צעד סמלי: הכנסת תעדיף מוצרים מתוצרת יהודה ושומרון

ועדת הכנסת אישרה ברוב של 10 תומכים מול 6 מתנגדים העדפה של 25% למוצרים מיו"ש, ירושלים, הנגב והגליל • אחמד טיבי ליו"ר הועדה: "אתה סופר פופולרי בליכוד. אתה לא צריך את זה"

ועדת הכנסת בראשות ח"כ דוד ביטן החליטה לפנות לראש הממשלה בנימין נתניהו ולבקש כי יביא בפני הממשלה הצעה לפיה יתוקנו תקנות חובת המכרזים כך שיאפשרו העדפה במכרזים של הכנסת בשיעור של 25% למוצרים מיהודה ושומרון, ירושלים, הנגב והגליל. הוועדה מבקשת שהתקנות יוכנו ויובאו לאישור ועדת החוקה של הכנסת תוך 30 יום.

יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן הציג בתחילת הדיון את הצעתו: "החלטת הפרלמנט של האיחוד האירופי לאשר קריאה לסימון מוצרים מהתנחלויות באה ימים אחדים לאחר פרסום סקר של מוסד המחקר הפלסטיני. 50% מהנשאלים אמרו שהם תומכים בחרם כולל על כל תוצרת ישראלית. רק 10% אמרו שיש להחרים תוצרת התנחלויות בלבד. לפלסטינים לא אכפת אם התוצרת הישראלית באה מפתח תקווה או מאריאל. זו גם עמדת ה-BDS הצוברת תנופה.

אם אנו פנימה לא נהיה מאוחדים, מה לנו כי נלין על כותרות העיתונים בעולם המציגים את שוטרינו וחיילינו כאילו הם התוקפים. אני קורא לחברי הוועדה להראות לעולם שעם אחד אנחנו וכשפוגעים בחלק מאתנו כאילו פגעו בכולנו".

ח"כ אחמד טיבי אמר: "המעשה בלתי מוסרי", ובפניה ליו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן הוסיף: "אתה סופר פופולרי בליכוד. אתה לא צריך את זה".

קרא עוד:
[postim]

ח"כ מיכל רוזין פנתה בעקבות יוזמת הדיון ליועץ המשפטי לכנסת ולטענתה אין ליו"ר הוועדה סמכות לדון בענין זה. "אפשר להיות חלוקים על הנושא המהותי אם להחזיק בשטים הכבושים או לא, אבל אתה והליכוד זונחים את שאר חלקי המדינה. מאז ממשלת אולמרט, לא רק שמשפים תוצרת מיו"ש בסכומים אדירים, הם מקבלים תקציבים והטבות מס. יש פה אפליה קשה לאורך שנים".

י"ור הוועדה, ח"כ דוד ביטן, השיב: "אנחנו משקיעים בנגב יותר משחלמתם להשקיע. הסיבה שההצעה המקורית הייתה להעדיף את מוצרי יהודה ושומרון היא כי רק המוצרים שלהם מסומנים בפרלמנט האירופי. אני אוכיח לכם שאנחנו לא מביאים סתם נושאים לדיון. נדאג לתיקון התקנה. העניין סמלי ולא יפגע בציבור הרחב. החלטת הפרלמנט האירופי להחרים את המוצרים פוגעת בעיקר בעובדים הפלסטינים. זהו צעד נגד דו קיום".

ח"כ אורן חזן: "זו אמירה שלא מחרימים אף אחד. במקום שיסומנו מוצרים, אנחנו נותנים להם עדיפות ומנוף כדי לשמור על עצמנו ולתת להם להבין שצריך לתמוך. באירופה לא מבקשים להחרים את לוד. ביום שאשמע שמבקשים להחרים את לוד, אני הראשון שאדרוש תיקון".

ההצבעה הייתה שמית ולוותה בצעקות רמות. 10 ח"כים הצביעו בעד ו-6 נגד.

(אילוסטרציה: קובי גדעון – פלאש 90)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו