בעקבות אירועי בטיחות חמורים: הופסקו האימונים בחיל האוויר

מפקד חיל-האוויר, האלוף אמיר אשל, הורה על יום של הפסקת האימונים במערך הקרב בחיל-האוויר, לאחר מספר אירועי בטיחות חמורים שהתרחשו בימים האחרונים • הפעילות המבצעית והכונניות יתקיימו כמתוכנן

במקום אימונים: תדריכי בטיחות. מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, הורה על יום של הפסקת האימונים במערך הקרב, לאחר מספר אירועי בטיחות טיסה שהתרחשו לאחרונה. במקום זאת, יתקיימו היום בטייסות הקרב כנסים ומפגשי לימוד בנושא הבטיחות. בכנסים אלו, ינתחו סיכונים ואירועים, ידונו בתגובות וירעננו את נהלי הבטיחות.

בשבועות האחרונים אירעו מספר אירועים בהם מטוסי קרב חלפו אחד ליד השני. אחד הטייסים נשפט לימי מחבוש. בנוסף, ביום שני מטוס "סופה" (F-16I) נחת נחיתת חירום בבסיס רמת-דוד כתוצאה מחדירה של ציפור לקוקפיט. במקרה נוסף רכב אזרחי חצה מסלול במהלך המראה של מטוס קרב.

עולם הבטיחות הוא אחד מעולמות התוכן החשובים והמרכזיים ביותר בעולם התעופה ובעיקר בעולם התעופה הצבאי. מנהל בטיחות ובקרת איכות (מבק"א) האמון על נושא זה בחיל, עוסק כל השנה בתחקור והדרכה בנושא הבטיחות באוויר. במבק"א אומרים כי קשה לחזות מה יגרום לתאונה הבאה והאתגר הגדול הוא להפיק לקחים ולא לחזור על אותן טעויות מצד אחד, ומצד שני לייצר יכולות להתמודדות עם אירועים לא מוכרים.

שנת 2014 הסתיימה ללא תאונות קטלניות, התאונה הקטלנית האחרונה התרחשה בחודש מרץ 2013 בעת טיסת אימון לילה במסוק קוברה. התאונה התרחשה עקב תקלה טכנית במסוק.

תמונת בטיחות טובה

בחיל מתייחסים בחומרה לאירועי בטיחות וכל אירוע מתוחקר ברמת הטייסת ומופץ לכל החיל. ביום ממוצע בחיל-האוויר יוצאות יותר מ-500 גיחות לאימונים בכל הפלטפורמות וכל גיחה היא פוטנציאל לאירוע. רמת הבטיחות בחיל נמצאת בשיפור מתמיד וביחס לכמות הגיחות מדובר בתמונת בטיחות טובה.

בשיחות שנערכות מעת לעת עם מפקדי הטייסות, משתפים המפקדים חוויות של תאונות ואירועים שהתרחשו תחת פיקודם. השיח הפתוח בתחום הבטיחות מאפשר למפקדים הכרות עם אירועים דומים בטייסות החיל, דרכי התמודדות ודילמות מקצועיות ופיקודיות בתחום.

קרא עוד:

[postim]

משנות ה-90 הגורם האנושי הופך להיות דומיננטי יותר באירועי הבטיחות. אם בעבר התאונות והאירועים היו ברובם עקב תקלות טכניות ומעט מהן, היו בתחום טעויות וגורמי אנוש, עכשיו מצביעים הגורמים כי בערך מחצית מהאירועים הם טכניים ומחצית גורמי אנוש, הסבר לכך ניתן למצוא בכך שהמטוסים הופכים להיות מתוחכמים יותר ויותר ודורשים רמת מיומנות גבוהה מאוד מצוותי-האוויר.

כאמור, מחר יחזרו האימונים במערך הקרב לשגרה. חיל-האוויר נדרש להתאמן באופן הקרוב ככל הניתן למתאר האמת ולשמור על יכולותיו המבצעיות, תוך שמירה קפדנית על הבטיחות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו