מפקד חיל האוויר: "אין לאף אחד אינטרס לפתוח חזית מולנו"

בכנס השנתי לביטחון לאומי של מכון פישר התייחס מפקד חיל-האוויר, אלוף אמיר אשל, לאתגרים שעומדים בפני החיל: "כיום ארגון טרור יודע להפעיל מערכות טילי קרקע-אוויר ולאתגר את העליונות האווירית שלנו"

"נכון להיום, מבחינה אסטרטגית גם בצפון וגם בדרום, חיזבאללה וחמאס מתעסקים בבעיות שלהם מבית", אמר היום מפקד חיל-האוויר האלוף אמיר אשל בנאומו בכנס השנתי של מכון פישר לבטחון לאומי. "כרגע אין לאף אחד אינטרס לפתוח חזית מולנו. תמיד קיים הסיכוי לחישוב שגוי מצד הסובבים אותנו העשויה להתגלגל למצב לחימה, אבל אין להם סיבה לעשות זאת".

הכנס ה-11 במספרו עסק השנה בנושא ניצחון במלחמות הקטנות ותפקיד הכוח האווירי ונכחו בו נואמים מרחבי העולם. "המלחמות הקטנות שעימן אנו מתמודדים כיום לא דומות כלל למלחמת שהיו בעבר וניצחון באחת כזו כבר לא מוגדר לפי האנשים שיוצאים לחגוג ברחובות", הבהיר קולונול ברני (ג'יפ) ווילי, ראש מחלקת אוויר קרבי בנאט"ו. "מלחמה קטנה היא לא כזו שהאבדן בה מינימלי והניצחון גדול, אלא כזו שבסופה תמיד נשאלת השאלה: כיצד שומרים על יציבות?".

"ארגוני טרור יודעים להפעיל טילי קרקע-אוויר"

המציאות הבטחונית הלא פשוטה שעמה מתמודדת מדינת ישראל רוויית סבבי לחימה אל מול אויב משתנה. "במלחמות הקטנות שלנו, אנו נלחמים באויבים כמו חיזבאללה וחמאס שיוצרים חיבורים שהולכים ומתהדקים עם מעצמה אזורית – המדינה האיראנית", הדגיש מפקד חיל-האוויר את האיומים אל מולם ניצב החיל. "התפקיד שלנו הוא להילחם בחיבורים האלה ובאויבים שמאיימים על ביטחוננו".

עוד אמר כי "האתגרים שניצבים בפנינו היום הם רבים והזירה משתנה ללא הרף. כיום ארגון טרור יודע להפעיל מערכות טילי קרקע-אוויר ולאתגר את העליונות האווירית שלנו", הוסיף מפקד חיל-האוויר שציין בנאומו מספר אתגרים נוספים עימם מתמודד הצבא בכלל וחיל-האוויר בפרט. "אי אפשר לשתק את חיל-האוויר, זה גם לא ניתן יהיה בעוד שנים. האפשרות היחידה של האויבים שלנו כיום היא פגיעה רגעית בלבד שאליה אנחנו מוכנים תמיד".

מהפכה בשילוביות עם כוחות היבשה

מאז מבצע "צוק איתן" הופקו לקחים משמעותיים שאותם חיל-האוויר לומד ליישם כיום בתורות לחימה ובשיטות ההפעלה שלו. אתגרים כמו שילוביות של חיל-האוויר וכוחות היבשה בשדה הקרב כבר הגיעו ליכולות חסרות תקדים. "מתקיימת בימים אלו ממש מהפכה בתרבות הבסיסית של חיל-האוויר בכל היבטי שיתוף הפעולה", הצהיר תא"ל ירון רוזן, ראש להק השתתפות ומסוקים. "כיום, צריך בכל משימותיו המגוונות של חיל-האוויר שילוביות והטרוגניות ברמה גבוהה מאי פעם". במבצע "צוק איתן" דובר רבות על שיתוף פעולה מהפכני בין כל זרועות צה"ל, כאשר קיצור טווחי התקיפה האווירית של מטוסי קרב ביחס לכוחות הקרקעיים מהווה דוגמה ממשית ליכולת שיושמה לראשונה בלחימה.

מפקד חיל-האוויר התייחס גם לעתיד הצפוי לחיל. "אנחנו נראה יותר כלי-טיס בלתי מאוישים", הוא אמר. "התמהיל של חיל-האוויר ישתנה. יותר הגנה אווירית ואמצעי לחימה איכותי כדוגמת מטוס ה'אדיר'. בכל מקרה היכולת להטיל פצצות כבדות ממטוסים לעבר מטרות ימשיכו וישחקו תפקיד חשוב ומשמעותי. חיל-האוויר הוא כוח מרכזי, לא בלעדי, שהתפקיד שלו ביחד עם יתר הזרועות הוא לייצר את המצב האופטימלי כדי שהדרג המדיני ינווט לאן שהוא צריך לנווט", סיכם מפקד חיל-האוויר.

(צילום: פלאש 90)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו