הרופאים להחזיקו ולהחיותו, אך למרבה הצער היום בצהריים כשלו המאמצים, והוא השיב נשמתו ליוצרה בטהרה.

תלמידיו הרבים בהיכל הישיבה נדהמו כאשר נכנס המשגיח להיכל במהלך קריאת פרקי התהילים לרפואתו, ובקול בוכים בירך 'דיין האמת' תוך שהוא קורע את בגדו כדין האבל על רבו. זעקות השבר של בחורי הישיבה שהצטרפו לאבל וקרעו בגדיהם, הגיעו עד מהרה לאוזניהם של דורות רבים של תלמידיו הותיקים אשר מבכים אף הם על הילקח עטרת תפארת מעולם התורה.

מסע הלוויה יצא בשעה 16:30 מהיכל ישיבת "כנסת הגדולה" ברחוב חפץ חיים 26 במודיעין עילית ויעבור ב-19:30 בבית הלוויות שמגר בירושלים, שם ילווהו אלפי תלמידיו למנוחת עולמים בהר הזיתים.

מתולדותיו

רבי הלל נולד בראדין בחודש שבט תר"צ לרב מנחם מנדל זקס ולפייגה, בתו של החפץ חיים. בגיל 8, בעקבות פלישת הצבא האדום לפולין, עברה משפחתו לאיישישוק, ולאחר מכן לוילנא. לאחר קבלת אשרת כניסה לארצות הברית חצתה משפחתו את ברית המועצות לרוחבה ומשם עברה ליפן ולארצות הברית.

בהגיעו לאמריקה בגיל תשע, שקד על תלמודו אצל רבי משה פיינשטיין ז"ל בישיבת תפארת ירושלים והתחבב עליו ביותר, את משנת עיונו המשיך לקנות כתלמידו של הרב ראובן גרוזובסקי ז"ל עד שנחשב ממעתיקי שמועתו, כן למד בישיבת לייקווד בראשות רבי אהרן קוטלר ז"ל. במשך שנים רבות החזיק בחברותא עם הני צנתרי דדהבא, רבי שניאור קוטלר ורבי שמואל קמינצקי.

בהגיעו לפרקו הקים את ביתו עם זוג' מרת אהובה אסתר חברוני, בתו של ראש ישיבת חברון הרב משה חברוני. לאחר נישואיו התגורר בארצות הברית. בשנת תש"כ עלה לישראל והתיישב בשכונת גאולה בירושלים, סמוך לישיבת חברון. מאוחר יותר התמנה לראש ישיבה בישיבת חברון, לצד ראשי הישיבה הרב שמחה זיסל ברוידא והרב אברהם פרבשטיין. ובמשך שנים רבות עד לשנת תשס"ח היה מופיע בישיבת חברון פעמיים בשנה למסור את שיעור פתיחת הזמן.

בשנת תשנ"ו ייסד את ישיבת כנסת הגדולה במודיעין עילית, המכונה על שמו ישיבת ר' הלל, בראשותה עמד לתפארה בנהלו אותה ביד רמה, אך לפני כשנה הרחיב את מפעל חייו ופתח את ישיבת כנסת הגדולה לצעירים במודיעין עילית.

הותיר אחריו את צאצאיו הרבים זרע ברך ה' ההולכים בדרכיו, חתניו הם הרב חיים מן רב קהילה במודיעין עילית ובעבר ראש ישיבת ירוחם, והרב צבי וילנסקי נכדו של הרב אליהו לופיאן, ראש ישיבה לבני חו"ל. אלפי תלמידיו ימשיכו במפעליו התורניים כשאיפתו הטהורה.

ת.נ.צ.ב.ה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו