לאחר עלייה משמעותית בשעות הבוקר: אחוז ההצבעה התמתן וזהה ל-2013

מזג האוויר הנאה גורם לעליית ההצבעה בשעות הבוקר • יותר מרבע מהמצביעים הצביעו בשעות לפני הצהריים, ואחוז ההצבעה כמעט זהה לשיעורו ב-2013 • דווקא במגזר הערבי מסתמנת יציאה המונית אל הקלפיות, בתקווה להשגת היעד שהציבו – 15 מנדטים

לאחר שבשעות הבוקר נמסר על אחוזי הצבעה גבוהים מאוד, המספרים ככל הנראה התמתנו, ונכון לשעה 12:00 עומד אחוז ההצבעה על 26.5, שתי עשיריות האחוז פחות מבחירות 2013.

בוועדת הבחירות המרכזית הסבירו מאוחר יותר כי הזינוק בשיעור ההצבעה בשעות הבוקר נובע משינוי בשיטת איסוף הנתונים, שבמערכת הבחירות הנוכחית זורמים בזמן אמת, ולכן המספרים מתעדכנים כלפי מעלה בשלב מוקדם.

קרא עוד:

[postim]

בשעה 10:00 פרסמה ועדת הבחירות המרכזית כי עד לשעה זו הצביעו 13.7% מבעלי זכות ההצבעה. מדובר בעלייה משמעותית ממערכות הבחירות הקודמות, בהם אחוזי ההצבעה בבוקר היו נמוכים במיוחד. במערכת הבחירות ב-2013 עלו המספרים ל-11.4% עד 10 בבוקר, אולם שיעורי ההצבעה הגבוהים התמתנו במהלך היום.

ההסבר לתופעה הוא לא אחר מאשר מזג האוויר. במערכת הבחירות הנוכחית ובזו שלפניה, שרר ביום הבחירות מזג אוויר נאה, שהמריץ את האזרחים להצביע מוקדם כדי לנצל את יום השבתון מהעבודה ליציאה משפחתית לפארקים ולחיק הטבע. במערכות בחירות קודמות מזג האוויר היה חורפי, ולכן מצביעים רבים נותרו בבתיהם ויצאו להצבעה מאוחר יותר.

אחוז ההצבעה בבוקר במגזר הערבי זינק לשיעור של פי 3 ממערכות הבחירות הקודמות

במגזר הערבי מדווחים על זינוק מרשים באחוזי ההצבעה, עקב האיחוד בין המפלגות הערביות. על פי נתונים של הרשימה המשותפת, נרשמו אחוזי הצבעה גבוהים פי שלושה מאשר במערכות בחירות קודמות. גם נתון זה צפוי כמובן להתמתן, מפני גם במערכות הבחירות הקודמות הצביעו יותר ממחצית בעלי זכות הבחירה ביישובים הערביים, אולם הוא בהחלט עשוי לסמן מגמת התחזקות מרשימה עבור הרשימה המשותפת, שמקווה להיות השלישית בגודלה בכנסת ושואפת לראשות האופוזיציה במקרה של ממשלת אחדות.

מפלגת הליכוד פרסמה הודעה בה היא קוראת למצביעיה לצאת אל הקלפיות מפני שיעור ההצבעה הגבוה המסתמן במגזר הערבי. בליכוד חוששים מאדישות המצביעים שרבים מהם עייפים משלטון נתניהו ויצביעו לו רק כברירת מחדל, לעומת ההתלהבות במחנה השמאל מהאפשרות של מהפך, הממריצה בוחרים רבים לצאת ולהצביע.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו