מיוחד: כך מתבצעות התקיפות הליליות בעזה

רבות ממשימותיו של חיל-האוויר מתבצעות בלילה, ויש סיבה טובה לכך. טייס מ'טייסת הקרב הראשונה' חושף את היתרונות, אך גם את האתגרים, של ביצוע משימות מבצעיות בחסות החשכה

התקיפות האחרונות של חיל-האוויר בגזרת עזה התבצעו בלילה, ולא במקרה. לביצוע משימות חיל-האוויר בכלל ומשימות תקיפה בפרט בשעות הלילה חשיבות רבה, בעיקר בשל צמצום הפגיעה בבלתי מעורבים לעומת שעות היום בהן ישנה יותר פעילות אזרחית. לטיסת לילה יתרונות מהותיים נוספים על פני טיסה ביום.

'טייסת הקרב הראשונה', היא אחת הטייסות ששעות הלילה הן עיקר זמן פעילותן. לטייסת משימת איסוף מודיעין, אותה נדרשים הטייסים לבצע גם במהלך טיסות לילה שגרתיות ובעת לחימה, במקביל למשימות הגנת שמי המדינה ותקיפה. "בלילה וביום אנחנו יכולים לטוס רחוק מהאיומים ועדיין לצלם תמונה באיכות גבוהה", מסביר סרן שי.

קרא עוד:
[postim]

ביכולת איסוף המודיעין של הטייסת נעשה שימוש בעיקר במצבים שונים, כמו איום על מטוסי מודיעין אחרים שאינה קיימת אצלם יכולת התמרון שיש למטוס הקרב, צורך בצילום מרחוק וכמובן בשעות העלטה בהן לאמצעי הטייסת יש יתרון משמעותי.

מתאמנים לקראת המערכה העתידית

טיסה לאור הירח אולי נשמעת מהנה, אך דורשת תשומת לב רבה מצד אנשי צוות-האוויר. החושך המקשה על הראייה יחד עם נהלי בטיחות מחמירים לטיסה בלילה גורמים לטיסה מעין זאת להיות מורכבת יותר מטיסה ביום.

AIR FORCE FLIGHT COURSE GRADUATIONמטוס F-15 'רעם' ממריא מבסיס חיל האוויר בחצרים (צילומים: פלאש 90)

"לטייס חייבת להיות בקרה תמידית על הטיסה במיוחד בלילה", ממשיך סרן שי להסביר. "יש נהלים לטיסה בלילה ולטיסה ביום. בלילה למשל צוותי המבנה נוהגים לשמור מרחק רב מהרגיל על-מנת שלא יתנגשו. צריך לסמוך יותר על המכשירים של המטוס לעומת טיסת יום בה אני יכול לראות טוב יותר את בן הזוג שלי למבנה ואני לא צריך שום מכשיר בשביל זה".

הטייסת מפעילה את מטוסי ה"ברק" (F-16 C/D) החד-מושביים ועובדה זאת גורמת לטיסת הלילה להפוך למורכבת אף יותר. "אין לנו נווט שיזהיר, ייתן עצה או יהיה בבקרה על הבטיחות, אתה לבד בקוקפיט לכן אתה צריך לדאוג לביצוע המשימה וגם להיות בבקרה תמידית על הבטיחות. למרות זאת, הטייסים שנמצאים לבד בקוקפיט לומדים על-ידי כך לחזק את תחושת האחריות על המטוס והמשימה".

במהלך מבצע 'צוק איתן' הטייסת ביצעה משימות מבצעיות רבות בשטח עזה בעיקר בשעות הלילה. "בזירה הצפונית מצפות לנו טיסות לילה מאוימות יותר על-ידי טילי קרקע-אוויר", מסביר סרן שי. תרגילים רבים העוסקים בטיסות לילה שהתקיימו בטייסת וימשיכו להתקיים בחיל-האוויר מכשירים את הטייסים לקראת האתגרים המחכים להם בלחימה מול האויב הצפוני.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו