אוקראינה: יום כיפור אצל 'המגיד מזלאטשוב' ביאמפולי

עשרות יהודים מהעיירות הסמוכות ליאמפולי התכנסו לתפילות ביום הכיפורים בבית הכנסת המשוחזר של ה'נודע ביהודה' • הרב הלל כהן, עסקן חסידי מקייב, מתאר את ההרגשה המרוממת

מניין מכובד נערך ביום הכיפורים, זו השנה השניה, בעיירה יאמפולי שבאוקראינה, ליד ציונו של המגיד מזלאטשוב ובנו ר' יוסלה מיאמפולי, על אם-הדרך, בין אניפולי (ר' זושא והמגיד ממעזריטש) ואוסטראה (המהרש"א).

יאמפולי היא עיירה רחוקה בה כיהן כרב ה'נודע ביהודה', וכפי שפורסם ב-JDN, לאחרונה שוחזר בית הכנסת העתיק.

מי שמארגן את הפעילות היהודית במקום הוא העסקן החסידי מקייב, הרב הלל כהן. לדבריו, הוא אוסף יהודים מהסביבה כולה: מערב אוקראינה, קרמניץ, טרנופול, אוסטראה, סלבוטה, שפיטובקה, לבוב, מונקאטש, לוצק, בראדי, ומקומות רבים נוספים, שהיו פעם עיירות יהודיות מובהקות, והיום לא נותר, כמעט, זכר יהודי.

עשרות צעירים יהודים הגיעו ליאמפולי כאשר לחלק מהם זו הפעם הראשונה שהם זוכים להשתתף בתפילות יום כיפור.

הנגיד ר' יחזקאל ברקוביץ הגיע מארה"ב, והוא אף עבר לפני התיבה בתפילת נעילה. בין המשתתפים בתפילות: חברי פרלמנט יהודיים של מחוזות רובנה וחמלניצקי, ויהודי אמיד ממונקאטש. אלו התחרו ביניהם במשך דקות ארוכות, מי יזכה בקניית 'מפטיר יונה'.

"אי אפשר לתאר בפה או בכתב את ההתרגשות העצומה מהתפילות ומסדר יום הכיפורים של אותם יהודים, שכל השנה רחוקים מאד מסביבה יהודית ומאידך גיסא מתגוררים בסמיכות לאותם צדיקים וגדולי עולם, באותן עיירות ידועות שם בעולם היהודי", אומר הרב הלל כהן בשיחה עם JDN.

מאחורי הפעילות הזאת עומדים האחים הנגידים ר' משה ור' יואל לנדא מניו יורק, נכדי המגיד, שהקימו מלון מפואר סמוך ונראה לציון של המגיד ושחזרו את בית המדרש, וכעת, יחד עם הרב הלל כהן, הם מממנים פעילות יהודית לקירוב יהודים לאביהם שבשמים.

האחים הנגידים הולכים בדרכו של הסבא, המגיד מזלאטשוב, שהיה ידוע במצוות הכנסת האורחים המופלגת ובקירוב הרחוקים, ומעמידים את שירותי בית המלון חינם עבור אותם יהודים, ומממנים את הסעודות לפני ואחרי הצום.

כמו כן, ידוע מה שנאמר בשם ר' יענקלע מפשווערסק שעבודתו של המגיד הק' היא במיוחד להעלות את תפילות עם ישראל, אותם תפילות פשוטות שלא עלו למעלה, דאג המגיד להעלות אותם לקב"ה. זו הסיבה שהמגיד היה מתפלל מאוחר, אפילו אחרי זמני התפילה, באומרו שתפקידו הוא לדאוג לאותם תפילות ולהיות המאסף ולהביאן אל מתחת כסא הכבוד.

IMG_0093 (640x427)IMG_0158 (640x427)IMG_0186 (640x427)IMG-20111006-00680 (640x480)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו