השופט תהה: למה הצתת בי"ס יהודי-ערבי חמורה יותר מהצתת בית כנסת?

הפרקליטות ביקשה לגזור על פעיל הימין הקיצוני הנאשם בהצתת בית הספר הדו-לשוני בירושלים לפני כשנה, עונש של בין ארבע לשבע שנות מאסר • בדיון התברר כי במקרה של הצתת בית כנסת בגבעה הצרפתית על ידי ערבי, ביקשה הפרקליטות רק שנתיים עד ארבע שנות מאסר • השופט נדהם: "האם זה נראה לך הגיוני?"

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, צבי סגל, ביקש מהפרקליטות הסברים מדוע העונש שהמדינה מבקשת להטיל על נאשם בהצתת בית הספר הדו-לשוני, כפול מהעונש שביקשה בעניין של ערבי שהצית בית כנסת בגבעה הצרפתית בירושלים.

בדיון שהתקיים בבית המשפט, ביקשה הפרקליטות לגזור בין ארבע לשבע שנות מאסר על יצחק גבאי, הנאשם השלישי בהצתת בית הספר לפני שנה. נציגת הפרקליטות, עו"ד נועה עזרא, טענה כי מדובר במקרה חמור מאוד, שנבע מרצון לפגוע ביחסים בין יהודים לערבים.

עורך דינו של גבאי הגיש לבית המשפט פסיקה ענפה ולפיה גם במקרים חמורים יותר ביקשה הפרקליטות לגזור עונשים קלים יותר. עורך הדין אף הציג גזר דין שניתן לאחרונה ובו ביקשה הפרקליטות לקבוע בין שנתיים לארבע שנות מאסר, בגין הצתת בית כנסת. לדבריו, אפליה באכיפה רק תוביל לכך שהנאשמים יוצגו כגיבורים.

עם סיום טענות הצדדים ביקש השופט סגל מנציגת המדינה הסברים ודרש תשובות על פסק הדין בעניין בית הכנסת. בתחילה מסרה נציגת המדינה כי באותו פסק דין של הצתת בית הכנסת היו עונשים שונים, אלא שכאשר השופט סגל דרש להבין מה ביקשה המדינה לקבוע כ'מתחם ענישה', הודתה נציגת הפרקליטות כי בעניין של הדו לשוני מדובר במתחם כפול. "האם זה נראה לך הגיוני?", נדהם השופט.

גזר הדין בעניינו של גבאי יינתן במועד מאוחר יותר. לפני כארבעה חודשים גזר השופט סגל עונשים של שנתיים מאסר על שני פעילי הימין הקיצוני הנוספים שהשתתפו בהצתה, שלמה ונחמן טוויטו.

(צילום: אריק אבולוף – כבאות והצלה ירושלים)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו