יו"ר ועד עובדי חברת החשמל מאיים: לא תהיה רפורמה!

"אם מישהו חושב ש-1,500 עובדים יפוטרו ואני אשב בשקט, הוא טועה" אמר דוד צרפתי • יו"ר ועדת הכלכלה כבל: נזמן את שר האוצר ונדרוש לדעת לאן הולכת חברת החשמל • מנהל רשות החברות: מאז הדיון הקודם כמעט שלא הייתה התקדמות ומחכים להכרעת השרים – שר האוצר ביקש להכריע רק אחרי דיוני התקציב

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל פתחה היום את כנס החורף בדיון מעקב אחר הרפורמה בחברת החשמל. היו"ר כבל הזכיר כי הוועדה כבר קיימה דיון בנושא לפני כשלושה חודשים, במהלכו מתח ביקורת קשה על כך שרפורמה במשק החשמל לא נראית באופק והצרכן הוא שמשלם את המחיר, ואמר כי בדיון היום "באנו לקבל תשובות לשאלות שהונחו בפעם הקודמת בעניין הרפורמה וחוזי הגז. הוא אף מתח ביקורת על כוונת האוצר להאריך את רישיונות חברת החשמל בחוק ההסדרים ואמר: "או שאנחנו שותפים או שאנחנו חותמת גומי – ואנחנו לא".

מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, אמר כי מאז הדיון הקודם ועד היום כמעט שלא הייתה התקדמות. "במשרד התשתיות מונה מנכ"ל רק לאחרונה ושר האוצר ביקש להכריע לגבי מתווה הרפורמה רק לאחר סיום דיוני התקציב, ובאופן מעשי אנחנו מחכים להחלטת השרים. ברגע שיתקבלו החלטות השרים נעשה מאמץ להגיע למקום של סדר בחברת החשמל", אמר. היו"ר כבל אמר בתגובה כי התשובה מאוד מאכזבת: "לא נביא אני ולא בן נביא, אבל בדיון הקודם הזהרתי שזה מה שהולך להיות. מדובר בגוף הכלכלי הכי עוצמתי במשק וה' ישמור איך שזה נראה. זה מטורף". יוגב הוסיף כי שר האוצר ושר התשתיות צריכים להחליט וכשהם יחליטו תהייה רפורמה, הוא הוסיף כי המלצתו היא לקבל את מתווה הרפורמה שהציע לפני שנה וחצי, עם שינויים בהסכמה.

קרא עוד:
[postim]

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון טל, אמר כי "הגורמים המוסמכים בירושלים ובממשלה קבעו שיש צורך ברפורמה כבר ב-1996, ב-2013 הוקמה ועדת יוגב שהגיעה לסיכום שהיה מרחק של 24-48 שעות מחתימה אך למיטב הבנתי הדבר נתקע אצל שר האוצר הקודם". הוא הוסיף כי שני השרים החדשים (שרי האוצר והתשתיות) אמרו לו כי הרפורמה חיונית. "לא צריך להיות חשמלאי בשביל להבין שהצורך ברפורמה חיוני. הכל תלוי על חתיכת חוט דק, שאם יקרע הדיונים בוועדת הכלכלה יהיו אחרים לגמרי ולא דיוני כיף כאלה", אמר. באשר לחוזי הגז אמר רון טל כי חברת החשמל ביקשה להכניס סעיפים שיקבעו כי המחיר שתשלם יהיה הזול ביותר וכי אם יהיה פיקוח מחירים היא תהנה מהמחיר המפוקח, אך הרשות להגבלים עסקיים מנעה זאת. נציגת רשות ההגבלים, יעל שיינין, אישרה כי הרשות התנגדה לתנאי שהמחיר לחברת החשמל יהיה הנמוך ביותר, שכן לדבריה זה יתמרץ לא לתת הנחות למתחרים של חברת החשמל.

שר האנרגיה לשעבר משה שחל, שכיהן בתפקיד בין השנים 1984-1990 ובין 1992-1996, אמר כי כל מה שצריך זה 3 חודשים של עבודה וכתובת של מישהו בממשלה שמסוגל לקבל החלטות – ויש רפורמה. "הבעיה היא לא רפורמה, הבעיה היא שאין כתובת שיש לה סמכות לגמור את העניין", אמר.

יו"ר רשות החשמל, אורית פרקש הכהן אמרה כי צריך לייצב את החברה וצריך לוודא שלא משלמים יותר כסף ממה שמקבלים בהתייעלות. באשר לחוזי הגז ציינה פרקש הכהן כי ב-2012, שהתקבלו חוזי הגז של חברת החשמל, הייתה ציפייה לתחרות בגז. הפסקת הזרמת הגז המצרי הפכה את תמר למונופול, ולדבריה, רק היום אנחנו יודעים שהיא גם תישאר מונופול. היא הוסיפה כי הבעיה בחוזים הייתה ההצמדה והרשות התריעה על כך. "ב-2014 כשהציפייה לתחרות התבדתה פסלנו הסכמים עם מחיר גבוה ועם ההצמדה ופנינו לממשלה שתגבש עמדה בנושא הגז", אמרה.

לקראת תום הדיון התפרץ יו"ר ועד עובדי חברת החשמל, דוד צרפתי, ואמר כי אין סיכוי שתהייה רפורמה. "חברת החשמל בדרך להתמוטטות וכולם ישלמו את המחיר. אם מישהו חושב שהמנכ"ל יפטר 1,500 עובדים ואני אשב בשקט הוא טועה, ואם מישהו חושב שבסופה הקרובה יהיה מי שיחלץ אתכם אז אתם טועים. אורי (יוגב) לא מסוגל להביא את ההסכם שהוא חתום עליו ואף שר לא רוצה אותו ומגלגל את תפוח האדמה הלוהט הזה – אז אתם תרגישו את זה בחודשים הקרובים שלא יהיה מי שיטפל בכם. עוד לא קרה שפתחו משק לתחרות והמחירים ירדו", אמר צרפתי.

היו"ר כבל סיכם את הדיון ואמר כי אין בכוונתו לעבור על כך לסדר היום. הוא הוסיף כי יזמן דיון המשך תוך שלושה שבועות אליו יזומן שר האוצר, כדי לדעת לאן הולכת חברת החשמל, ואף ישוחח באופן אישי עם שר האוצר בעניין. "האחריות היא שלנו כחברי כנסת וכחברי הוועדה, לא נוכל לגלגל את האחריות על אף אחד אחר כשחברת החשמל נמצאת במצב קשה מאוד ומי שמשלם את המחיר בסוף זה ציבור הצרכנים בישראל", אמר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו