במשרד הבינוי זועמים על כוונת האוצר להגביר את נטל המס על רוכשי הדירות

הכלכלן הראשי באוצר מציע לשנות את חוקי המס, כך שדירות הנקנות על ידי זוגות צעירים כאשר את ההון הראשוני מעמידים הוריהם, ייחשבו כ'דירה שנייה' ויחויבו במס גבוה • מנכ"ל משרד הבינוי: "ההורים שעוזרים לילדיהם שנישאו לרכוש את דירתם הראשונה, אינם 'משקיעים' או 'מלביני הון'"

"פקידי האוצר ממשיכים להלך אימים בכדי להטיל מסים חדשים שיפגעו בשוק הנדל"ן", במילים חריפות אלו האשים היום מנכ"ל משרד הבינוי שלמה בן-אליהו את הכלכלנים הממונים על הכנסות המדינה.

בתגובה לסקירה השבועית של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר שפורסמה השבוע, מתריעים במשרד הבינוי מפני ניסיון נוסף של פקידי האוצר "לדחוף הצעות חדשות ורעות" בתחום מיסוי המקרקעין, אשר עלולות לזעזע את שוק הנדל"ן בישראל.

קרא עוד
[postim]

בכותרות הסקירה שפורסמה ביום שני יצא טענו אנשי האוצר כי בפרויקט הדגל החדש של משרד הבינוי – 'כרמי גת' בקריית גת, נרכשו רבות מהדירות המיועדות לזוגות צעירים, על ידי משקיעים, המעמיקים את משבר הדיור בישראל.

האוצר: 'הסכמי הגג' מנוצלים לרעה על ידי המשקיעים המתחמקים ממס

'כרמי גת' הוא הפרויקט הראשון הנבנה במסגרת 'הסכמי הגג' שיזמו מרדי האוצר והבינוי במטרה להציף את שוק הדיור ברכבות דירות חדשות. בפרויקט עצום הממדים צפויות להיבנות קרוב ל-15,000 יחידות דיור, אשר מחציתן כבר שווקו והמחצית השנייה תצא לשיווק השנה, והוא מהווה מבחן חשוב ליכולתה של המדינה לטפל בשוק הנדל"ן המבעבע.

לטענת הכלכלן הראשי באוצר, כמחצית מהדירות בפרויקט נרכשו על ידי בעלי הכנסה חודשית נמוכה עד אפסית, המקבלים פטור ממס משום שהם רוכשי דירה ראשונה. האוצר סבור כי מדובר למעשה ברכישה של משקיעים הקודמים את הדירות על שם ילדיהם כדי לחמוק מתשלום 'מס דירה שנייה', ומעוניין לשנות את חוקי המס כדי להכניס לקופת המדינה כ-45,000 ש"ח עבור כל דירה כזאת.

מנכ"ל משרד הבינוי הגיב לטענות האוצר במילים קשות. "אין פלא שסקירה שבועית של אנשים באוצר בוחרת 'לגלות' דווקא בעת המו"מ הקואליציוני את ההורים שעוזרים לילדיהם שנישאו לרכוש את דירתם הראשונה ולקרוא להם 'משקיעים' או 'מלביני הון' ולפרסם חידושים לכאורה, תוך עיוות של ההגדרות המקובלות בשוק הנדל"ן", אמר בן-אליהו.

"לא התאגדו כל ההורים והפכו למלביני הון…"

"מאז ומתמיד רכשו הורים דירות לילדיהם והעמידו חלק ניכר מההון העצמי הנדרש לרכישת הדירה", אומר בן-אליהו. "האם אנשי האוצר חושבים כי לזוגות צעירים במגזר החרדי או לזוגות צעירים במגזר הכללי וסטודנטים יש הון עצמי של 300 או 400 אלף שקל? האם בשל העובדה שמשכורתם נמוכה (או לא קיימת לעתים אם מדובר בסטודנטים או באברכים) מדובר במשקיעים?", הקשה, והסביר כי מדובר בפרקטיקה מוכרת של עשרות שנים שבה הורי הזוג משלמים את התשלום הראשוני הנדרש לקניית הדירה והזוגות הצעירים משלמים את המשכנתא במשך השנים.

"בכל עשרות השנים שעברו רשות המסים ראתה בדירה כזו כדירתם של בני הזוג הצעיר ולא ראתה בזה הלבנת הון, לא תרגיל מס ולא דירות של משקיעים", מזכיר מנכ"ל משרד הבינוי. "ברבעון האחרון עם ישראל לא שינה את הדי.אנ.איי. שלו ולא התאגדו כל ההורים של הזוגות שהתחתנו ברבעון האחרון והפכו את עצמם למשקיעים ומלביני הון באזור הדרום. מדובר בניסיון נוסף להלך אימים על המועמד להיות שר האוצר, וזאת באמצעות כלי התקשורת. מהלך זה גורם נזק לשוק הנדל"ן".

במשרד הבינוי מזהירים כי ניסיון העבר בתחום מלמד ששינויי מסים תכופים בתחום הנדל"ן יוצרים לחוסר יציבות בשוק, מקשים על גיבוש מדיניות ממשלתית עקבית ופוגעים ביכולת השוק לאזן את עצמו. "טרם חלפה שנה וחצי מיום שאושרה הרפורמה הגדולה האחרונה בשוק המיסוי, ובמצב זה לא ניתן לבצע שינויים מושכלים במיסוי הנדל"ן ללא פגיעה משמעותית ומידית בפעילות השוק", אמר מנכ"ל המשרד.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו