הרכבת חוזרת לשבות? עיני עתר לבית הדין

יו"ר ההסתדרות עופר עיני, מבקש מבית הדין לענייני עבודה לאפשר לעובדי הרכבת לשבות שוב • ההסתדרות: "המשא ומתן הגיע למבוי סתום" • הנהלת הרכבת: "אין כל מקום לשביתה"

כנראה שההשבתה הפראית בשבוע שעבר – בניגוד לצו בית משפט, של עובדי הרכבת לא הספיק, אז ההסתדרות עתרה אמש (מוצ"ש) לבית הדין לעבודה בבקשה להשבית שוב את תנועת הרכבות, בנימוק ש"אין דרך אחרת לעצור את שר התחבורה".

קרא עוד:

[postim]

טרם נקבע דיון בבית הדין בבקשה, שנועדה לבטל את צו המניעה שהוצא בשבוע שעבר. כמו כן, טרם נקבע מועד לשביתה האפשרית.

"מבוי סתום"

לטענת ההסתדרות ועובדי הרכבת, העתירה הוגשה "לאחר החלטה חד צדדית של שר התחבורה בדבר הוצאת תחזוקת הקרונות למיקור חוץ ללא קשר לתוצאות המשא ומתן, ולאור שינוי הנסיבות ובהיקלעות המשא ומתן למבוי סתום".

בעתירה הודגש שהמדינה פועלת בניגוד להסכם שחתמה רק בשבוע שעבר בנושא עובדי הקבלן. "עוד לא יבשה דיו ההסכם, וכבר מנסה המדינה לחמוק מהעקרונות עליהם היא חתמה ולעשות דין לעצמה חרף ההסכמות החתומות", הוסיפו בהסתדרות.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אמר כי השביתה אינה מטרה, "השביתה זה הדבר האחרון שהייתי מעוניין בו. השביתה אינה מטרה בפני עצמה אלא רק סוג של גורם מאזן בין העובדים למעסיק בתוך המשא ומתן". הוא קרא לשר התחבורה "לחזור לשולחן המשא ומתן בלי תנאים מוקדמים ולנהל משא ומתן אמיתי וענייני".

תרגיל תקשורתי לעיני

ביום חמישי האחרון היו אמורים שר התחבורה ויו"ר ההסתדרות להפגש ולידון בעניין העסקתם של עובדי 'חוץ' בתחזוקת קרונות הרכבת.

דקות לפני שהגיע עיני לפגישה, זימן השר את העיתונאים והודיע חד משמעית כי הרכבת תעסיק עובדי 'חוץ' "בהסכמה או בכפייה" כלשונו.

כשיו"ר ההסתדרות הגיע לאחר כמה דקות, הוא הופתע משאלות העיתונאים על כך שהשר כבר החליט. והשניים ישבו ל'פגישה' של כשתי דקות, הצטלמו והלכו.

השר ישראל כץ הנחה את הנהלת רכבת ישראל לחתום עד סוף החודש על הסכם לתחזוקת חוץ של קרונות הרכבת על ידי היצרנית הקנדית בומברדייה. כאמור, הוא הביע תקווה שהחתימה תושג בהסכמה, אולם ההסכם לדבריו, ייחתם בכל מקרה. בתגובה, נטש יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, את הפגישה בנושא.

"אין כל מקום לשביתה"

מהנהלת הרכבת נמסר כי בשנתיים הקרובות היא עומדת לרכוש מאות קרונות ועשרות קטרים. "הגידול החד במספר הרכבות והקטרים, אינו מאפשר לרכבת ישראל להכשיר, בתקופה קצרה, מספר כה רב של עובדים, על מנת לתחזק בצורה טובה ובטיחותית את הצי החדש". לפיכך, מוסיפים ברכבת, "הוחלט על ידי הממשלה כי תחזוקת הקרונות והקטרים החדשים תיעשה על ידי יצרן הרכבות, במקביל להמשך תחזוקת הרכבות הקיימות בחברה, על ידי עובדי הרכבת".

לטענת הנהלת הרכבת, במשא ומתן שנערך בשנה וחצי האחרונה ניסתה ההנהלה להגיע להסכמות עם העובדים, אך "ועד העובדים מנע כל התקדמות בנושא, למרות התחייבות ההנהלה לביטחון תעסוקתי, גיוס מאות עובדים נוספים בחוזה קיבוצי ותגמול שכר נדיב של 12 אחוזים על המהלך". לפיכך, טוענים ברכבת,"אין כל מקום לשביתה".

סכין בגב היו"ר?

בתוך כך, הבוקר פרסם "כלכליסט" מפי עובד בכיר ברכבת כי "בשבועות האחרונים חתמו מאות אנשים על טופסי תמיכה בעמיר פרץ, אם יחליט להתמודד מול עיני על ראשות ההסתדרות. החתימות נאספו בניגוד לדעתה של יו"ר ועד הרכבת גילה אדרעי, שעד יום רביעי קיבלה תמיכה מעיני". עם זאת, גורמים בוועד אומרים כי מדובר בכמה עשרות עובדים בלבד וש"המחתים מוזמן לחשוף את רשימותיו".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו