מחשובי חסידי גור בארה"ב: הרה"ח ר' יעקב איילנברג ז"ל

מארה"ב הגיעה הידיעה המרה על פטירתו בטרם עת של איש החסד הרה"ח רבי יעקב איילנברג ז"ל, תומך נלהב במוסדות גור בארץ ובראשם מוסדות 'תפארת משה בצלאל' בירושלים • ​הלווייתו תתקיים הערב בשעה 19:30 מבית ההלוויות שמגר להר הזיתים

קהילת חסידי גור בארה"ב ובארץ אבלים למשמע הבשורה הקשה על פטירתו בטרם עת של הרה"ח רבי יעקב איילנברג ז"ל שנפטר בסוף השבוע לאחר שנות מכאובים וייסורים קשים.

​הלווייתו תצא הערב בשעה 19:30 מבית ההלוויות שמגר להר הזיתים.

המנוח נולד בחודש שבט תשי"ג בעיר פירט שבגרמניה לאביו ר' אברהם שמעון מחסיד סוכטשוב, אשר בנה את ביתו אחר החורבן בקיבוץ הפליטים בפירט תחת חסותו של ש"ב הרב דוד הכהן שפירא משרידי רבני ורשה.

בהיותו כבן 7 עקר אביו לארה"ב וקבע מושבו בעיר פיטסבורג והתקרב לש"ב הגרא"ב זילברברג הרב מפיטסבורג. בהמשך השנים עברו לניו יורק רבתי, שם למד בישיבת קרלין-סטולין וכבר אז הצטיין בלימודיו ונתגלה כבעל כשרון עצום עם אהבת תורה עד שידע כל ששה סדרי משנה בעל-פה.

בהגיעו לגיל מצוות נסע לארץ ישראל ונכנס ללמוד בישיבת חידושי הרי"ם, שם הצטרף לאחיו הגדול ר' יהושע העשיל ז"ל, עלה ונתעלה בתורה בכשרון וחריפות וקנה משנת חיים מאת המשגיח הנודע ר' גד'ל אייזנר ז"ל. בתקופה זו נקשר במיוחד לאדמו"ר הבית ישראל זצוק"ל אשר היה לו כאב ואם ושם עליו עינא פקיחא, וכן היה משמש בקודש את הרב מפירט שעבר אז לגור בבני ברק. לאחר מספר שנים בהם קנה את תורת ארץ ישראל, שב לארה"ב ולמד במתיבתא אצל הרב אלי חזן ז"ל.

בשנת תשל"ז הקים את ביתו עם זוגתו שתחי' שעמדה לימינו במסירות וביחד הקימו משכנם לתפארת בית ישראל. נודע כפיקח גדול בקרב מכריו ונהג בהם בטובת עין כאשר הרבה להשיא מעצותיו והדרכותיו בענייני מסחר שונים. היה משכיל אל דל ועזר לאנשים להקים עסקים שונים בהם יוכלו להתפרנס בכבוד. עם השנים עשה חיל בעסקיו ועסק במעשי צדקה וחסד כבירים בסתר, כך היה מפזר לפני ימי החגים סכומים כבירים בצורות שונות מבלי שאיש ידע ממעשיו. רגיל היה לומר למי שהרגיש בנפלאות חסדיו כי הוא חש שליח של הקב"ה, ולמרות הצלחותיו נהג לחיות חיי פשטות.

נודע ביושרו ובניקיון כפיו, מי שבא עמו במסחר ידע כי מילה של ר' יענק'ל הרי היא כהבטחה. מה רב היה כאב ליבו כאשר נוכח בעוולות הנעשות בעסקי ממונות והיה מתמסר להציל עשוקים ולהוציא דין אמת לאור עולם.

לפני עשרות שנים, נענה לקריאת הלב שמחה זצוק"ל והיה מהחלוצים שהרבו בנסיעות לפולין לגילוי ולשימור קברי האבות והצדיקים. גם בתחום זה התגלו כשרונותיו הנדירים וידיעותיו הנרחבות.

אהב בכל מאודו את התורה ולמרות עסקיו המסועפים הקדיש זמן ניכר למשרתו ושליחותו כמגיד שיעור בדף היומ, כשהוא מתבטא לא אחת: "מאמירת השיעור אני יונק חיות לכל היום!".

זהירות מיוחדת גילה במצות כיבוד אב ואם כאשר עמד לימינם וסעדם עד עת זקנתם ואף מסר נפשו לכל מילה ובקשה של אביו.

לפני כ-26 שנה כשנפטר בפתאומיות אחיו המלמד הנודע ר' יהושע העשיל ז"ל והשאיר אחריו בית עם יתומים קטנים, התמסר המנוח ועמד לימינם בכל הנדרש. בשנים האחרונות ידע מכאובים רבים אך מעולם לא שמעוהו להתלונן, תמיד קיבל הכל בדומיה ובאהבה. לפני כשנה וחצי נפטר אחיו הצעיר ר' משה מירושלים אשר היה קשור אליו במיוחד, ולמרות חולשתו התאמץ לעזור למשפחה.

מאז עזבוהו כוחותיו עוד ועוד אך למרות שהיה רתוק לבית ולכסא גלגלים התאמץ לצאת לתפילות ושיעורים ככל שהתאפשר. לפני כמה חודשים נפל ושבר את אגן הירכיים ומאז עבר יסורים נוראים עד שבליל שישי בדר"ח כיסלו השיב את נשמתו במעמד בני משפחתו.

השאיר אחריו את אלמנתו השבורה, בניו ר' ישראל ור' שמחה בונים וחתניו ר' שלמה רובנשטיין ר' יצחק פרידמן ר' ראובן פנטון ור' שמואל מרמלשטיין מניו יורק ור' יהודה אריה גליקשטט מבית שמש ונכדים ההולכים בדרך תורה, היראה והחסידות.

יהי זכרו ברוך.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו