גורם ביטחוני: "נתניהו חזק מול אובמה וחלש מול פוטין"

בתעשיות הביטחוניות אומרים כי החלטת הדרג המדיני לפני מספר חודשים שלא למכור מל"טים לצבא אוקראינה היתה שגויה, ולאור הנסיבות היא צריכה להשתנות מידית • על נתניהו וליברמן: "מול האמריקנים והאירופים הם גיבורים ויודעים לעשות שרירים, אבל מול פוטין הם מפחדים"

בעקבות חידוש עסקת מערכת הנ"מ S-300 בין רוסיה לאיראן, מותח גורם ביטחוני בכיר ביקורת חריפה על התנהלות הדרג המדיני בשנים האחרונות מול רוסיה, כשהמתקפה מכוונת במיוחד כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ אביגדור ליברמן.

בשיחה עם חדשות 2 אמר הבכיר בתעשיות הביטחוניות כי נתניהו וליברמן החליטו לפני כשלושה חודשים לעצור עסקה למכירת מטוסים ללא טייס לאוקראינה, בתקווה שהדבר ישכנע את הקרמלין שלא למכור לאיראן את מערכת ההגנה האווירית המתקדמת.

כעת, לאחר הודעת רוסיה על חידוש העסקה, אומר הגורם כי ההחלטה לעצור את העסקה עם אוקראינה היתה חלק מקונספציה שגויה, ותוצאותיה הם שישראל לקתה בכפליים – גם אכלה את הדגים המקולקלים וגם גורשה מהעיר – גם הפסידה את העסקה הגדולה עם אוקראינה וגם צריכה להתמודד עכשיו עם חיזוק משמעותי ביכולות ההגנה האיראניות.

קרא עוד:
[postim]

שוויה של עסקת המל"טים שבוטלה מוערך בעשרות מיליוני דולרים, והיא היתה עשויה לפתוח פתח לעסקאות נוספות יחד עם הידוק הקשרים הביטחוניים עם ממשלת קייב.

"ה-S-300 היא מערכת הגנתית בלבד? גם המל"טים מיועדים רק לצילום"

במילים קשות תקף הבכיר את נתניהו וליברמן, "מול האמריקנים והאירופים הם גיבורים ויודעים לעשות שרירים, אבל מול פוטין הם מפחדים ומונעים פרנסה ממאות אנשים", האשים.

המל''ט הישראלי 'הרמס 450' צילום: פלאש 90

לדבריו, על ההנהגה המדינית בירושלים לחדש מידית את העסקה עם אוקראינה. נימוקה של רוסיה למכירה היה כי המערכת תשמש להגנה בלבד והיא אינה מהווה איום על מדינות המזרח התיכון. הגורם מסביר כי גם המל"טים אשר יועדו לצבא אוקראינה אינם כלי נשק התקפיים אלא משמשים למטרות צילום מודיעין בלבד.

מערכת ה-S-300 פותחה על ידי חברת אלמאז הרוסית בשנות ה-70 ומאז שוכללה מספר פעמים עד שכיום היא נחשבת לאחת ממערכות ההגנה האווירית הטובות בעולם. המערכת כוללת מכ”מ מתקדם אשר ביכולתו לזהות מטרות רבות ולעקוב בטווחים ארוכים במיוחד, וטילי נ”מ בעלי טווח עצום של 200 קילומטרים. המערכת מעולם לא באה לשימוש מבצעי בשדה הקרב, אולם בניסויים הרבים היא הוכיחה יכולות מרשימות.

גורמים באיראן העריכו כי רוסיה עשויה להעביר את סוללות טילי ה-S-300 כבר בשנה האזרחית הנוכחית. גם ברוסיה רמזו גורמים שונים כי אין מניעה לחדש מידית את העסקה שבוטלה ב-2010 בלחץ אמריקני וישראלי.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו