האמריקנים לפוטין: "אתה מסכן את שיחות הגרעין"

בוושינגטון ובירושלים מודאגים מאוד מעסקת מערכת ה-S-300 בין רוסיה לאיראן, אשר חודשה אתמול בהוראת פוטין לאחר שנים של הקפאה • אנליסט רוסי: "אם עכשיו נתעכב וניתן לאיראן להמתין, בעתיד, כאשר הסנקציות יוסרו במלואם, וושינגטון ובנות בריתה ישתלטו על רוב השוק האיראני"

החלטת נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על הסרת האיסור על מכירת מערכת הנ"מ המתקדמת S-300 לאיראן מעוררת חששות כבדים וזעם רב בקרב מדינות המערב ובישראל.

שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, שוחח אמש עם עמיתו הרוסי, סרגיי לברוב והביע בפניו את חששות הממשל מההחלטה המסוכנת. דובר הבית הלבן הזהיר אתמול פומבית כי העסקה עלולה לסכן את תהליך הסרת הסנקציות הכלול בהסכם הגרעין, ולמעשה לטרפד את ההסכם כולו. "אחדות ותיאום עם מדינות כמו רוסיה הם קריטיים להצלחת המשא ומתן", אמר הדובר, ג'וש ארנסט.

קרא עוד:

[postim]

עם זאת, דוברת מחלקת המדינה אמרה מנגד כי ארצות הברית לא סבורה שההחלטה תפגע באחדות של שש המעצמות, המנסות להגיע להסדר כולל עם איראן בחודשים הקרובים.

"זאת הוכחה לכך שהתנופה בכלכלת איראן בעקבות הסרת הסנקציות תנוצל להתחמשות"

גם בירושלים הגיבו במילים קשות על הכוונות הרוסיות. השר לענייני מודיעין יובל שטייניץ האשים כי "בזמן שאיראן מתנערת מסעיף אחרי סעיף במסגרת להסכם שהוצהרה בשבוע שעבר, מתחילה כבר הקהילה הבינלאומית בהקלות עליה". לדבריו, "זאת תוצאה ישירה ללגיטימציה שמקבלת איראן מעסקת הגרעין שנרקמת איתה, וזאת הוכחה לכך שהתנופה בכלכלת איראן שתבוא בעקבות הסרת הסנקציות תנוצל להתחמשות ולא לרווחת העם באיראן".

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, הגן על החלטת הקרמלין ואמר כי לאור מסמך ההבנות שנחתם בלוזאן בתחילת החודש, אין כל מניעה לחדש את העסקה. לטענתו, מדובר במערכת הגנתית ולא התקפית, כך שהיא אינה מאיימת על אף מדינה ואינה מסוכנת לשלום העולם. "איננו רואים צורך להמשיך באיסור בשל ההתקדמות בשיחות והלגיטימיות הטבעית של ההסכם העתיד לבוא", אמר.

חוקר רוסי בכיר לענייני ביטחון ומדיניות חוץ, הסביר כי הבהילות של מוסקבה להכריז על ביטול האמברגו מיד עם חתימת הסכם המסגרת, היא למעשה יריית הפתיחה במרוץ לחידוש הקשרים הכלכליים עם איראן, בו צפויות ליטול חלק גם מדינות המערב לאחר חתימת ההסכם הסופי. "אם עכשיו נתעכב וניתן לאיראן להמתין, בעתיד, כאשר הסנקציות יוסרו במלואם, וושינגטון ובנות בריתה ישתלטו על רוב השוק האיראני", אמר החוקר, גנרל בדימוס ליאוניד איבשוב.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו